ختنه کودکان ممنوع! / گفتگوى نشریه کودکان مقدمند با کریم شامحمدى

نشریه کودکان مقدمند: چرا کودکان پسر را ختنه می کنند؟ منشا علمی و بهداشتی دارد یا یک دستور مذهبی است در یهودیت و اسلام در هر دو مذهب، امر واجب و شرعی محسوب می شود.

کریم شامحمدی: می‌گویند ختنه کودکان از نظر پزشکان فوایدی دارد. حالا آن را بررسی خواهیم کرد که این گفتمان‌ چندان بر دلایل پزشکی متکی نیست، بلکه اساسا توجیه کردن ختنه است. دلایل مرسومی که عنوان میشود اغلب این‌ها است:

١- کودکانی که ختنه می شوند ریسک عفونت ادراری کمتری دارند.

٢- ختنه، خطر سرطان آلت تناسلی را که در مردان شایع هم نیست، کاهش می‌دهد.

۳- با ختنه، خطر مبتلا به عفونت‌های قابل انتقال جنسی مانند ایدز کاهش می‌یابد.

۴- با ختنه می‌توان از فیموزیس، بیماری‌ که مردان ختنه نشده به آن مبتلا می‌شوند، پیشگیری کرد.

طبعا اینها اظهار نظر پزشکان موافق ختنه است. در مقابل پزشکان دیگری هستند که هر عمل جراحی را با مشکلی که میتواند ایجاد کند توضیح میدهند به همین خاطر مخالف بریدن عضو سالم بدن  هستند و آنرا بی احترامی به حریم خصوصی شخص قلمداد می کنند این پزشکان هم چنین می‌گویند:

۱ـ ختنه یک عمل جراحی است و هر عمل جراحی هم بدون ریسک نیست و به آلت تناسلی که یکی از اعضای طبیعی سالم بدن است صدمه می‌زند. عصبها و شریانهای خون با بریدن این عضو آسیب می بینند. در هر عمل جراحی احتمال عفونت و خونریزی هست. بیهوش کردن و یا بی‌حسی موضعی برای کودکان عوارض جسمی و عصبی در پی دارد. ختنه به لحاظ روانی تاثیر منفی روی کودک می‌گذارد.

۲ـ ماده چربی که زیر پوست آلت تناسلی هست محافظ حساسیت آلت تناسلی است، در کسانی که ختنه می شوند این حساسیت جنسی تغیر پیدا می‌کند و از لحاظ روانی تاثیر منفی می‌گذارد.

۳ـ ختنه  کودکان موجب خواهد شد که نگذارد آلت تناسلی رشد طبیعی خودش را طی کند و تا یک سانتیمیتر در کوتاه شدن طول آن تاثیر دارد.

۴- ختنه بدون دلایل پزشکی، بی احترامی به حریم خصوصی کودک است.

من اظهار نظر پزشکان را، به سه دسته تقسیم کرده‌ام که بتوانم منظورم را برسانم. دسته اول که به نظر می‌رسد از جنبش مذهبی هم باشند به نظرم یک جانبه و جانبدارانه  اظهار نظر کرده‌اند، بعدا به دلایلی که آورده‌اند می‌پردازم.

به نظرم این دسته از پزشکان یک طرفه به قضاوت نشسته‌اند و ختنه  کودکان را توجیه می‌کنند چون همه وقایع را نمی‌گویند و گزینه‌های ممکن  دیگر را ارائه نمی‌دهند.

از فواید ختنه صحبت می‌کنند، ولی از صدمات ختنه چیزی نمی‌گویند. از احترام به حریم خصوصی کودک و اختیار کودک بر بدنش هم خبری نیست.

به نظرم چنین پزشکانی جانبدار هستند و  نمی‌خواهند ختنه  کودکان ممنوع شود، چون ختنه کودکان از ارکان پایه‌ای مذهبی  و منفعتشان هست و نمی‌خواهند بنیان‌های عقیدتی مذهبی شان مورد تردید قرار بگیرد.

دسته دوم پزشکانی هستند که مذهبی نیستند، ولی بهداشت را فرض گرفته‌اند. این دسته هم به نوعی یک طرفه قضاوت می‌کنند چون حقوق کودک را نادیده می‌گیرند، برخی پزشکان هم با پیش فرض دلایل بهداشتی اثبات نشده، عمل ختنه را انجام می‌دهند. مثلا استدلال می‌کنند، در آمریکا هم به دلایل بهداشتی چنین عمل جراحی انجام می‌گیرد.

دسته سوم پزشکانی هستند که دلایل منطقی علمی دارند و نیز از زاویه حقوق کودکان هم این موضوع را مورد توجه قرار می‌دهند.

همانطور که در بالا اشاره کردم این پزشکان به درست هر عمل جراحی  را با مشکلات و عوارض ناشی از ‌آن مورد بررسی قرار می‌دهند. اعضای سالم بدن را نمی برند! تا بدن در معرض خطرهای دیگری قرار گیرد با این فرض که مبادا در آینده دور، دچار مشکلاتی شود در صورتی که با رعایت بهداشت مشکلات احتمالی حل خواهد شد.

به همین دلایل است که ختنه نکردن را درست می‌دانم. مگر اینکه فرد در بزرگسالی تصمیم بگیرد که ختنه کند. برای ما هم که مدافع حقوق کودک هستیم و حقوق کودک در مرکز قرار دارد. ختنه کودک را تعرض به حریم خصوصی کودک و اعمال خشونت علیه او می‌دانیم.

لازم است نگاهی به اظهار نظر پزشکانی که موافق ختنه هستند بیندازیم. برخی تناقضات آنرا نشان دهیم:

گفته می‌شود کودکانی که ختنه می شوند ریسک عفونت ادراری کمتری دارند. خوب این دلایلی که آورده شده  دلایل بهداشتی است. در این صورت بهداشت را باید رعایت کرد، همانطور که اگر یک هفته مسواک نزنید احتمالا دندانها عفونی می‌شوند و همانطور که دستشویی می روید اگر خود را خوب تمیز و پاک نکنید برایتان مشکلاتی پیش می‌آید. همانطور بطور مثال اگر بهداشت گوش و حلق و بینی را رعایت نکنید دچار عوارضی می‌شوید.

 مثلا  برای هر کسی احتمال آن می‌رود که آپاندیسش عفونی شود، خوب افراد نمی‌روند پیشاپیش عمل جراحی کنند و آپاندیس را بردراند که مبادا در آینده عفونی شود! با عمل ختنه،  کودکان را در معرض عفونت، خونریزی قرار می‌دهند که مبادا روزی عفونت به مجرای ادراری آدمها برود.

می‌گویند ختنه، خطر سرطان آلت تناسلی را که در مردان شایع هم نیست، کاهش می‌دهد. خوب اگر خطر سرطان در مردان شایع نیست چرا باید ختنه کرد و چه چیزی قرار است کاهش پیدا کند؟ دوما اگر هم باشد باز هم مسئله بهداشت است و لازم است آنرا رعایت کرد- مانند ٧٠ در صد از مردان دنیا که ختنه نمی‌شوند و بهداشت را رعایت می‌کنند و مشکل حل است.

یا می‌گویند با ختنه، خطر مبتلا به عفونت‌های قابل انتقال جنسی مانند ایدز کاهش می‌یابد. این هم به نظرم جزء عجایبات است کودک رابطه جنسی ندارد چگونه ایدز را منتقل می‌کند. در بزرگسالی هم با رعایت نکات ایمنی در رابطه جنسی، مانند دیگر بزرگسالان از خود مراقبت خواهد کرد.

یا می‌گویند با ختنه می‌توان از “فیموزیس”، بیماری‌ که مردان ختنه نشده به آن مبتلا می‌شوند، پیشگیری کرد. به نظرم این‌هم بطور عموم نمی‌تواند دلایل پزشکی باشد.

 اگر یک در میلیون کودکانی دچار عفونت یا فیموزیس بشوند خوب به دکتر مراجعه می‌کنند و دکتر جراح آنرا معالجه خواهد کرد، در غیر  این صورت، ختنه کودکان، هیچ دلیل عقلانی ندارد و تجاوز به حریم خصوصی کودک محسوب می‌شود.

 در مطلبی که از شما درنشریه کودکان مقدمند منتشر شده، ختنه را نقد می‌کنید، برای کودک مضر می دانید، حتی به نوعی به یک خشونت و دست درازی به بدن کودک و حتی ناقص سازی جنسی می دانید.

دقیقا؛ به نظرم ختنه ناقص کردن بدن کودک است. کودک با آلت تناسلی طبیعی به دنیا می آید و با سنتهای مذهبی ناقصش می‌کنند. بنابر این ختنه کردن کودک یا جراحی آلت تناسلی کودک بدون دلایل مجاز پزشکی هجوم به جسم و حریم خصوصی کودک است. پایمال کردن حق و اختیار کودک بر بدنش هست. این هیچ معنایی جز بی حقوق کردن کودک بر اساس فرامین مذهبی ندارد.

اختیار کودک به بدن خود اساسا می‌تواند در مورد کودک صدق کند؟ آیا بزرگسالان و بویژه اولیا کودک در این باره حقی ندارند؟

نه، به نظرم اولیای کودکان حق ندارند کودکشان را  ختنه کنند. اختیار کودک بر بدنش از جمله حقوق کودک است و باید رعایت بشود، همانطور که کسی حق ندارد کودکش را تنبیه کند و کتک زدن کودک ممنوع است، ختنه هم باید قانونا ممنوع شود.

جنبش مبارزه با ختنه بویژ در آلمان هر روز گسترده‌تر می‌شود. تا آنجا پیش رفت که یکی از دادگاههای فدرال آلمان دستور به توقف آن داد. در این باره لطفا بیشتر توضیح دهید.

دقیقا، اواسط سال ٢٠١٢ بود که در شهر کلن در آلمان، دادگاهی به شکایت یک خانواده رسیدگی کرد که فرزند پسرشان بعد از یک عمل جراحی ختنه، دچار خونریزی شدید شد. بعد از سه روز نبرد با مرگ، خوشبختانه نجات یافت. خانواده از دکتر جراح شکایت کردند، دادگاه حکم به ممنوعیت این عمل جراحی مضر یعنی ختنه کودکان داد.

سازمانهای اسلامی و یهودی و لابی‌های آنها دولت آلمان را تحت فشار گذاشتند وبالاخره دولت آلمان کوتاه آمد و در یک پروسه عجولانه، پارلمان آلمان، حکم دادگاه کلن را ملغی کرد و ختنه مجددا قانونی شد.

در مقابل تصمیم پارلمان آلمان و به دلیل مطرح شدن بحث ممنوعت ختنه، جامعه آلمان به حرکت در آمد. سپس این حرکت به اروپا گسترش و به نوعی بین‌المللی شد. در همان اواسط  سال ٢٠١٢ بود که فعالین مدافع حقوق کودکان در مقابل پارلمان آلمان در برلین دست به تجمع اعتراضی زدند. مینا احدی از طرف سازمان اکس مسلم و من کریم شاه‌محمدی از طرف نهاد کودکان مقدمند سخنران این تجمع اعتراضی بودیم و از تصمیم دادگاه برای ممنوعیت ختنه کودکان دفاع کردیم. هرچند جنبش دفاع از حقوق کودکان علیه ختنه نتوانست پارلمان آلمان را در آن مقطع به زانو در آورند، ولی اعتراض علیه ختنه کودکان در حال گسترش است و امید می‌رود که این تعرض به جسم و روان کودکان قدم به قدم در برخی کشورها قانونا ممنوع اعلام گردد.

سال ٢٠١۵ روز ٧ ماه مه در یک تجمع اعتراضی چندین سخنران در سطح بین‌المللی شرکت داشتند.

سازمان اکس مسلم در این حرکت سهیم و شریک بود و مینا احدی در این میتینگ سخنرانی کرد.

امسال هم از طرف نهاد خیریه‌ای که در آلمان فعالیت دارد با من تماس گرفتند و خواستند که خاطره خودم را با یک عکس برای آنها بفرستم. آنها کمپینی را به این  اسم “شکایت مردان ختنه شده”  شروع کردند که این ابتکار از آمریکا شروع شده است و در آلمان هم به همین اسم فعالیت می‌کنند.

عکس و خاطره افراد را می‌خواهند و اعتراض و شکایت این مردان را به همه جای ممکن می‌برند.

لینک آدرس سایت:

 www.beschneidungsforum.de/index.php/Thread/6059-Betroffene-klagen-an/?postID=47762#post47762

 

نهاد کودکان مقدمند عضو فعال جنبش ممنوعیت ختنه است. چرا؟

کودکان مقدمند نه فقط علیه ختنه کودکان بلکه در هر عرصه‌ای در هر جایی  که ممکن باشد در دفاع از حقوق کودکان نهایت تلاش خود را خواهد کرد و به جرأت می‌توانم بگویم که نهاد کودکان مقدمند تا حالا در دفاع خویش از حقوق کودکان هیچگونه مانع و محدودیت جغرافیایى، سیاسى، ملى، قومى، فرهنگى و مذهبى را به رسمیت نشناخته است و به حقوق جهانشمول کودکان در حد ممکن پایبند بوده است. نمونه‌اش ختنه کودکان است که هر نوع ملاحظه مذهبی، سنتی و فرهنگی را در دفاع از حقوق کودکان به رسمیت نشناخته و با آن مخالفت کرده است و برای روشن کردن اذهان عمومی علیه خرافه پراکنی مذهبی از هیچ تلاشی خوداری نکرده است. هر فردی خودش در ایامی که به سن بزرگسالی رسید می‌تواند برای بدن خودش تصمیم بگیرد. در این رابطه هم لازم است بگویم چندین نمونه موفقی داشته‌ایم.

خانواده هایی که خودشان را بخشی از جنبش دفاع از حقوق کودکان می‌دانند و این ملاحظات و توجیهات مذهبی و سنتی را کنار گذاشته‌اند و کودکشان را ختنه نکرده‌اند نمونه‌های موفقی  هستند.

از جمله،  کودکان آنها، در سن ١٣ یا ١۴ سالگی از اولیایشان سوال کرده‌اند که چرا آنها در کودکی ختنه نشده‌اند جواب اولیای کودک هم این بوده است، اختیار بدن شما به خودتان مربوط است وقتی که بزرگ شدید و به سن ١٨ سالگی رسیدید خودتان در مورد بدن خودتان تصمیم بگیرید، ختنه می‌کنید یا نه، این تصمیم خود فرد در بزرگسالی است. پسر بچه هم أنها را در آغوش گرفته و قلبا تشکر کرده‌اند. من این را تجربه موفقی می‌دانم و از همه اولیای کودکان تقاضا دارم کودکانشان را ختنه نکنند. اجازه بدهید کودکان شما بر بدن خودشان اختیار داشته باشند! مطمئن هستم هم شما و هم کودکان شما در نهایت قلبا راضی خواهید بود. مگر اینکه دلایل پزشکی در میان باشد و کودک دچار فیموزیس یا عفونتی شده باشد. در این صورت کار پزشک است که کودک را معالجه کند.

یک تقاضای دیگر که از خانواده‌ها می‌رود این است که بهداشت آلت تناسلی را مثل هر جای دیگر از اعضای بدن به کودکان پسرتان بیاموزید که به لحاظ بهداشتی مشکلی برایشان پیش نیاید.*