دولت یازدهم و شکاف طبقاتی بیشتر!

شکاف طبقاتی امر روز مره حقوق بگیران در جامعه ایران است. جنبش سوسیالیستی علیه نابرابری طبقاتی در شکل آشکار و علنی هر روز در مراکز کار و کارخانه ها با برپایی اعتصابات تعرضی، باتجمع و راه پیمایی توسط کارگران، با اعتصابات قدرتمند معلمان و پرستاران بی وقفه ادامه دارد. صف بندی آشکار و تعرضی حقوق بگیران علیه شکاف طبقاتی موجود در جامعه ایران تحت حاکمیت رژیم اسلامی ــ سرمایه داری با خواستهای رادیکال برای معیشت و تامین زندگی مکفی بالای خط فقر است! جامعه ایران آئینه تمام عیار مبارزه طبقاتی علیه نابرابری و شکاف طبقاتی کنونی اسف. گزارش مرکز آمار باردیگر بر واقعیت های انکارناپذیر شکاف طبقاتی موجود تاکید دارد.
راه حل از بین بردن شکاف طبقاتی در دست دولت و سرمایه داران و نظام حاکم جمهوری اسلامی نیست. گزارش مرکز آمار فریب و روش مزورانه جوامع سرمایه داری است. ارائه آمار شکاف طبقاتی صورت مساله جامعه طبقاتی در ایران است. اما جواب و راه حل از بین بردن شکاف طبقاتی در دست کاگران و کارمندان مزدیگیر است!
اکثریت قریب به اتفاق مردم در ایران بر این باورند که این جامعه وارونه است. تولید کنندگان ثروت جامعه، کارگران، بی چیزند و بیکارگان ثروتمند. پست ترین و فرومایه ترین عناصر، نجبا و عالیجنابان این جامعه اند و شریف ترین مردم، توده زحمتکشان فرودست و بی حقوق اند. آنها که یک عمر کار کرده اند و ثروت ساخته اند حتی پس از سی سال برای گذران هر روز از زندگی خود باید از نو برای کارشان مشتری پیدا کنند. قدرت خلاقه و مولد کارگر خود را در قدرت اجتماعی و سیاسی روزافزون سرمایه و فرودستی هرچه بیشتر خود کارگر نشان میدهد. برای حفظ این جامعه وارونه دولت ها پیدا شده اند، ارتشها ایجاد شده اند، زندانها و شکنجه گاهها بنا شده اند، خدایان آفریده شده اند و مذاهب ساخته شده اند. مساله از روز روشن تر است. این جامعه مبتنی بر بردگی است. بردگی مزدی. هیچ درجه رشد خدمات اجتماعی و بیمه ها و افزایش درآمد کارگران که تازه همه باید با نبرد و با زور از حلقوم طبقات حاکم بیرون کشیده شوند، در اساس این موقعیت برده وار کارگر تغییری نمیدهد. کودکی که امروز در میان ما متولد میشود مهر استخدام سرمایه شدن را بر پیشانی خود دارد. چند میلیون کودک بر اثر فقر از تحصیل محروم میشوند. چند میلیون از جوانان در بازار کار سرگردان و بیکارند. چند میلیون جوان تحصیلکرده از فرصت شغلی و استخدام، محرومند. اعتیاد، بی خانمانی و فحشا سرنوشت بخشی از لشکر بیکار و کم درآمد جامعه را رقم میزند.
اخیرا “گزارش از مرکز آمار از فقیرتر شدن فقرا در دولت روحانی” منتشر شده است. بر اساس مستندات مرکز آمار ایران ضریب جینی در دولت روحانی افزایش یافت که نشان از افزایش بی‌عدالتی و فاصله طبقاتی در این دولت و بدتر شدن وضعیت فقرا به‌خصوص در روستاها است. به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، گزارش مرکز آمار ایران از چگونگی توزیع درآمد در سال ١٣٩٣ منتشر شد، یکی از شاخص‌های سنجش نابرابری درآمد جامعه، ضریب جینی است. ضریب جینی عددی است بین صفر و یک (یا صفر و صد در صد) که در آن صفر به‌معنی توزیع کاملاً برابر درآمد یا ثروت و یک به‌معنای نابرابری مطلق در توزیع درآمد و ثروت است. نگاهی به نتایج شاخص‌های نابرابری در سال ١٣٩٣ در مناطق شهری و روستایی و کل کشور نشان می‌دهد، ضریب جینی در سال ١٣٩٣ در کل کشور و مناطق شهری و روستایی به‌ترتیب ٠.٣٧٨٨، ٠.٣۶٠٩ و ٠.٣۴٠١ بوده است که در مقایسه با سال ١٣٩٢ که ضریب جینی در کل کشور و مناطق شهری و روستایی به‌ترتیب ٠.٣۶۵٠، ٠.٣۵١٢ و ٠.٣٢۴٣ بوده، افزایش یافته یغنی فاصله طبقاتی بیشتر، فقرا فقیرتر و ثروتمندان ثروتمندتر شدند. بر اساس این گزارش، سهم ده درصد ثروتمندترین به ده درصد فقیرترین جمعیت از درآمد کشور در سال ١٣٩٣ در کل کشور و مناطق شهری و روستایی به‌ترتیب ١٢.٣٣، ١٠.٣٧ و ٩.٧٢ بوده است که این رقم در سال ١٣٩٢ که سهم ده درصد ثروتمندترین به ده درصد فقیرترین جمعیت از درآمد در کل کشور و مناطق شهری و روستایی به‌ترتیب ١٠.۶٨، ٩.۵١ و ٨.٢٣ بوده، افزایش یافته و نشان می‌دهد ثروتمندترها ثروتمندتر شدند. بالاتر از کشورهایی نظیر آمریکا، قطر، روسیه و ترکیه قرار دارد.
«شاخص جینی یا ضریب جینی شاخصی اقتصادی برای محاسبهٔ توزیع ثروت در میان مردم است. بالا بودن این ضریب در یک کشور معمولاً به عنوان شاخصی از بالا بودن اختلاف طبقاتی و نابرابری درآمدی در این کشور در نظر گرفته می‌شود».
طبق گزارش سازمان ملل در سال ٢٠١۴، سوئد کمترین نابرابری درآمدی را دارد و نمره ضریب جینی این کشور ٢۵ اعلام شده‌است. اوکراین با نمره ٢۵٫۶ در جایگاه دوم و نروژ با نمره ٢۵٫٨ در رتبه سوم از این نظر قرار گرفته‌اند.
شاخص دستمزد، بیکاری میلیونی و میزان خط فقر شکاف طبقاتی در ایران تحت حاکمیت جمهوری اسلامی را بیشتر از هر دوره ای نمایان کرده است.
در آستانه روز جهانی کارگر کیفرخواست کارگران مبتنی بر ابراز وجود و اعلام مارش آنها با پرچم مبارزه برای افزایش دستمزدها، علیه بیکاری و برای معیشت بالای خط فقر، تزیین میشود. اینها خواست و مطالبات همه گیر و مطرح در اعتصاب، تجمع و اعتراضات کارگری در حال جریان، هستند.
هیچکس تردید ندارد که حکومت و اقتصاد سرمایه داری در ایران دچار یک بحران عمیق است و جامعه ایران در آستانه تحولات سیاسی تعیین کننده ای قرار گرفته است. برجام یک و دو منشا اختلاف های درونی حاکمیت شده اند. خامنه و روحانی سگ های هار این نظام طبقاتی و جنایتکار همدیگر را مورد بیشترین ناسزا قرار داده اند. مردم در تهران و ده ها شهر بزرگ در مضحکه انتخاباتی آنها شکاف درونی را هر چه بیشتر بجلو بردند!
دیر یا زود جدال طبقات اجتماعی در ایران اوج تازه ای خواهد گرفت. احزاب و نیروهای بورژوازی، چه در داخل حکومت اسلامی و چه در خارج آن دارند خود را برای زورآزمائی های نهائی آماده میکنند. اینبار ما باید تضمین کنیم که طبقه کارگر بعنوان یک نیروی مستقل، زیر پرچم خود و با آرمان انقلاب کارگری به میدان خواهد آمد. این کار عملی است.
حکومت اسلامی هم اکنون فشار اعتراضات مزدبگیران جامعه را بشدت بر پیکر خود احساس میکند. بررسی مباحث خانه کارگری ها، شوراهای اسلامی و دیگر نهاد و اطاق های فکری بالایی ها، همه گواه یک رادیکالیسم قدرتمند طبقاتی ــ کارگری که نزدیک به چهار دهه در ایران شکل گرفته است، میباشد. اول ماه مه فرصت مناسبی برای اعلام کیفرخواست علیه نابرابری و شکاف طبقاتی، است.!