باز هم موج دیگری از جنایت تروریزم اسلامی در بروکسل و برخوردهای متناقض چپ و راست!

مقدمه:

موج دیگری از جنایات تروریزم اسلامی با انفجارهای فرودگاه بروکسل به کشته شدن ۳۰ نفر و زخمی شدن نزدیک به ۲۰۰ نفر، جهان را دوباره به معضل تروریزم اسلامی جلب کرد. این انفجارها متعاقب دستگیری یکی از اراذل ترور جنایتکارانه پاریس انجام شد و گمانه اینست که تروریستهای اسلامی چون می دانستند بزودی دستگیر می شوند ، تمام زور خود را زدند تا قبل از دستگیری عده ای از مردم را هم با خود بگور ببرند.

در برخورد به این جنایات سازمانیافته که پایانی هم ندارد، پلیس اعلام کرد که نزدیک به ۵۰۰۰ فعال جنایتکار اسلامی در اروپا الان تحت پیگرد هستند و شبکه داعش و اسلامیها قرار دارد این حملات جنایتکارانه به مردم را ادامه دهد.

اروپا این روزها زیر سایه جنایات تروریستهای اسلامی قرار دارد.حکومتهای اروپائی و مدیای حاکم تلاش دارند از این صحنه ها حداکثر استفاده را برای جهت دادن مردم برای تقویت سیاستهای نژادپرستانه بکنند. برندگان این حملات جنایتکارانه فعلا راست سیاسی است.

در این مقاله بررسی می کنم به گرایشات مختلف در برخورد به این جنایتها و بحثم در مورد ریشه های جامعه شناسی این تحولات را باز می کنم:

 

(۱)نگاه راست نژاد پرست در غرب:

راست نژاد پرست در غرب ، این حملات تروریستی اسلامیها را در جهت رشد فعالیتهای”خارجی ستیزی” و فریب افکار عمومی استفاده می کند.این گرایش تلاش دارد بحران سراسری سرمایه داری، بیکارسازیهای وسیع که ناشی از انتقال چهانی سرمایه از غرب به کشورهای پیرامونی است را به گردن “مهاجران” بیندازد .

رشد سیاستهای نژاد پرستانه بستری است که احزاب راست و شخصیتهای راست در اروپا و امریکا به مرکز قدرت بخزند.

مثلا در امریکا عروج دونالد ترامپ ، نتیجه مستقیم دیدگاهی است که می خواهد بحران عمیق امریکا را سر “مهاجران مکزیکی” و مسلمانها بشکند و ثابت کند که اینها عامل جنایت عامل بیماری و بدبختی در امریکا هستند.

بواقع حملات تروریستی اسلامیها به این گرایش خاص از حاکمیت طبقاتی در غرب سود می رساند همانطور که حملات اسلامیها در سپتامبر ۲۰۰۱ به نئوکانهای حاکم بر امریکا سود رساند.

(۲)نگاه “چپ هپروتی و گیج” به حملات تروریستی اسلامیها:

چپ هپروتی و گیج رسما کنار اسلامیها می ایستد (۱) و اساسا وجود تروریزم اسلامی را یا منکر می شود یا اینها را “از خودشان” می داند! با پز ضد امپریالیستی به مردم آدرس عوضی می دهد!

چپ هپروتی و اسلامی مدعی است که اساسا تروریستهای اسلامی را خود حکومتهای غرب ساخته اند و اسلام را نباید هدف قرار داد!

ایراد این چپ هپروتی و اسلامی اینست که نمی تواند توضیح دهد که چرا این تروریستها همه از مناطق اسلام زده به غرب تزریق شده اند؟ تضادهای تروریستهای اسلامی با تمدن غرب را منکر می شود. تضادهای اسلام را با عقلانیت منکر می شود و انرا می پوشاند.بطور غیر مستقیم از عقب ماندگی و بربریت اسلامی به بهانه مبارزه با امپریالیزم دفاع می کند.همان توده ایزم معروف را بازتولید می کند.

(۳)نگاه چند جانبه گرا، علمی و رادیکال چپ:

نگاه چند جانبه نگر، ریشه های اجتماعی روانشناسی اجتماعی ، اقتصادی بروز و توسعه تروریزم اسلامی را می کاود.نقش رشد بحران عمومی سرمایه داری که باعث حاشیه نشینی بخش مهمی از جوامع پیرامونی و جنگها و رشد فقر و بیکاری در جهان غرب شده بررسی می کند .

تروریزم اسلامی امروز حتی با زمان بن لادن و شبکه القاعده فرق دارد.این تروریزم ، فقط  ناشی از جنگهای وسیع خاورمیانه و امواج پناهندگی اخیر نیست.بسیاری از عوامل جنایات اسلامیها امروزه نسلهای چندم مهاجر در اروپا هستند.اینها زاده شده خود کشورهای غربی هستند اما از جهت فرهنگی و اجتماعی به بخش حاشیه ای این جوامع تعلق دارند.بخشی که نه توانسته از جهت فرهنگی و نه از جهت اقتصادی با جوامع غربی همجوشی یابد.

همانطور که در دو مقاله خود در سال ۲۰۱۳ توضیح دادم(۲و۳)، عروج تروریزم اسلامی در غرب را باید در بستر سیاستهای چندین دهه گذشته توضیح داد که تلاش شد حجم وسیعی از نیروی کار ارزان را به اروپا تزریق کنند و بخاطر ناتوانی سیاستهای انتگراسیون، مناطق اسلامی و عقب مانده در تمامی کشورهای اروپائی از جمله فرانسه و بلژیک و انگلستان مثل قارچ سبز شدند.

تا این مناطق “مسلمان نشین” در شهرهای کشورهای غربی وچود دارند تا این جدائی فرهنگی ادامه می یابد، زمینه رشد تروریزم اسلامی فراهم است.بر بستر بحران اقتصادی، تضادهای فرهنگی و حاشیه نشینی همواره حرکتهای ارتجاعی رشد کرده اند .از فاشیزم و نژاد پرستی در اروپا تا مثلا انثلاب اسلامی در ایران! همه اینها نمونه های یک پدیده واحد هستند.فقر همراه حاشیه نشینی فرهنگی زمینه ساز گرایشها و جنبشهای ارتجاعی است.

(۴) سیاست چند جانبه رادیکال، انسانگرا و انقلابی چیست؟

از دید من ، برخورد خطی به ایستادن یا کنار نژاد پرستان راست می انجامد یا کنار اسلامیها! بر بستر تحلیل علمی باید به جامعه سیاستی ارائه داد که نه تنها از انسانها دفاع کند بلکه تمرکز اعتراضی را روی تمامی سرهای ارتجاع سیاسی و فرهنگی تقویت کند:

الف: باید نشان داد که نه نژاد پرستی پاسخ است و نه دفاع از اسلام سیاسی و تروریزم. اینها دو سر یگ گرایش ارتجاعی و ضد انسانی هستند

ب: باید در سنگر مدرنیته و عقل گرائی و انسان گرائی ایستاد و توضیح داد که چرا اسلام و عقب ماندگی اسلامی امروزه به پرچم جنبش سر بریدن و قتل مردم تبدیل شده.مبارزه با نظریه اسلام و تمامی مذاهب را شرط انسانگرائی مدرن اعلام کرد

چ: باید تاکیید کرد که سیاستهای جداسازی مهاجران در اروپا و نظریه “زندگی موازی افراد با اعتقادات مختلف” منجمله دادگاههای شرع ، “احترام به اسلام” و اعتقادات فقط باعث رشد جنبش اسلامی در غرب است

د: باید به سراغ بحران سرمایه داری رفت.توضیح داد که این بحران راه حلش مبارزه برای سوسیالیزم است.حکومت و طبقات حاکمه نمی توانند این بحران را ریختن بدبختی روی حاشیه نشینان و مهاجران مخفی کنند.

ه: باید برای ساختن فضای ارامش در کشورهای خاورمیانه و برگرداندن میلیونها اوراه به زندگیشان در سوریه، فراق و اقعانستان و ایران و سایر کشورها پرداخت.راه حل اصلی معضل پناهندگی پایان دادن به چنگهای خاورمیانه و افریقا و ساختن زندگی انسانی برای مردم اون مناظق است

و: باید توضیح داد که چرا نژاد پرستی ابزار دست حاکمان و طبقات حاکمه قرار می گیرد.چهره زشت نژاد پرستان را در هر ماسکی که مخفی شده اند افشا کرد و نگذاشت پناهندگان مورد تهاجم قرار گیرند.زندگی انسانی حق همه انسانهاست.

خلاصه کنم:

عقل گرائی ، انسانگرائی و کمونیزم مدرن و اجتماعی نمی تواند در حاشیه درگیریهای موجود بنشیند.باید همه متدها و گرایشات ارتجاعی موجود را نقد کرد و منزوی کرد و با ارائه یک راه حل الترناتیو جهانی و رشد مناظره ها و دیالوگهای اجتماعی سنگر انسانی برای مبارزه انسانیت ساخت.مردم دنیا نباید فریب قطبهای ارتجاعی را بخورند و چپ هپروتی و اسلام پناه نباید دور بگیرد! نژاد پرستان باید کنار اسلام گرایان منزوی شوند.انسانیت بیشتر از اینها لیاقت دارد!

منابع بیشتر:

(۱) شماره ۸۸: نگاهی به حمله تروریستی داعش در فرانسه از موضع چپ و سوسیالیزم خواهی

با شرکت: سپهرداد گرگین و سعید صالحی نیا و مدیریت سیمین مجد

https://www.youtube.com/watch?v=EgBe7skUEsE&feature=youtu.be

کلیپ فشرده ۸۸ برای مشاهده در ایران

https://www.youtube.com/watch?v=67-JquaI8rg&feature=youtu.be

(۲)رابطه سکولاریزم و انتگراسیون

http://monazere-siasi.com/مقالات-سیاسی/مقالات-سال-٢٠١٣/۳۶۰-رابطه-سکولاریزم-و-انتگراسیون

(۳)معضل انتگراسیون و عروج تروریزم اسلامی “خانگی” در غرب

http://monazere-siasi.com/مقالات-سیاسی/مقالات-سال-٢٠١٣/۳۵۹-معضل-انتگراسیون-و-عروج-تروریزم-اسلامی-خانگی-در-غرب