دو روی یک سکه در ضدیت با مهاجرین عراقی

روز جمعه ۱۷ ژوئن انجمن استان سلیمانیه در کردستان عراق با ارائه طرحی اعلام کرد که آوارگان عراقی که در کردستان عراق ساکن هستند، میتوانند با خریداری زمین اقدام به احداث ساختمان برای سکونت خود کنند. بدنبال اعلام این تصمیم دو تن از اعضای پارلمان از موضعی راسیستی علیه مهاجرین عراقی سخنسرایی کردند و متعاقب آن و نهادی تحت عنوان “نهاد جامعه مدنی” که خود را مدافع “اصالت کرد و کردستان” مینامد در مقابل این طرح واکنش نشان داده و آنرا بعنوان طرحی که در آینده موجب تبدیل شدن جغرافیای کردستان عراق به محل سکونت “عربها ” خواهد شد با آن به مخالفت برخاسته و در همین رابطه روز یکشنبه ۱۹ ژوئن تعداد انگشت شماری از مخالفین وابسته به این نهاد علیه این طرح دست به تجمع اعتراضی زدند.

مدافعین این طرح که از سوی کاربدستان بالای حکومت اقلیم در انجمن استان سلیمانیه تهیه و تنظیم شده است، برای متقاعد ساختن مخالفین، طرح خود مبنی بر خرید مسکن یا سکونت دائمی مهاجرین عراقی را نه از سر حمایت و یا توجه به شرایط فلاکتبار زندگی آنان بلکه برای استفاده از نیروی کار ارزان مهاجرین عراقی بمنظور، رشد، شکوفایی و توسعه پروژه های حکومت اقلیم و آباد کردن کردستان عراق عنوان کرده اند.

اظهارات مقامات انجمن شهر سلیمانیه همان سیاستهای کپی شده بیش از سه دهه از عملکردهای جمهوری اسلامی در قبال مردم فراری و آواره از جنگ در افغانستان است. حکومت اقلیم کردستان نیز طی ۲۵ سال حاکمیت خود بیش از سی هزار نفر از کارگران پناهنده از کشورهای جنوب شرقی آسیا و کارگرانی از چند کشور آفریقایی را که در کردستان عراق ساکن هستند بکار گرفته و از حضور آنان بعنوان نیروی کار ارزان استفاده میکند تا جاییکه حکومت اقلیم از قبل نیروی کار ارزان کارگران مهاجر، کردستان عراق را به بهشتی سود آور برای کاربدستان حکومت و سران احزاب حاکم تبدیل کرده است.

متاسفانه مخالفت آندسته از ناسیونالیستهایی که با اسم “نهادهای جامعه مدنی” در قبال این مسئله به نژادپرستی رجعت کرده و خوشبختانه تعدادشان اندک و قابل شمارش است هیچ تفاوتی با طرح، سیاست و عملکرد انجمن شهر سلیمانیه در قبال مهاجرین عراقی ندارد. هر دو برخورد موافق و مخالف از یک آبشخور مایه میگیرند.

اولی راسیستی و دومی استثمار کننده علیه مهاجرین و مردم آواره و فراری از جنگی تحمیل شده توسط حاکمان قومی اسلامی در بغداد و منطقه است. برخورد مخالفین و موافقین این طرح دو روی سکه ای است که در ضدیت با مهاجرین عراقی قرار دارد.

کسانیکه با نام “نهاد جامعه مدنی” به چنین موضع ضد مهاجرین عراقی درغلطیده اند باید بخود آیند و متوجه باشند که موضع راسیستی آنان که متاثر از اظهارات دو تن از نمایندگان قومی و اسلامی پارلمان که در تلویزیون “روداو” در برنامه ( همراه با رنج ) پخش شده است قرار نگیرند. اسم نهادی تحت عنوان “نهاد جامعه مدنی” بخودی خود در تقابل با مواضع گرداننده گان آن است. نمیتوان هم اسم خود را مدافع جامعه مدنی نهاد و همزمان علیه مدنیت و حقوق شهروندی ایستادگی کرد.

تمامی پناهندگان و مهاجرین ساکن در کردستان عراق در نتیجه جنگ و خانه خرابی، از سوی دستجات و باندهای اسلامی، قومی و فرقه ای به چنین سرنوشتی دچار شده اند. سازمانها، نهادها و دیگر جریانات سکولار، چپ و مترقی در کردستان عراق وظیفه دارند در قبال هر گونه تحقیر و توهین از سوی عده ای مرتجع و نژادپرست و همچنین سواستفاده کاربدستان حکومت اقلیم کردستان از نیروی کار ارزان پناهندگان و مهاجرین واکنش نشان داده و از حقوق شهروندی آنان دفاع و حمایت کنند. مردم آواره، مهاجر و ساکن در کردستان عراق منتسب به هر ملیتی، باید بعنوان شهروندان متساوی الحقوق برسمیت شناخته شوند. بی گمان مردم آزادیخواه و برابری طلب کردستان عراق همانگونه که تاکنون نشان داده اند، از حقوق، کرامت و حرمت انسانی و شهروندی پناهندگان و مهاجرین در کردستان عراق حمایت خواهند کرد و اجازه نخواهند داد که تعدادی تحت تاثیر اظهارات دو تن از نمایندگان پارلمانی وابسته به اتحادیه میهنی و اتحادیه اسلامی با ایجاد فضا سازی در ضدیت با مهاجرین و همسویی با طرح ضد انسانی مقامات حکومتی در انجمن شهر سلیمانیه علیه مهاجرین را به نرم تبدیل کنند.

۱۹ ژوئن ۲۰۱۶

Avsnitt för bifogade filer