حزب دمکرات ،ناسیونالیسم واتحادیه آخوندها

مصاحبه تلویزیون پرتو با فاتح شیخ

 

پرتو: با فاتح شیخ هستیم رئیس دفتر سیاسی حزب حکمتیست ، موضوع مورد بحث مربوط است به ایجاد اتحادیه آخوندهای کرد (اتحادیه علمای دینی کرد) اساسا" توسط ناسیونالیسم، یعنی درمتن ناسیونالیسمی که حزب دمکرات نمایندگیش میکند.حزب دمکرات کردستان وناسیونالیسم کرد اتحادیه آخوندهای کرد را ایجاد کرده اند هرکسی نگاه کند به شیوه های مختلف میتواند به این موضوع بپردازد یکی ازاین زوایه که چرا الان اتحادیه آخوندها را درست کرده اند یکی این که حزب دمکرات ازبدو فعالیتش دردوره جمهوری اسلامی همیشه ازرادیوش قرآن پخش میکرد همیشه مذهب بخشی ازسیاستش بوده بعنوان حزبی سنتی،  اما چرا الان اتحادیه آخوندی را درست کرده اند وچه تاکتیکی پشتش هست،بحثی هست،موضوعی است که میخواستم نظرشما را بدانم؟

فاتح شیخ : حزب دمکرات بعنوان یک حزب بورژوازی درکردستان برایش استفاده ازحربه مذهب برعلیه طبقه کارگروتوده مردم استراتژی است ولی درعین حال این کاری که کرده است یک تاکتیک هم هست،من فقط یک یاد آوری بکنم حزب دمکرات قبل ازروی کارآمدن جمهوری اسلامی به آن معنی حزب نبود فقط نشانه ای ازیک حزب بود یک اساسنامه ای داشت ازکنگره سوم که درآن جدایی مذهب ازدولت بود وهیچ صحبت دیگری ازمذهب نبود به یک معنی ظاهرسکولاری داشت ولی به محض اینکه جمهوری اسلامی سرکارآمد درکنگره چهارمش این را برداشت وبه جایش حمایت ازمذهب را گذاشت ازآن موقع همیشه دربرنامه هایش قران پخش میکند ودر سی سال گذشته مرتب ازحربه مذهب استفاده کرده است هم بعنوان لولای مشترک نزدیکیش به جمهوری اسلامی که بنظرمن برایش مهم بوده وهم بعنوان یک حربه علیه طبقه کارگر و علیه کمونیست درکردستان برای این که کردستان ایران درسی سال گذشته یک نیروی اجتماعی کمونیسم درمقابل حزب دمکرات وملی گرایی ومذهب بوده وحزب دمکرات کاملا" ازمذهب استفاده کرده، دوره اول ازمفتی زاده دفاع کرد بعد مفتی زاده شکست خورد ورفت پی کارش ولی حزب دمکرات مرتب ازمذهب استفاده میکرد وازتحریک مذهبی مردم بر علیه کمونیستها وآزادیخواهان. ولی این دفعه بنظرمن جنبه تاکتیکیش این است که دریک شرایط خاصی این تشکیلات را درست کرده واین تشکیلات آخوندهای کردستان تشکیلات یک قشراجتماعی است که درعین حالی که ازجمهوری اسلامی پول میگیرند با حزب دمکرات هم ارتباط دارند وبه هردوتای اینها مربوطند ودر نتیجه این میتواند یک درخواستی باشد ازطرف حزب دمکرات به جمهوری اسلامی برای درست کردن یک واسطه و یک پل ارتباطی، که همیشه هم اینها پل ارتباطی بوده اند،همیشه آخوندهای طرفدارحزب دمکرات، هم با جمهوری اسلامی بودند وهم با حزب دمکرات بودند ازاین لحاظ بنظرم جنبه تاکتیکیش ارزش مصرف امروزیش یا حکمت وجودی امروزی که اعلام کرده اند این است ،دوره ای که اوباما آمده سرکاروبحث تغییر رژیم کناررفته است وبحث حمله نظامی به کناررفته است،بحث مذاکره با جمهوری اسلامی به وسط آمده واین درخواستی ازطرف حزب دمکرات است که رسما" میگوید جمهوری اسلامی ما که باهم لولای مشترک زیادی داریم هم ضد کارگرهستیم هم ضد کمونیست هستیم هم طرفدارمذهب هستیم حالا شما شیعه هستید ما سنی باهم بسازیم شما ما را درقدرت شریک کنید.

حزب دمکرات در سی سال گذشته همیشه دستش درازبوده به طرف جمهوری اسلامی این فشارکمونیسم ورادیکالیسم وآزادیخواهی درکردستان ازطرف مردم کردستان بوده است که مقطع به مقطع مانع شده که حزب دمکرات با جمهوری اسلامی نسازد بنظر من الان با یک دوره ازتحولات سیاسی درجامعه ایران ومنطقه بطورکلی روبرو هستیم، ناسیونالیسم کرد بطورکلی میخواهد با جمهوری اسلامی بسازد هم درکردستان عراق میخواهد با اسلام وبا جمهوری اسلامی بیشترنزدیک بشود، حتی پ ک ک هم میخواهد به جمهوری اسلامی نزدیک بشود ونیرویش را بیشتردرمقابل ترکیه قراردهد وهم حزب دمکرات، اینها یک هماهنگی دارند که هماهنگیشان ریشه درموقعیت سیاسی امروزایران ومنطقه دارد.

پرتو : یعنی منظورتان این است کل ناسیونالیسم کرد درایران این جهت گیری حزب دمکرات کردستان ایران را دارد که پای سازش با جمهوری اسلامی برود ؟

فاتح شیخ : من فکر میکنم حزب دمکرات کردستان ایران وجناح مصطفی هجری که این مسئله را اعلام کرده اند، همیشه پرچمداراین مسئله بوده اند. دراین دوره معین فکرنمیکنم بقیه شاخه های جدا شده ازحزب دمکرات یا بقیه شاخه های ناسیونالیسم کرد بتوانند مخالفتی با این داشته باشند ممکن است حسودی بکنند که چرا اینها جلو افتاده اند وبقیه را به سربازان خودش یا به واسطه های خودش تبدیل کرده. حسودی بکنند که چرا آنها این کار را نکردند ولی حتما" این را تایید میکنند ویا لااقل درموردش سکوت میکنند، ازجمله بخش دیگر حزب دمکرات با این مخالفت نکرده است، اینها همه برنامه وتاکتیکشان یک پایش دفاع ازمذهب وتقویت مذهب بوده است.

 حتی  کومه له درموردش با سکوت حمایت میکنند، سکوت هم یک سیاست است درکومه له فعلی این جوری است. کومه له ای درده سال اول بعد از انقلاب ۵۷ درکردستان بعنوان یک جنبش اجتماعی و یک حزب معین علیه مذهب آگاه گری میکرد فعالیت میکرد درمقابل مذهب می ایستاد از توده مردم و زنان دفاع میکرد بعد ازآن تغییر جهت داده واز موقعی که ناسیونالیسم درآن حاکم شده است راجع به مذهب زیپ دهنش را کشیده است بعنوان اعتقاد توده ها به آن حمله نمیکند کاری با آن ندارد به این معنی به مذهب امکان میدهد کارخودش را بکند دراین مورد هم حتما" سکوت خواهند کرد. درجواب سئوال شما که کل ناسیونالیسم کرد درایران با این مسئله همراهی خواهد کرد بنظر من واقعی است. حتی گفتم کل ناسیونالیسم کرد درمنطقه هم وجود جمهوری اسلامی واینکه جمهوری اسلامی هست وحتی امریکا هم پای سیاست سازش با جمهوری اسلامی میرود وکلا" منافع مشترکشان در منطقه آنها را وادارمیکند. ولی بهرحال برای اینکه ازمسئله اصلی دور نشویم، خود حزب دمکرات با این کارش در واقع درخواستی تقدیم کرده در شرایطی که خود حزب دمکرات ازنظر سیاسی شکست خورده است وازنظر صفوف حزبیش پراکنده است به این حربه متوس
ل میشود تا دوباره خودش را مطرح کند،مطرح شدن حزب دمکرات این است که درجبهه تعامل ،معامله ومذاکره با جمهوری اسلامی قرار بگیرد هیچ چیز دیگری معنی مطرح شدن حزب دمکرات را درواقع مادی نمیکند.

 

پرتو: نه تنها حزب دمکرات، احزاب ناسیونالیست دیگری هم هستند که با مطرح شدنشان از طرف دولتها و آمریکا مطرح میشوند، دوره گذشته شعار اینها فدرالیسم بود، بجنگند ومثل کردستان عراق برای خودشان منطقه ای داشته باشند،حالا که امریکا سیاست جنگ با جمهوری اسلامی را کنار گذاشته است آنها پیشدستی کردند که نه تنها آن سیاست  قبلی را کنارگذاشته اند بلکه رفتند پل آخوندها واتحادیه آخوندها را بسازند، با این حساب خیلی طبیعی است این سوال پیش بیاد آیا در دوره گذشته که فدرالیسم شعاراینها بود،آیا فدرالیسم هم شعاری بود به تبعیت سیاست امریکا در منطقه و در ایران ؟

فاتح شیخ : نه فدرالیسم کلمه ای است که رابطه قدرت این حزب را با قدرت مرکزی تعریف میکند

پرتو: چرا درمقطعی پخش شد که امریکا میخواست حمله کند ؟ درتاریخ اینها نبود وامروز اصلا" فدرالیسم سرو صداش نیست.  

فاتح شیخ : اینطور نیست، بهرحال اینها برنمیگردند به اینکه  دوباره خود مختاری را علم کنند به اصطلاح نقش تناسب قوا را نمیتوان در مورد یک به یک شعارها ملاحظ کرد،فدرالیسم وخودمختاری از نظر حزب دمکرات یک معنی دارد یک محتوای سیاسی دارد فقط اسمشان فرق میکند وفقط تغییر تناسب قوا درکل منطقه به نفع ناسیونالیسم کرد است ومخصوصا" در عراق، همان سالی که حزب دمکرات کردستان ایران این شعار را شعار خود کرد، سالی بود که حکومت منطقه ای کردستان عراق میخواست این شعار را به مرحله عمل در بیاورد آنها رفتن پای عملی کردن این شعار در سال۲۰۰۳ تا کنون پنج سال میگذرد که البته همانجا در عمل هم شکست خورد. معلوم شد که رابطه بین ناسیونالیسم کرد در کردستان عراق و دولت مرکزی هم ار طریق فدرالیسم نمی گذرد. ولی آن بحث جداگانه ای است. درنتیجه بنظرمن حزب دمکرات و … شعار فدرالیسم را دست نمی زنند برای اینکه شعار فدرالیسم را نهایتا" خود این حزب معنی میکند اگر کدخدایی یک آبادی را هم جمهوری اسلامی به اینها بدهد میپذیرند واسمش را فدرالیسم میگذارند و مشکلی هم ندارند. من یادم است که حزب دمکرات کردستان ایران، از همان اوایل سر کار آمدن جمهوری اسلامی مذاکره میکرد یک جایی اعلام کرد که ما خودمختاری اسلامی را هم قبول داریم ( پرتو : خودگردانی ) نه نه خودمختاری اسلامی، درآن دوره شعارآنها خودمختاری بود، من در یکی از مقالاتم این را نوشته بودم آنها منکر شده بودند جواب داده بودند که ما هیچ وقت این اصطلاح را بکار نبرده ایم من آدرسش را دادم که درگزارش کنگره پنج حزبشان عین اصطلاح را بکار برده بودند نه اینکه عین اصطلاحات را بکار برده باشند میگفتند ما حتی حاضریم خودمختاری اسلامی را از جمهوری اسلامی قبول کنیم .این حزب سیاسی سنتی ناسیونالیسم کرد در کردستان ایران جزو پراگماتیست ترین یا اصطلاحات دیگری هم هست جزوابن الوقت ترین، فرصت طلب ترین احزاب سیاسی منطقه است که با هر چیزی میسازد. ولی بنظر من دست بردنش به این تاکتیک استفاده از مذهب و درست کردن این سازمان مذهبی فقط تاکتیکی نیست در عین حال این تاکتیک در این مرحله این فایده رابرایش دارد که این پل را درست میکند ولی به فرض اینکه اگرفردا   حزب دمکرات کاملا"حاکم مطلق کردستان ایران بشود این سازمان را ده برابر تقویت میکند درنتیجه استراتژیش هم هست وبه نظرمن این اتفاقا" هشداری است به مردم کردستان که حزب دمکرات که اگررهبرانش هم کراوات بزنند اگر رهبرانش هم هر کار به اصطلاح غیرمذهبی انجام بدهند یا اگراعتقاد مذهبی هم نداشته باشند اینها مذهب را بعنوان یک حربه علیه مردم به دست میگیرند وبه آن احتیاج دارند بخاطراین که ملی گراییشان درکردستان ایران زیاد نگرفته ودر کردستان عراق هم همینجور، ازاین مسئله استفاده میکنند درکردستان عراق الان اتحادیه آخوندهای کردستان عراق یک سازمانی شده که معلوم نیست در آنجا پارلمان قانون تصویب میکند یا آخوندها قانون تعیین میکنند. مثل شورای نگهبان قانون اساسی ایران عمل میکنند، مردم هم درکردستان عراق  به این مسئله معترضند که چطورشده که اتحادیه ای که نه انتخابی  ونه جزو دولت است تعیین کننده قوانین است، درکردستان ایران هم همین مسئله دارد از طرف حزب دمکرات تعیین میشود و بنظرمن مردم باید بشدت به این مسئله حساس باشند برای اینکه قرار نیست جمهوری اسلامی در قالب حزب دمکرات هم بازتکرارشود، ببینید مردم کردستان جمهوری اسلامی و قوانین اسلامیش را قبول نکردند وزیر بارش نرفتند،اینکه مجبورند درآن مملکت زندگی کنند که قوانین اسلامی درآنجا حاکم است به این معنی نیست که قبول کرده اند،قبول نکردند درنتیجه چیزی را که مردم از جمهوری اسلامی قبول نکرده اند از مفتی زاده قبول نکردند الان حزب دمکرات میخواهد یک لعاب ملی هم به آن بزند آخوندهای کرد،آخوند کرد وغیرکرد آخوند است،آخوند کرد با آخوند غیرکرد با آخوند شیعه یک کارمیکنند با کشیش همان کاررا میکند،دالایی لاما هم همان کار را میکند .

 

پرتو: فاتح شیخ در مقابل شما میگویند که ما ازاول با اسلام مشکلی نداشتیم با آخوند مشکلی نداشته ایم با شیعه ها هم مشکلی نداشته ایم ما مسلمان بوده ایم وآخوند هم داشته ایم،معضل ما این نبوده با این تفاوت که الان برایش تشکلی درست کرده ایم ؟

فاتح شیخ: خوب این اطلاعیه اینجوری میگوید،میگوید مردم کردستان مسلمانند،جنبش ملی کرد همیشه زیر رهبری رهبران مذهبی بوده،این صحبت حزب دمکرات وحرف طبقه حاکم درآن جامعه بوده وصحبت آخوندهاست ولی حرف مردم کردستان نیست. بخشی از مردم کردستان ممکن است ازنظر اعتقادی ،اعتقاد مذهبی داشته باشند ولی ازنظررفتاری رفتارشان اسلامی نیست، فرض کنید،پنجاه سال پیش را مثال بزنم،  نه دوره جمهوری اسلامی، پنجاه سال پیش یک آدم معمولی را فرض کنید کارمند، معلم، کارگر و هرچی،ضمن اینکه خودش میرفت مسجد دخترش را میفرستاد مدرسه،حجاب هم  سرش نمیکرد،رفتارش با بچه اش با همسرش با شوهرش غیر اسلامی بود الان هم که جمهوری اسلامی آنجا حاکم است اگریک نفر بیاد هر نفری رفتارخودش را در ظرف یک هفته یا یک ماه یادداشت وطبقه بندی بکند حتی اگر اعتقاد اسلامی داشته باشد رفتارش اسلامی نیست، نود درصد رفتارش مطابق زندگی مردم دنیاست که اسلامی نیست، امروزی ومدرن است. درنتیجه این ادعایی که میشور که مردم کردستان مسلمان هستند ادعایی دروغی است. اولا" بخشی ازمردم کردستان مسلمان نیستند به این معنی که نسل جوانی هستند که حتی اگر جرات ندارند دراین شرایط درون خود را ابراز کنند وبگویند که خدا را قبول ندارند عملا" زندگی بی خدایی دارند انجام میدهند یکی این ویکی اینکه جمهوری اسلامی وصله ناجوری است به این جامعه، وقتی  جمهوری اسلامی برود قرارنیست حزب دمکرات ادامه دهنده جمهوری اسلامی درحاکم کردن مذهب بر زندگی وشئونات و قوانین مردم باشد، همچنان که رضا پهلوی حق ندارد این کار را بکند. ومردم حق دارند به اینها بگویند که شما مباشرادامه جمهوری اسلامی هستید همچنان که جمهوری اسلامی از لحاظ سرکوب ادامه رژیم شاه بود. خوب اگرمردم قراراست علیه جمهوری اسلامی قیام کنند که خواهند کرد علیه حکومت مذهبی وجنبه مذهبیش هم قیام میکنند،علیه جنبه سرمایه داریش هم قیام میکنند،بخصوص درکردستان بدلیل اینکه سی سال است درآن یک جنبش کمونیستی اجتماعی ریشه دار وجود دارد یک جنبش دفاع اززن وجود دارد،یک جنبش دفاع از برابری زن ومرد درکردستان خیلی قوی و ریشه داراست، این که درکردستان هر سال مراسم هشت مارس گرفته میشود در سالنهای بزرگ تا جمهوری اسلامی بهم نزند نشان ازاین دارد، این کردستان با این وضعیت حزب دمکرات نمیتواند با علم کردن چهارتا آخوند آنجا بخواهد مسیرش را تغییر دهد.

 آخوندها  به خودشان میگویند "زانایان" یا به اصطلاح "علمای" کرد، این را میخواهم واقعا" به مردم کردستان بگویم که آخوندها نه تنها درکردستان و درایران بلکه در خاورمیانه و همه جا، وقتی به آخوند میگویند علما، درست مثل هر چیزدیگری دراین جامعه وارونه است. آخوندها جاهل ترین، عقب مانده ترین آدمهای قشر جامعه هستند وجهل را نمایندگی میکنند، وجهل را رواج میدهند،اگر به یک شیمیدان بگویند عالم ،اگر به یک فیزیکدان بگویند عالم ،به یک ریاضیدان بگویند عالم ، دانشمند واقعی است بالاخره علمی بلد است به یک نجارحتی بگویند علاوه براین که صنعت نجاری رابلد است وعلم بکار بردن گونیا را بلد است واقعی است ولی آخوند چی ؟ نماینده چه علمی است نماینده جهل مطلق است، درنتیجه حزبی که میرود پشت این ها را باید قضاوت کرد.بر این اساس مردم کردستان باید این حزب را نه فقط براساس ملی گراییش وارتجاعی بودنش وسازشکاربودنش در طول تاریخ سی ساله با جمهوری اسلامی قضاوت کنند، دراین مورد معین هم باید قضاوت کنند و زیر فشاربگذارند شما نمیتوانید از یک طرف بگویید من دولت را ازمذهب جدا میکنم واز یک طرف دیگر سازمان مذهبی روی سر مردم درست کنید وصنعت مذهب را سازمان بدهید، مذهب صنعت است اعتقاد نیست، مذهب اعتقاد سازی است، این که بعضی ازچپها درکردستان ازجمله کومه له میگویند مذهب اعتقاد مردم است وما با آن درنمی افتیم کلاه گذاشتن سرمردم است. مذهب اعتقاد مردم نیست، هیچ کسی با اعتقاد مذهبی متولد نمیشود به همین دلیل برشش میلیارد مردم دنیا انواع مذهب حاکم است آنهایی که مذهبی هستند، تازه بخش مهمی دردویست سال گذشته دردنیا غیرمذهبی بودند مذهب جزو اعتقاد مردم نیست اعتقادی است که به مردم داده میشود، برایشان میسازند یک کارخانه است. مسجد، وزارت اوقاف ،حقوق دادن به ملا ، کاری که ملا میکند ،نمازجمعه مراسم ،مناسک همه اینها یک سازمان اجتماعی است حوزه علمیه، دروس مذهبی، همه اینها یک صنعت است همچنان که یک کارخانه فرض کنید پیچ ومهره درست میکند آن هم اعتقاد مذهبی درست میکند،یک ماه یک سال اگر صنعت مذهب دریک جامعه ای  تعطیل بشود بخش عظیمی ازمذهب میرود و ازجامعه رخت برمیبندد. درنتیجه حزب دمکرات الان این ماشین صنعت مذهب را دارد روغنکاری میکند تقویت میکند واین برعلیه طبقه کارگراست.

درکردستان میگفتند که کارگرانی که بوسیله حاجی های به اصطلاح ثروتمند استثمار میشدند، سوال میشد که حاجی دستمزد من چقدراست؟ حق من چقدر است؟ او هم میگفت برو تو کارکن حق نداشته باش. این ظاهرا" یک جوک است ولی بطورواقعی این جوری بوده ،سرمای
ه دار درکردستان انتظار داشته که کارگرحقش را نپرسد ونگوید دستمزد من چقدره ، ولی این مربوط به پنجاه سال قبل است ومربوط به دوره ای نیست که کارگردرسنندج اول مه را جشن میگرفت وکارگردارد خودش را متشکل میکند وحزب کمونیستی کارگری اینجا وجود دارد و حکمتیستها وجود دارند ودر گذشته اجازه نداده اند به حزب دمکرات که ستمگری فوق برنامه برکارگران کوره پزخانه انجام بدهد، در بوکاند عضو کمیته مرکزی حزب دمکرات را که صاحب کوره پزخانه بود ودستمزد کارگران را نمیداد گرفتند زندانیش کردند تا بالاخره ناچار شد حقوق کارگرانش را بدهد. کردستان این سابقه را دارد،کردستان امروزحزب ما وگارد آزادی ما را دارد وجبهه ای که ما و فعالین ما درکردستان ایران داریم که خط کمونیستی وخط  حکمتیستی دارند، جنبش آزادیخواهی و برابری طلبی اینجا اجازه نمی دهد که حزب دمکرات بیاید صنعت مذهب را دوباره راه بیندازد همچنانکه به مفتی زاده وجمهوری اسلامی هم اجازه نداند. جمهوری اسلامی یک روز ارتشش را ،پاسدارش را ازکردستان بردارد بساط مذهبش هم برداشته میشود .

پرتو: فاتح شیخ اگر به تاریخ حزب دمکرات درگذشته دورنگاه کنید تا وقتی که قطبی از دنیا شوروی بود اینها در برنامه اشان نوشته بودند سوسیالیسم میخواهند، شوروی رفت نوشتند دمکراسی امریکایی میخواهند یک مدتی هم سوسیال دمکراسی میخواستند ،چند سال گذشته که امریکا میخواست به ایران حمله کند نوشتند که جنگ میخواهند الان که امریکا نمیخواهد بجنگند ومیخواهد با جمهوری اسلامی یا جناحهای از جمهوری اسلامی بسازد اینها سیاستشان یا قبله اشان همیشه جایی است که میشود یک چیزی برای حزب دمکرات گرفت. چرا در طول تاریخ مردم کردستان محکومند یک حزب کهنه و سنتی و هرچیزی منفی دیگری که در موردش بگویی احساس میکنی کم گفتی، برایشان رقم بزند که  با کدام قطب وکدام نیروخواهند بود؟

  فاتح شیخ : مردم کردستان قطعا" محکوم نیستند ومحکوم نخواهند بود وقبول نخواهند کرد ولی وجود یک چیزی درکردستان بنام ستم ملی ،زورگویی ملی رژیمهای سلطنتی وجمهوری اسلامی باعث شده که حزب دمکرات بعنوان یک حزب بورژوازی محلی ازاین مسئله استفاده کند وبهره برداری میکند. تا این مسئله  هست حزب دمکرات هم باقی خواهد بود و یک مقدارنفوذ خواهد داشت، بحثی که به عهده من وشما وکمونیستها وآزادیخواهان جامعه است این که حزب دمکرات به همان اندازه ای که این مسئله وجود دارد وجود داشته باشد نه بیشتر ازآن، اینها ازنیروی آزادیخواهی مردم نیرو نمیگیرند ازکرد بودنشان چرا نیرو میگیرند ؟ برای این که مردم کردستان در طول پنجاه شصت سال گذشته زیرستم بوده اند بعنوان کرد درعراق وترکیه وایران مورد تبعیض واقع شده اند و حتی قتل عام شده اند، اعدام شده اند، درنتیجه ازاین مسئله آنها هم نیرو میگیرند نه این که راه حلش را دارند ،راه حلش را ندارند ازاین مسئله نیرو میگیرند برای این که در قدرت شریک بشوند و بعد از این که در قدرت شریک شدند آن وقت همه چیزشان همان میشود که به قدرت برسند همان طوری که در کردستان عراق به قدرت رسیدند و به قدرت رسیدنشان به معنی حل مسئله نبود والان هم به نظر من درکردستان عراق با وجود این که هفده سال است دو تا حزب ناسیونالیست کرد حاکمند هنوزمسئله حل نشده است، هنوزدولت نوری مالکی میتواند به آنها زور بگوید. در نتیجه بحث این نیست که این احزاب میتوانند مسئله ملی را حل کنند بحث این است که اینها ازمسئله ملی بهره برداری میکنند که به قدرت برسند. درکردستان ایران تفاوت این است که بدلیل وجود یک جنبش کمونیستی قوی واجتماعی در طول سی سال گذشته حزب دمکرات نتوانسته ازاین مسئله استفاده کند برای این که یکه تاز میدان سیاست بشود. درکردستان عراق به طور واقعی احزاب ناسیونالیست توانستند این کار را بکنند والان حزب دمکرات که به آخوند ومذهب متوسل میشود بازهم نمیتواند یکه تاز میدان سیاست بشود برای این که ما آنجا هستیم ما حضورداریم ،کمونیستها حضوردارند ازشمال کردستان تا جنوب کردستان در هر شهری در هردهی این نیرو درمقابلشان هست ومخصوصا" به نظرمن کاری که اخیرا" کردند این کار بیشتر ماهیتشان را ماهیت طبقاتیشان را برای مردم روشن میکند، روشن میکند که اینها وجه مشترکی با منافع مردم ندارند ووجه مشترکشان با جمهوری اسلامی خیلی روشن است.

پرتو : با تشکرازفاتح شیخ