در باره چالشهای جنبش آزادیخوا هانه مردم کردستان در برابر دولت اسلامی اردوغان بعد از کودتا در ترکیه!

در پی شکست کودتا در ترکیه اردوغان و حزبش با توسل به نیروهای امنیتی وفادار به خود و دستجات مسلح اسلامی تحت فرمان شان، با شتابی که دلالت بر شناسایی و برنامه ریزی قبلی دارد، اقدام به پاکسازی و دستگیری بیش از ۶۰ هزار نفر در ارتش و نیروهای امنیتی و دستگاه قضایی و ادارات دولتی نموده و هر روز ابعاد وسیعتری به خود میگیرد.
همانطور که انتظار میرفت دانشگاهها ومراکزآموزشی و دانشجویان و اساتید دانشگاهها هم مورد هجوم قرار گرفته و ۱۵۰۰۰ هزار نفر اخراج شدند. و سفر استادان و آکادمیستهای دانشگاهها ترکیه به خارج ممنوع شده است.
اردوغان و دولت “آ ک پ” اعلان کرده اند اقدامات بسیار و جدیدی در دستور دارند. از جمله تجدید مجازات اعدام در قانون قضایی ترکیه.
بی شک اگر احزاب اپوزسیون در پارلمان ترکیه به موقع سیاست محکومیت کودتا را در پیش نمیگرفتند و در بیانیه پارلمان از دولت حزب عدالت و توسعه پشتیبانی نمیکردند، سرنوشتی بهتر از پرسنل ارتش در انتظار نداشتند. احزاب اپوزسیون در پارلمان ترکیه و از جمله حزب دمکراتیک خلق ها “بد” را از میان “بد و بدتر ” انتخاب کردند.
رهبری “پ ک ک” روز بعد از کودتا اعلام کرد تلاش برای کودتا و درگیریهای متعاقب آن درگیری در صفوف حاکمیت است و از مردم و نیروهای دمکراتیک خواست وارد این جدال نشوند.
اردوغان و حزب عدالت و توسعه با بسیج دستجات اسلامی و فاشیست و در میدان نگه داشتن شان طی هفته گذشته توده های مردم منزجر از دولت اسلامی حزب عدالت و توسعه را وادار به انتظار و خانه نشینی کرده اند.
در هفته گذشته مردم کردستان شاهد بوده اند ژنرال های و افسران ارتش جنایتکار ترکیه که مدال های قهرمانی از اردوغان دریافت میکردند و به خاطر کشتار و قتل عام در شهرهای “جزیر” و” سور” و” گه ور”…. و ویرانی این شهرها بعنوان قهرمانان ملی ستایش می شدند، چگونه با گوش بریده و کت خورده وخوار و ذلیل در برابر دوربین تلویزیون ردیف شدند.
نمیتوان کتمان کرد سرکوب و دستگیری این جنایتکاران به دست همکاران و برادران اسلامی شان در حکومت ودیدن این صحنه ها برای مردم زجر کشیده “جزیر” و” سور” و” گه ور” و……. تسکینی هر چند کوچک است.

سرکوب جنبش قدرتمند و آزادیخواهانه مردم کردستان هیچگاه از سرکوب جنبش سراسری و آزادیخواهانه در ترکیه و نیروهای چپ و سکولار جدا نبوده است . درپی چندین کوتای خونین در ترکیه طی ۵۰ سال گذشته در حقیقت سرکوب شدید و بیرحمانه جنبش حق طلبانه مردم کردستان رکن مهم و اصلی سیاست سرکوب دولتهای وقت بوده است. این کودتا شکست خورد ولی اردوغان و دولت اسلامی اش به این سیاست مشترک کودتا گران وفادار خواهند ماند.
همان شب اول کودتا حملاتی به دفاتر “ه د پ ” در چند شهر سازماندهی شد. در روزهای گذشته با مطرح شدن تجدید حکم اعدام در ترکیه از طرف اردوغان، دستجات فاشیست و اسلامی از مجازات اوجلان پس ۱۷ سال اسارت در جزیره امرالی دم میزنند. حتی شایعاتی را دامن میزنند که گویا کودتا گران نقشه اعدام اوجلان در امرالی و دستگیری و قتل عام تمامی نمایندگان حزب دمکراتیک خلق ها را داشته اند و به این طریق جو رای برای عملی کردن چنین جنایاتی آماده میکنند.
در پی دستگیری و اخراج هزاران نفراز پرسنل رده بالا و مجرب نیروی هوایی و زمینی ارتش وژاندارمری و پلیس ترکیه توازن قوای نظامی در کردستان و علیه گریلا های “پ ک ک” به هم خورده است. بخش بزرگی از این هزاران پرسنل دستگیر و برکنار شده افسران ودرجداران و سربازانی هستند که درجنگ علیه مردم کردستان و” نیروهای مدافع سویل” “ی پ س” و گریلا های “پ ک ک” نقش اصلی را بر عهده داشتند.
اردوغان و دولت اسلامی ترکیه پیش بینی میکنند “پ ک ک” از این فرصت برای تقویت موقعیت نظامی اش استفاده کند. بنابر این سازماندهی مجدد و تقویت ارتش و از سرگیری هر چه سریع تره حملات به نیروهای گریلا و بمباران مراکز “پ ک ک” را میتوان به عنوان یکی از اولویتهای اردوغان و دولت اسلامی ترکیه پیشبینی کرد.
اردوغان و دولت اسلامی ترکیه که با تصویب قانون مصونیت پرسنل نظامی دست ارتش و پلیس در جنایت و وحشیگری در کردستان کاملا باز گذاشته است، موج جدید سرکوب علیه مردم کرد را آغاز خواهد کرد با هدف بسیج و جذب هرچه بیشتر نیروهای شونیست ترک و اسلامی.
ترمیم و بازسازی ارتش و پلیس تنها به معنای به کار گیری پرسنل وفادار به اردوغان و دولت اسلامی ترکیه نخواهد بود. این فرماندهان تازه باید در میدان جنگ علیه مردم کردستان و گریلا های “پ ک ک” و با اعمال کشتار و وحشیگری بیشتر علیه خلق کرد کارایی و وفاداری شان را به اردوغان و دولت اسلامی ترکیه اثبات کنند.
تجربه ایران بعد از انقلاب را داریم که چگونه سران جمهوری اسلامی برای ترمیم ارتش از جنگ در کردستان و جنگ با عراق سود جستند.
اردوغان و دولت حزب عدالت و توسعه بر این امر واقفند که آزادی عمل ژنرال و افسران ارتش در جنگ و توطئه علیه مردم کردستان در ترکیه و سوریه زمینه عملی و امکان چنین کودتایی را برایشان فراهم کرد.
مقامات تازه ارتش برای اثبات وفاداری و بیعت با “خلیفه عثمانی” کشتار بیشتر را برنامه ریزی خواهند کرد، و بی گمان از تجربه ژنرال های دستگیرشده بهره خواهند برد. خلبانهای تازه کار ا ف ۱۶ و هیلیکوپترهای جنگی و وفادار به رژیم ترکیه به تمرین احتیاج دارند. سرکوب علیه مردم کردستان ادامه خواهد شد وبا هدف جلب رضایت و خاطر هرچه بیشتر نیروهای شونیست و اسلامی در حمایت از اردوغان و دولت “آ ک پ”.
در بعدی دیگرمیتوان انتظار داشت با توجه به برهم خوردن توازن قوای نظامی و نا کارآمدی نیروی های ارتش و ژاندارمری، و نبود انگیزه و روحیه سربازان در جنگ با گریلا های “پ ک ک”، دولت اردوغان دوره ای دیگر از سیاست تمایل فریبکارانه به مذاکره و پروسه آشتی و سردواندن “پ ک ک” و “ه د پ ” را آغاز کند.
تجربه چند سال اخیر به جنبش پر شورمردم کردستان در ترکیه بار اثبات کرده است تنها با ضرب و اتکا به نیروی مردم به پا خواسته و حضورشان در خیابانها و میادین شهرهای آمد، جزیر، وان، ماردین، استنول و آنکارا میتوان دستگاه جنگی و سرکوبگر دولت اسلامی اردوغان را وادرار به عقبنشینی کرد و حتی مذاکره و صلح را به آنها تحمیل کرد.
مردم کرد آلترناتیوی ندارند جز تکیه به نیروی متحد و مبارزه در عرصه های مختلف سیاسی و اجتماعی و برقراری ارتباط با جنبشهای آزادیخواه و سکولار و چپ وصلح طلب در سطح سراسری ترکیه.
مردم کردستان در ترکیه طی چند دهه مبارزه بی وقفه در برابر رژیمهای فاشیست حاکم برترکیه ودر برابر اردوغان و دولت اسلامی اش در۱۴ سال اخیر خسارات بزرگی را متحمل شده اند و دهها هزارتن از عزیزانشان در این راه جان باخته اند.
در شرایط بعد از شکست کودتا و تحرکات افسار گسیخته و وحشیانه اردوغان و دولت اسلامی اش، مردم کردستان بار دیگر دوران سخت و با هزینه ای انسانی بالا را تجربه خواهند کرد.
دل خوش کردن به فعالیت پارلمانی در کریدورهای بمباران شده پارلمان اسلامیها و فاشیستهای حاکم بر ترکیه حتی برای خوش بین ترین شاهدان بحران دامنگیر جامعه ترکیه عبث به نظر میرسد. احزاب کرد و حزب دمکراتیک خلقها حتی برای حفظ امنیت و موجودیتشان هم، راهی ندارد جز اتکا به نیروی مردم کردستان و سایر مناطق ترکیه در میدان مبارزه علیه فاشیسم اسلامی. نباید بار دیگر بازیچه فریبکاریهای اردوغان و آشتی طلبی دروغین اش بشوند. جنبش کردستان باید متحدین خود را در میان مردم سکولار و آزادیخواه و صلح طلب بجوید نه در کریدورهای پارلمان اسلامی ها و شونیستها.
گرد و غبار کودتا فروکش خواهد کرد. اردوغان و دولت “آ ک پ” باید جوابگوی مسائل و مشکلات اقتصادی و اجتماعی وبیکاری و بحران عمیق دامنگیر جامعه ترکیه باشند. مردم خاموش و خانه نشین ترکیه باز به خیابانها باز خواهند گشت. جنبش هایی از نوع پارک گزی را شاهد خواهیم بود. شاهد وحشیگری و عربده کشی اوباش اسلامی و فاشیست اردوغان در برابر مردم منزجر و به پا خواسته خواهیم بود. اما تجربه زنده در منطقه و کردستان و در کانتونهای روژآوا اثبات کرده میتوان در برابر ارتجاع اسلامی ایستاد و پیروز شد.
همانطور که کوبانی و مردم قهرمانش از پشتیبانی و حمایت بین المللی مردم آزادیخواه سراسر جهان و منطقه و کردستان برخوردار شدند و درس بزرگی در تاریخ مقاومت و مبارزه را به نام خود ثبت کردند، وظیفه هر انسان آزادیخواه و شرافمند و صلح طلبی است که با حمایت گسترده از جنبش آزادیخواهانه مردم کردستان در برابر توحش و فاشیسم اردوغان و دولت اسلامی ترکیه دردوره سخت پیش روی این جنبش در کنار مردم کردستان و ترکیه بایستند.