کودتای ترکیه و ماجرایش! از نگاه یک بررسی کوتاه

کودتای ترکیه و ماجرایش!
از نگاه یک بررسی کوتاه

در هیچ کودتایی در دنیای امروز ارتش یا کودتا گران به تنهایی تصمیم نمیگیرند. زیرا ساختار ارتشهای امروز دنیا و سیستم کاری شان از نظر قدرتمندان فاسد امروز جهان مثل آمریکا، روسیه، چین و اروپا خارج نیست. بنابراین اینها با دقت بر تمام ماجرا از ابتدا تا انتها تسلط داشتند، دارند و درش دخیل هستند.
همچنانکه گفتم کری با حضورش در روسیه و بنام توافق با روسیه در مورد سوریه از نزدیک اوضاع را تعقیب و هدایت میکرد. اما شکست خوردند.

سفر جان کری به روسیه در این وضعیت فقط تلاش برای دلجویی روسیه و در عین حال آچ مز کردن روسیه است.

چرا ؟
اولا کودتا در عالم نظامی یعنی انجام عملیات سریع و زود فرجام، یعنی کودتا گران تمام دستگاههای مهم اداری و نظامی و تبلیغی برق آسا را تحت کنترل جدی میگیرند و جامعه را در عرض چند ساعت میلیتاریزه میکنند.
مشخصات این کودتا! اولا به حزب حاکم و پارلمان کاری نداشتند. ۲/ ارتش و پلیس همکاری نکردند و سوم قدرت مانور کودتا چیان ضعیف و کودتا چیان در همه جا حضور نداشتند.

در ساعات اول همه سکوت کردند و از طریق دنیای مجاری کمی پروپاگانده علیه اردوغان راه انداختند و تمام عمر کودتا چند ساعت طول نکشید. کری بمحض اینکه با خبر شد که فقط دو شهر آنکارا و استانبول در دست کودتا گران است ، سه ساعت بعد از اعلام کودتا از رادیو روسیه اعلام کرد از اردوغان حمایت میکند.
در تمام طول کودتا رادیو دویچه وله آلمان یک کلمه در باره کودتا ننوشت. بی بی سی بعد از رادیو فردا خبر را منتشر کرد. همه اینها یعنی منتظر بودند بدانند آیا کودتاگران به همه جا تسلط دارند؟

اما چرا کودتا؟
فاکتور های جدی و کنونی خاورمیانه در یک هفته اخیر این حوادث را بوجود آورد.
۱ ارتباط اسراییل و اردوغان بهتر شد.
۲ اردوغان از روسیه عذر خواهی کرد و روسیه توریستها را به ترکیه سرازیر کرد.
۳ وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد روابطشان را با اسد بهبود میبخشند.

اینها آمریکا را وادار کرد که علیه وضع موجود کودتا کند تا و از نیروی ضعیفی که در ارتش دارد با وجود پایگاه چندین ساله ناتو در ترکیه خیال میکرد میتواند و موفق میشود. کلا آمریکا از سامان گیری سیاسی در خاورمیانه میترسد.
زیرا سامان گیری سیاسی خاور میانه در شرایط کنونی به ضرر آمریکا و مجال و فرصت به باز بینی اوضاعی که برش گذشت میدهد و این را آمریکا دوست ندارد.

اردو غان برگشته ولی هنوز غایله پایان نیافته است و هنوز زمان آبستن حوادث است. ؟؟؟؟؟؟
اسماعیل مولودی
۲۶ تیر ۱۳۹۵