اتاق فکر ورزش” و سرانه فضای ورزشی در کردستان

به گزارش خبرنگار مهر در سنندج (٢١/١٠/٨٨) : در دومین جلسه”اتاق فکر ورزش” کردستان محمد شفیعی مدیر کل تربیت بدنی استان گفت” سرانه فضای ورزشی در استان کردستان در حال حاضر به ٣٣ سانتی متر مربع رسیده است. وی کمبود فضای ورزشی بانوان را یکی از نقاط ضعف توسعه ورزش در استان کردستان برشمرد و یادآور شد”در حالی که بانوان نیمی از جمعیت استان را تشکیل می دهند ولی فضای ورزشی به اندازه کافی در اختیار آنها نیست و در حال حاضر در بعضی از شهرستانها تنها یک سالن ورزشی به این قشر اختصاص داده شده است.” حسین لامعی مسئول تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج گفت”با توجه به فضای علمی در دانشگاه ها می توان با ایجاد ارتباط از شیوه های نوین روز در بخشهای ورزشی بهره گرفت و در نتیجه این شرایط توسعه ورزش در استان کردستان را به دنبال دارد که با کمال تاسف این مهم تاکنون نادیده گرفته شده است.”

محمود خدابخش کارشناس مسئول توسعه و تجهیز فضاهای ورزشی مدارس کشور نیز، در گفتگو با خبرنگار مهر در قزوین (٣/١٠/٨٨) گفت”در حال حاضر ١١٨ منطقه آموزشی در کشور دارای سرانه ورزشی صفر است، و ۶١٧طرح نیمه تمام ورزشی در مدارس کشور وجود دارد. نامبرده اضافه کرد سرانه ورزشی در کشورهای پیشرفته ٨ تا ١۵ متر مربع و در ایران ۵ /١ متر مربع است، وی سرانه ورزشی در مدارس کشور را ٣٢ سانتی متر مربع دانست.”
اشاره مختصری به امکانات ورزشی در کشور ژاپن که مساحت آن یک چهارم  مساحت ایران و جمعیت آن دو برابر جمعیت ایران است خواهیم کرد، و سپس نگاهی به رسالت”اطاق فکر ورزش”از نوع حکومتی آن و اظهارات روحانی بی عمامه و سرسپرده احمدی نژاد در پست وزارت آموزش و پرورش خواهیم کرد.
مساحت هر کلاس عادی در ژاپن ٧۴ متر است و مساحت هر مدرسه ۶کلاسه ١٠ هزار متر مربع است. هر مدرسه‌ ابتدایی دارای اتاق تکثیر، اتاق بهداشت، اتاق موسیقی، سالن غذاخوری، سالن ورزش، استخر سرپوشیده و زمین چمن است. در سال ١٩٨۶بیش از ٩۵ درصد مدارس دارای سالن ورزش با مساحت حداقل ٨٠٠ متر و حدود ٨١ درصد مدارس ابتدایی و ٧٠ درصد مدارس متوسطه دارای استخر سرپوشیده بوده است.(برگرفته از سایت رادیو معلم)
حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش رژیم اسلامی در مصاحبه با خبرنگار مهر(٢/٩/٨٨)، با اشاره به اهمیت ایجاد اتاق فکر گفت”ایجاد چنین ظرفیتی برای این وزارتخانه ضروری است و باعث میشود حتی افرادی که هیچ مسئولیت اجرایی ندارند، با فکر و اندیشه خود منشا خدمت رسانی باشند و تنش از آموزش و پرورش دور بماند.! حاجی بابایی تحول بر ورزش مدارس را مورد تأکید قرار داد” و سپس گفت”نگاه به ورزش نگاهی کلیدی و محوری است که باید در سفرهای دولت به احداث سالن های ورزشی و نمازخانه توجه ویژه ای شود.”
علی رغم هر نیتی که آقایان: محمد شفیعی، حسین لامعی و محمود خدابخش از اظهار نظر در رابطه با مشکلات و عدم امکانات ورزشی در ایران و مخصوصآ در کردستان داشته باشند، راه حل اسلامی آنرا روحانی بی عمامه و مرتجع رژیم اسلامی حاجی بابایی در خلال سفرهای دولت و “حل”فریبکارانه آن در حاشیه احداث نمازخانه ها را وعده داد. به گزارش پانا(٢٣/١٠/٨٨)، “معاونت تربیت‌ بدنی آموزش و پرورش شهر تهران نیز”از برخی والدینی که در منازل خود به آموزش قرآن میپردازند دعوت به عمل آورد تا به برگزاری کلاسهای قرآن دانش‌آموزی در منازل خود بپردازند، امکانات و تجهیزات آموزشی لازم را در اختیار این دسته از اولیاء قرار خواهد داد، تا دانش‌آموزان بتوانند به راحتی با کلام خدا آشنا شده و درس‌ها و داستان‌های قرآنی را به آسانی بیاموزند.”مدیرکل تربیت بدنی استان کردستان از کمبود امکانات و فضای ورزشی زنان این استان گله دارد و گفت”بانوان نیمی از جمعیت استان را تشکیل می دهند ولی فضای ورزشی به اندازه کافی در اختیار آنها نیست.”
یقینآ محدودیت و مشکل نسل جوان، مخصوصآ دانش آموزان دختر و زنان در ایران تحت حاکمیت رژیم اسلامی فراتر از محدودیت های ورزشی است، همین بانوانی که به باور شما نیمی از جمعیت استان کردستان را تشکیل داده اند بر اساس قوانین شرع اسلام ارتجاعی، نه تنها در کردستان بلکه در سراسر ایران رسمآ نیمه مردان به حساب میآیند، طلاق در جامعه مردسالار ایران حق انحصاری مرد است، در این سیستم ارتجاع – مذهبی حاکم بر ایران، قرار است کتب درسی دختران در مدارس ازسن ٩ سالگی به بعد محتوایش با کتب درسی پسران هم سن و سال خود تغییر کند، مدارس دخترانه بایستی به نحوی استتار شود که نه تنها دانش آموزان  بلکه معلمان آنها نیز قادر به دیدن هیچ جنبنده ای خارج از مدرسه را نداشته باشند و بلعکس. طبیعی است در “اتاق فکر ورزش کردستان” از نوع حکومتی آن این نابرابری ها و قوانین آپارتاید  جنسی زنان در ایران که از ابتدایی ترین حقوق خود محروم اند مورد نقد و بررسی قرارنخواهد گرفت.
در نظام گندیده ای که مسئول تربیت بدنی آموزشگاه های آن، در کوچه و بازار به دنبال کرایه کردن منازل شخصی افراد و در اختیار قرار دادن امکانات جهت آموزش قران است، و وزیر آموزش و پرورش آن به دنبال احداث نمازخانه بجای استخر سرپوشیده در مدارس است، یقینآ اتاق فکر ورزش آن نیز اتاقی است با فکر حکومتی.
نه این اطاق، نه آن نماز خانه، نه این امام و نه امام قبلی و معجزه هایش، نه سپاه، نه بسیج، نه روحانیون خبرچین در مدارس، نه مراسم سوگواری عاشورا و تاسوعا، نه زندانی کردن و تجاوز، نه اعدام مردم مبارز و نه ……… ناجی این نظام گندیده اسلامی نیستند و نخواهند بود. تقلای بی فرجامی است، این رژیم رفتنی است. به اتاق فکر انقلابیون وصفوف معترضینی بپیوندید که برای کسب آزادی و برابری در اعتراضات کنونی، که با اتکا به نیروی خود میرود تا این نظام سرمایه داری ارتجاعی و افسار گسیخته را در هم پیچد.
نظامی که بعد از ٣٠ سال حاکمیت سیاهش قادر به دادن یک لیوان شیر در مدارس جهت تغذیه دانش آموزان نیست، و بودجه اختصاصی آنرا صرف تبلیغات اسلام ارتجاعی و ساخت اسلحه های مخرب و کشنده جهت بقای خود صرف میکند. طبیعی است که نمیتواند فضایی سالم ، امکانات ورزشی و محل مناسبی برای شاداب نگه داشتن روح و جسم دانش آموزان و جوانان ما را فراهم کند.
 ۳۳ سانتی متر مربع سرانه فضای ورزشی در کردستان تقریبآ معادل فضای بسته ای است که در زندان کهریزک به زندانیان اعتراضات توده ای اخیر تحمیل شده بود.
یکشنبه ٢٧ دی ماه ٨٨