همقطاران همیشه در صحنه جمهورى اسلامى در کردستان , حول بیانیه ۴٠٠ فعال فرهنگى و سیاسى کرد

همقطاران همیشه در صحنه جمهورى اسلامى در کردستان
حول بیانیه ۴٠٠ فعال  فرهنگى و سیاسى کرد
احزاب و جریانات مختلف مخالف و موافق جمهورى اسلامى در هفته هاى گذشته نظرات و دیدگاههاى خود را در مورد تحرکات مسلحانه  اخیر حزب دمکرات و در گیرىهاى ناشى از آن بطور علنى اعلام کردند . از جمله در نشریات و تلویزیون  حزب ما ، ضمن دفاع از حق مردم کردستان براى دفاع از خود درمقابل جمهورى اسلامى ، شیوه و سیاستهاى پشت تحرک نظامى حزب دمکرات در شرایط و اوضاع و احال کنونى ایران و منطقه  مورد نقد و ارزیابى قرار گرفت . درنتیجه هدف از این نوشته نه تکرار این نقد و بررسى ها ، بلکه پرداختن به سربلند کردن دوباره شرکاى طبقاتى و مشترک جمهورى اسلامى درکردستان به بهانه در گیریهاى مسلحانه اخیر در مناطقى از کردستان است .

۴٠٠ نفر ، به قول خودشان از فعالین فرهنگى و سیاسى  کردستان در بیانیه اى به بهانه در گیریهاى مسلحانه اخیر به روشنى از جمهورى اسلامى و منافع اقتصادى و سیاسى خود بعنوان شرکاى طبقه سرمایه دار ایران در کردستان دفاع کرده اند . به لیست امضا کنندگان بیانیه که نگاه مى کنى ، عده اى از آنها فرماندار و شهردار و کاربدستان جمهورى اسلامى در گذشته بوده اند ، عده اى هم کارخانه داران و صاحبان کارگاه و مراکز تولید ى و عده اى هم پادوها و روشنفکران با جیره و مواجب جمهورى اسلامى هستند که در شکاف جناحهاى حکومتى جمهورى اسلامى ،  معاششان را فعلا از جبهه اصلاح طلبان ارتزاق مى کنند . در بیانیه این جمع آمده است : ” ترویج خشونت به زیان مردم و بنفع دشمنان قسم خورده ایران است .” همچنین نوشته اند ” توسعه و آبادانى جز در سایه امنیت و همدلى و تعامل مثبت و همکارى با نهادهاى سیاست گذار میسر نیست ” . توسعه و آبادانى و گسترش زیربناى تجاربى و کشاورزى کردستان در سایه امنیت ، یعنى رونق گرفتن بازار کارخانه ها و شرکتهاى کردستان  و امکان استثمار کارگران بدور از مزاحمتهاى احزاب و مردم معترض به جمهورى اسلامى . بورژوازى کرد بر اساس منافع پایه اى و مادى متحد جمهورى اسلامى است و این اولین بار نیست که با صراحت مى گویند ،  که منافعشان تنها با ماندگارى جمهورى اسلامى تامین مى شود . علت اساسى و چرایی وجود هواداران جمهورى اسلامى در کردستان و خیل وکیل و مهندس و روزنامه نگار و نماینده مجلس را که ٣٧ سال است خالصانه در کنار جمهورى اسلامى براى تثبیت و مشروع نشاندادن آن مى کوشند از اینجا ناشى مى شود . اینها از سر حماقت ، بیسوادى و نا آگاهى طرفدار جمهورى اسلامى نشده اند . ممکن است دریک سطح دیگر فقر و ندارى و استیصال حاصل از آن عده اى را به صف نیروى بسیج و جاش و پاسدار کشانده باشد ، اما در اینجاهم اولا همین طبقه سرمایه دار در کردستان در بیکارکردن و گرسنگى دادن مردم زحمتکش نقش داشته اند ، و ثانیا همکارى و همیارى خالصانه اینها با جمهورى اسلامى در مزدور پرورى و اشاعه نوکرى براى جمهورى اسلامى نقش اساسى داشته است . این طبقه سر پل و حلقه لولاى پیاده کردن سیاستهاى جمهورى اسلامى در کردستان بوده اند .
بیانیه نویسان اتفاقا خیلى هم آگاه هستند و مى دانند چه مى گویند ، اعتراض کردن به اینها از این سر که : چرا به اعدامها ، کشتن کولبران و غیره اعتراض نمى کنید “، تا اندازه اى نشانه توهم و دیدسطحى نسبت به اینهاست . ممکن است به کشتن کولبر و اعدام هم انتقاد کنند و آنرا در نامه اى به رئیس جمهور علنى کنند . اما در هر حال یک انگیزه و محرکه قوى آنها را در کنار جمهورى اسلامى و در مقابل مردم کارگر و زحمتکش در کردستان نگه خواهد داشت . ٣٧ سال است از پستى وبلندى هاى وقایع سیاسى در کردستان عبور کرده اند هنوز هم همانجایی ایستاده اند که بودند . و  اتفاقا بیانیه ۴٠٠ نفرى به ما مى گوید منسجم تر و صریح تر از قبل هستند . شاید از تهران  قول گرفته اند که در مسیر فرجام برجام نسیمى هم به گسترش توسعه و سرمایه به کردستان مى رسد .
وبالاخره روشن شدن و یا یادآورى این نکته ضرورى است که روح و مضمون بیانیه ۴٠٠ نفرى فوق هرچند به بهانه حضور و فعالیت مسلحانه حزب دمکرات صادر شده است ، اما در واقع تناقضى اساسى با سیاست و استراتژى این حزب ندارد و اساسا یک هشدار و اخطار به این حزب است که به قول آنها دیگر این کارهاى ” غیرعاقلانه ” را تکرار نکنند . حزب دمکرات هم مانند این حضرات همیشه تاکید کرده است که حاضر است از طریق ” مشى مدنى و قانونى براى گسترش سرمایه گذارى و توسعه فعالیتهاى فرهنگى و همدلى و بردارى ”  بکوشد و در این مسیر هیچگاه سرنگونى جمهورى اسلامى را پیش شرط رسیدن به این اهداف و سیاستها ى خود قرار نداده است .در واقع  حزب دمکرات و صف طویل سرمایه داران که امروز لباس فرهنگى وسیاسى پوشیده اند داراى منافع طبقاتى مشترک هستند . اما یکى بعنوان اپوزیسیون مجاز و اصلاح طلب و دیگرى بعنوان اپوزیسیون غیر مجاز و مسلح هر کدام طریقى براى رسیدن به این استراتژى مشترک برگزیده اند . بورژوازى کرد در پوزیسیون و اپوزیسیون خواهان آنند که در  امر گسترش سیاسى و اقتصادى و فرهنگى کردستان سهیم شوند . تمام تاکتیک هاى مسلحانه و صلح طلبانه بخشهاى داخل و خارج  این دو بخش از بورژوازى کردستان قراراست به همین  هدف نهایی کمک کند .
اما جمهورى اسلامى تاکنون علیرغم تمایل و آمادگى همیشگى حزب دمکرات براى دادن چنین امتیازى آماده نبوده است . زیرا از یک طرف بخصوص در شرایط حاضر با توجه به تحولات منطقه اى و رابطه با غرب ، هیچ شریکى را در حاکمیت هیچ گوشه اى بر نمى تابد .  واز طرف دیگر جمهورى اسلامى که در کردستان روى آتش خشم و تنفر یک جامعه سرکوب شده نشسته است . خود مى داند که تنها با میلیتاریزه کردن و سرکوب سیستماتیک مردم معترض وآزادیخواه و تهدید و زندانى کردن کارگران و جوانان کمونیست توانسته است حاکمیت ارتجاعى خود در کردستان را سر پا نگهدارد ، چنین آتش زیر خاکسترى نمى تواند در شرایط یک سازش توسط أمثال حزب دمکرات خاموش شود . صف کارگران و مردم زحمتکشى را که با آرزوى سرنگونى جمهورى اسلامى زندگى مى کنند نمى توان در نتیجه سازش با حزب دمکرات ساکت کرد . جمهورى اسلامى به این واقعیت  بهتر از از هر کس واقف است و به عمق تنفر جامعه کردستان از موجودیت خود پى برده است .
بیانیه مورد بحث بار دیگر تاکیدى بر این واقعیت است که جامعه کردستان محل منافع متضاد طبقات مختلف است .
تائیدى است بر حقانیت نگرش  و تحلیل طبقاتى کمونیستها که ،” منافع مشترک ” تراشیدن براى  “کردها ” سیاست و توهم پراکنى بورژوازى کرد است براى سربازگیرى از جبهه کارگران و مردم زحمتکش علیه منافع خودشان . راه و اهداف مبارزه کارگر و مردم زحمتکش از سرمایداران کرد و احزاب و شخصیت هاى آن جداست . کارگران و مردم آزادیخواه روزانه این تفاوت و جدایی را با چشمان خود مى بینند . راه مبارزه براى عقب نشاندن جمهورى اسلامى از جهنم کنونى و پایان دادن به فقر و تحقیر هر روزه کنونى ،  توکل کردن به دشمنان طبقاتى و فریب خوردن آنها تحت لواى رستگارى کردها نیست . جعلى بودن این فریب مدتهاست آشکار شده است . کارگران و مردم عدالت خواه تنها با نیروى متحد و متشکل خود مى توانند  بسوى دنیایی بهتر و شایسته انسان امروز گام بردارند .
همایون گدازگر
١٧ یولى ٢٠١۶