شماره ۵١ روز شمار تاریخ ویژه اعتراضات و مسائل کارگرى در سال ۱۳۸۷

نسان  نودینیان  

http://www.mobarez-k.com/

روز شمار، شماره۵۱  ویژه«اعتراضات ومسائل کارگری۱۳۸۷»

«آذر ماه» شماره «۵۱»

بیکاری دسته جمعی کارگران کارخانه صنایع فلزی  بیش از ۳۵۰ کارگر کارخانه صنایع فلزی ایران از کار اخراج شدند. صنایع فلزی در زمره واحدهای صنعتی بزرگی است که در چهارچوب اصل ۴۴ قانون اساسی توسط دولت سرمایه داری به مالکان خصوصی سرمایه ها اهدا شد. سرمایه داران جدید برنامه های خویش را برای گرفتن وام ها و اعتبارات و سایر سرمایه اندوزی ها یکی پس از دیگری به اجرا گذاشتند و درپی آن اعلام کردند که وضعیت مالی کارخانه وخیم است و ادامه تولیداتش در گرو دستیابی به حجم بیشتر سرمایه های بانکی است.

 سرمایه داران اینک تعطیل کارخانه را دستور کار خویش ساخته اند. آنان ۳۵۰ کارگر را بیکار کرده اند و بسیار رک و پوست کنده می گویند که کارخانه را برای این می خواهند که هم کارگران آن را به وسیع ترین و حادترین شکل ممکن استثمار کنند و هم همزمان حجم عظیمی از سرمایه های حاصل کار و استثمار سایر کارگران را زیر لوای وام بانکی از این و آن مؤسسه مالی دولتی دریافت کنند. ۳۵۰ کارگر کارخانه اکنون در آستان سوداندوزی هر چه حریصانه تر سرمایه داران راهی قربانگاه بیکاری اند. کارگران مدت ها است علیه این دسیسه ها مبارزه می کنند. اما مبارزات آن ها تا امروز به هیچ نتیجه ای نینجامیده است. 

 تصرف جاده اردبیل – آستارا توسط کارگران سبلان پارچه   جاده اردبیل – آستارا توسط کارگران کارخانه نساجی سبلان پارچه تصرف شد و عبور و مرور تمام وسائط نقلیه در آن متوقف گردید. ۳۰۰۰ کارگر سبلان پارچه ۷ ماه است که کارکرده اند، به شدیدترین شکل استثمار شده اند و در قبال کار و استثمار خویش توسط سرمایه هیچ ریالی دستمزد دریافت نکرده اند. کارگران به دنبال تصرف کارخانه و بستن مسیر وسائط نقلیه به سوی مقر استاندار اردبیل راه پیمایی کردند. آنان در مسیر راه پیمایی تلاش کردند تا فریاد خود علیه شدت استثمار و جنایات نظام سرمایه داری و دولت طبقه سرمایه دار را به گوش همه همزنجیران خویش برسانند.

تجمع ۱۲۰ کارگر صنایع شیمیایى سارى در مقابل تامین اجتماعى ایلنا:دبیر اجرایى خانه کارگر استان مازندران از ادامه سرگردانى کارگران صنایع شیمیایى سارى (کرم کیمیکال) خبرداد. نصرالله دریابیگى اظهار داشت:‌‏ کارگران این واحد صنعتى هشت ماه حقوق دریافت نکرده اند و این درحالى است که این واحد هیچ گونه مشکل اقتصادى ندارد. وى افزود:‌ کارفرماى این شرکت حدود سه سال پیش به دنبال استفاده از نیروى کار ارزان اقدام به استفاده از کارگران با قراردادهاى موقت کرد. دریابیگى تاکید کرد:‌‏ همچنین کارفرما ضمن تعدیل نیروهاى رسمى خود از ارسال لیست بیمه سایر کارگران به سازمان تامین اجتماعى خوددارى کرده است. رئیس شوراى این کارخانه نیز با تایید این مسئله از تجمع ۱۲۰ کارگران این واحد صنعتى در مقابل اداره تامین اجتماعى این استان خبر داد و علت آنرا اعتراض کارگران به تمدید نشدن دفترچه‌‏هاى بیمه عنوان‌‏کرد. احمد حسین نژاد تاکید کرد: مدیریت طى چند روزگذشته تعطیلى کارخانه را به صورت علنى اعلام نموده‌‏است.

درگیری کارگران با کارفرما بر سرمطالبات معوقه   ایلنا:دبیر اجرایى خانه کارگر استان قزوین با بیان این که کارگران شرکت "زیاران" 4 ماه حقوق نگرفته‌‏اند گفت: "به همین دلیل کارگران تجمعى را در مقابل کارخانه انجام دادند که در نهایت به درگیرى فیزیکى کارگران با کارفرما منجر شد. عید على کریمى در گفت و گو با خبرنگار "ایلنا" با اشاره به اشتغال ۳۰۰ کارگر در گوشت زیاران، گفت:"این کارخانه دولتى بود اما حدود ۲ سال پیش با واگذارى به بخش خصوصى دچار مشکل شد." وى تصریح کرد: درحالى که طبق قانون خریدار بخش خصوصى موظف است تا ۵ سال نیروى انسانى موجود کارخانه را حفظ کند؛ اما در عمل کارفرماى جدید زیاران از همان ابتدا مشکلاتى را براى کارگران به وجود آورد. کریمى اظهار داشت: این شرکت پس از خصوصى سازى با ظرفیتى به مراتب کمتر از ظرفیت واقعى خود تولید مى کند.

کارگران کارخانه مکان ساز اصفهان سومین روز اعتصاب خود را پشت سر گذاشتند امروز هیجدهم  آذر ماه کارگران کارخانه مکان ساز برای سومین روز متوالی در اعتراض به عدم پرداخت چهار ماه از دستمزدهایشان در اعتصاب بسر بردند. روز گذشته مدیریت کارخانه قول داده بود امروزهیجدهم آذر ماه تمامی دستمزدهای معوقه کارگران را پرداخت کند اما به قول خود عمل نکرد. به گفته کارگران علیرغم اینکه  قرار بوده است امروز کارفرما برای رسیدگی به مشکل عدم پرداخت دستمزد کارگران از تهران به کارخانه برود اما  اینکار صورت نگرفته است. بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران به خاطر فشارهای مالی ۱۵ نفر از کارگران غیر بومی که به صورت مقطعی در کارخانه مشغول بکار بوده اند امروز تسویه کرده و به شهرهای خود بازگشته اند. بقیه کارگران قصد دارند روز چهارشنبه و تا دریافت دستمزدهای معوقه خود به اعتصاب ادامه دهند.

کارگران بازنشسته ذوب آهن در اعتراض  به پایین بودن مستمری خود اتوبان اصفهان را بستند سه شنبه ۱۲ آذرماه حدود ۲۰۰۰ نفر از ما کارگران بازنشسته ذوب آهن که بارها نسبت به پایین بودن مستمری خود اعتراض کرده بودیم و هربار مسئولین نسبت به خواست ها و مطالبات مان امروز و فردا کرده بودند راهکار را در این دیدیم که برای رسیدن به خواست های خود اتوبان اصفهان – شهرکرد را ببندیم و از این طریق صدای خود را به گوش همه کارگران برسانیم، هرچند این حرکت با حضور و خشونت نیروی انتظامی مواجه شد. ما کارگران بازنشسته ذوب آهن در بیانیه صادر شده که در این تجمع به صورت گسترده پخش کردیم از مسئولین خواستیم مستمری ما را در حد کارگران شرکت نفت افزایش دهندو علاوه بر آن خواهان کسب امکانات رفاهی چون بن غذای ارزان قیمت،‌استخر و … می باشیم