راه حل های عملی مبارزه علیه بیکاری

مرکز آمار ایران، میزان بیکاری در استان کردستان در سال ٩٣ را ١١.۶ درصد اعلام کرد که بر اساس آخرین گزارش این مرکز میزان بیکاری در کردستان طی سالهای ٩٣ تا ٩۴ نه تنها کاهش پیدا نکرده که بر آن افزوده شده و نرخ بیکاری کردستان در سال ٩۴ به بیش از ١٣ درصد افزایش یافته است. 

جمعیت شهرهای کردستان رو به افزایش است. جوانان نیروی اصلی مهاجر از روستاها به شهرها هستند. بخش اعظم جمعیت جوانان نیروی کار آماده بکار هستند که از داشتن فرصت های شغلی مناسب محرومند.

بیکاری چالش اساسی و سراسری است! بیکاری، تورم و عدم اشتغال برای جوانان از چالش‌های اساسی در دولت روحانی است. یکی از چالش‌های اساسی که وجود ٧ تا ٨ میلیون جمعیت بیکار را در برمیگیرد که قریب به اکثریت آنان تحصیلکرده هستند.
بیکاری و عدم امنیت شغلی در زندگی میلیونها نفر از مردم در ایران تاثیر گزار شده. افق دسترسی به اشتغال هر روز تاریکتر میشود. “۵ میلیون و ٧٠٠هزار تحصیل کرده بیکار” آماری تکان دهنده است. بیکاری میلیونی و اخراج سازی های هزاران نفری ستم طبقاتی و نابرابری اجتماعی را در خانواده های کارگر و زحمتکش به معضلی روزانه تبدیل کرده است.

در شهر و روستاهای کردستان چالش اصلی اقتصاد مسئله معیشت مردم است. سفره های مردم کم رونق شده و بر میزان خانواده های فقیر و ندار هر روز افزوده میشود.
روی آوری و توسل به کار در مرزها و کولبری رو به افزایش است. کار کولبری فرصت شغلی نیست. ریسک مرگ و زندگی برای امرار معاش ناچیز است.
یکی از راه حلهای دولتها برای کاهش بیکاری امکان سازی برای دسترسی به فرصت های شغلی مناسب است. نظام آموزشی ایران فاقد ویژگی کاربردی و بالابردن مهارت های فنی دانش آموختگان است. در شهرهای کردستان به این عرصه از آموزش و بالا بردن مهارتهای شغلی با دریافت حقوق و مزایای شغلی توجهی نمیشود. کارنامه جمهوری اسلامی در این رابطه صفر است.
راه حل عملی مبارزه علیه بیکاری را باید ساده و عملی دید. بیکاری و عدم امنیت شغلی و نداشتن بیمه بیکاری امر محتوم جوانان و کارگران بیکار نیست. پایان دادن بشرایط کنونی امری عملی و امکانپذیر است.
شبکه جوانان تحصیلکرده و فاقد فرصت های شغلی اقدامی عملی است. تجارب شبکه جوانان تحصیلکرده در شهرهای کردستان وجود دارد و امری تازه نیست. شبکه جوانان تحصیلکرده دارای پلاتفرم مشخص مطالباتی است. ایجاد فرصت شغلی، بالابردن کاربردی مهارت های شغلی با احتساب حقوق و مزایای مکفی، بیمه بیکاری و تامین بیمه های اجتماعی.
این شبکه میتواند سریعا از طریق میدیای اجتماعی همه گیر شود. استفاده از اینستاگرام از جمله تلگرام روش متداول فعالیت در این عرصه است.
ایجاد شبکه جوانان تحصیلکرده گره اصلی سازماندهی اعتراض علیه بیکاری ده ها هزار نفر از جوانان تحصیلکرده و کارگران بیکار و اخراج شده از کار است.

نسان نودینیان
ایسکرا ۸۳۳