به بهانه کودتای نظامیان در ترکیه

بعد از انتشار اخبار مربوط به کودتای بخشی از ارتش و نیروهای مسلح در ترکیه، اوردوغان چند ساعت بعد از شروع کودتا از هوادارانش خواست که به خیابان بیایند و در مقابل کودتا چیان دست به اعتراض و مقاومت بزنند. اوایل صبح شنبه خبرهای مربوط به شکست کودتا و کنترل اوضاع بدست نیروهای طرفدار اوردوغان منتشر شد. نتیجه این کودتا تا کنون ۱۶۱ کشته، ۱۴۴۰ نفر زخمی و بازداشت ۲۸۳۹ تن از نیروهای مسلح این کشور بوده است. همچنین ۲۹ سرهنگ و ۵ ژنرال ارتش این کشور تا کنون از سمت خود برکنار شده اند و سرنشینان یک هیلی کوپتر با فرود در یونان از این کشور تقاضای پناهندگی کرده اند.
قبل از هر چیز علت اصلی کودتای روز جمعه  ۱۵ژوئن ۲۰۱۶  در ترکیه را،  در عمیق تر شدن بن بست و بحرانی که این کشور مدتها است در آن دست و پا میزند باید جستجو کرد. دولت و حزب اوردوغان با اتخاذ سیاستهای اسلامیزه کردن ترکیه، همکاری مستقیم با جریان تروریستی و اسلامی داعش، ایجاد نا امنی در منطقه، سرکوب خشن مردم در مناطق کرد نشین، ایستادگی در مقابل خواستهای رادیکال مردم و غیره، سیمای یک دولت و کاربدستانی منفور در میان مردم ترکیه و افکار بین المللی از خود برجای گذاشته است. هیچ کودتایی حتی بدون اینکه خون کسی ریخته شود راه حل پاسخ به درماندگی سرمایه داری، ارتش و اسلام سیاسی نیست. روش و سنت کودتای نظامی در ترکیه نیز پیشینه خود را دارد که باید مجزا و در جای دیگری به آن پرداخته شود اما اوضاع و شرایط دنیای امروز اکنون دیگر با کودتا قابل پاسخ دادن برای رفع بحرانها و بن بستهای ترکیه و حتی کشورهای دیگرهم نیست. اکنون زمان جنگ سرد و دو قطب شرق و غرب هم نیست. رونق و شکوفایی سرمایه داری نیز نه تنها به پایان رسیده است بلکه سرمایه داری بر بستر بن بست، بحران و گندیدگی اش امروز دیگر نوزادانی همچون داعش، جمهوری اسلامی، طالبان، القاعده و دهها جانور دیگر را از قبل سیاستهای شکست خورده و بحران زای پسا جنگ سردی و بعد از آن را متولد کرده است که قطب های ریز و درشت دولتی، اسلامی و تروریستی برآمده از آن در منطقه و کل جهان سرگرم خلق جنایت علیه بشریت هستند.
راه حل اساسی پایان دادن به حاکمیت دولت اسلامی و فاشیست در ترکیه کار مردم آزادیخواه، مدافع امنیت، حرمت و کرامت انسانی در این کشور است که با تعرض اجتماعی و انقلابی خود میتوانند به این تباهی خاتمه دهند. اتفاقی که روز جمعه ۱۵ ژوئن تحت عنوان کودتا در ترکیه رخ داد سبب شد که فعلا تا مدتی اوردوغان و حزب آ ک پارتی از قبل شکست آن اندکی برای خود وقت بخرند. به این اعتبار اوردوغان، حزب متبوع او و هوادارانش فعلا تا سر برآوردن دور دیگری از اعتراضات اجتماعی مردم باید مدیون این اتفاق باشند. اگر کودتا به نتیجه مطلوبی برای کودتا چیان نیز منجر میشد باز هم مظلوم نمایی “اسلام دمکراتیک” نوع اوردوغانی بیش از اینها ظرفیت خون پاشیدن به جامعه و مردم را در آستین داشت. نباید فراموش کرد که در صورت توفیق کودتا، خدمات تاکنونی و بی دریغ اوردوغان به داعش میتوانست این پدیده دستکرد سیاستهای آمریکا و غرب را در ظاهرا امر در مقابل کودتا گران اما در حقیقت در مقابل خواستهای مردم علم کند و به کمک بطلبد. کودتاچیان نیز همانطوریکه تا کنون نشان داده شده است بجز میلیتاریزه کردن و ایجاد نا امنی و سرکوب کار دیگری در دستور ندارند. ارتش و نظامیان عالیرتبه هر کشوری با و بدون کودتا پاره تن و ستون فقرات کل حاکمیت هستند. ناتو و دهها ائتلاف نظامی در دنیا و در منطقه خاورمیانه مفهوم پسا جنگ سردی خود را از دست داده اند. با نگاهی به کانونهای بحرانی در خاورمیانه و در غرب  میتوان بخوبی دریافت که ضرورت وجود این دستگاه تا دندان مسلح امروز دیگر فقط بخاطر ایستادگی و سرکوب خواست و توقعات آزادیخواهانه و برابری طلبانه  مردم در هر گوشه ای از جهان است.
پدیده داعش که زائیده سیاستهای آمریکا و غرب  در عراق و شجره آن به رقابتهای دوران بلوک شرق و غرب وصل است، همراه با بحران و بن بست همه جانبه سرمایه داری دول غربی و دولتهای منطقه که تداوم وضع کنونی برایشان غنیمتی در دور نگه داشتن آرمانهای آزادیخواهانه، سوسیالیستی و انسانی از دسترس مردم است در تلاش هستند جهنم فعلی در جهان و منطقه را همچنان حفظ کنند. وحشت و هراس نظامیان چه در مصر و ترکیه یا هر جای دیگری همانند وحشت و هراس دولتهای فعلی اسلامی و غیر اسلامی و ارتشهای حامی آنان از آرمانهای انسانی و سوسیالیستی مردم و کارگران است.
برون رفت از تباهی تحمیل شده بر بستر بحران و بن بست همه جانبه توحش اسلامی و سرمایه داری عصر حاضر که به زندگی نود و نه درصدیها در هر گوشه ای از دنیا تحمیل شده است نه از راه کودتا میگذرد و نه از راه اصلاحاتی که بخشی از حاکمیت این کشورها با آن سر مردم شیره می مالند خواهد گذشت بلکه راه حل اصلی و کارساز توسط مردم و کارگران و با برافراشتن پرچم آزادیخواهانه، برابری طلبانه، دفاع از حرمت و کرامت انسانی و در یک کلام خواست و مطالبات سوسیالیستی شان، آن راه حلی است که میتواند ورق را برگرداند و به این تباهی پایان دهد.
اوردوغان، دولت ترکیه و ارتجاع اسلامی او فعلا از مهلکه کودتا عبور کردند اما کل این بساط با ارتش و پلیس، با دستگاه اطلاعاتی و طرفدارانشان، در برابر توقعات انسانی، سکولار، مدرن و خواست و مطالبات برحق مردم در سراسر ترکیه و برای تحقق یک زندگی شایسته انسان امروز دوام نخواهند آورد.
۱۶ ژوئن ۲۰۱۶