اعتصاب و اعتراضات گسترده برای پرداخت حقوق های معوقه!

در آستانه سال نو موج گسترده ای از اعتصاب و اعتراضات کارگری با مطالبه پرداخت حقوق های معوقه شروع شده است. مسئاله حقوق های معوقه در کارخانه ها، محدود نیست، بلکه به بیمارستانها و نهادهای آموزش و پرورش تعمیم یافته است. در تعداد زیادی از مراکز کارگری حقوق و مزایای کارگران بیش از یکسال است پرداخت نشده است. در بیست و هشتم اسفند ماه آخرین روز سال ٩۴، ۵٠٠کارگر ورزشگاه نقش جهان به دلیل عدم پرداخت حق و حقوقشان دست به اعتصاب زدند و راه‌های ورود و خروج به ورزشگاه هم بسته شده است. کارگران مشغول به کار در این پروژه دست از کار کشیدند، جرثقیل‌ها از کار افتاد و حتی گفته می‌شود اعتصاب کنندگان تهدید کردند که قصد دارند سازه‌های تعبیه شده در ورزشگاه را باز کرده و تخریب کنند. بیست وششم اسفند؛ تجمع کارکنان قراردادی مخابرات آمل دراعتراض به عدم پرداخت دو ماه حقوق، حق بیمه ودیگرمطالباتشان مقابل فرمانداری برای دومین روزمتوالی برگزارشد. یکی از تجمع کنندگان با ابراز تاسف از عدم پیگیری مسوولان مخابرات تصریح کرد : در حالیکه چند روز به سال جدید مانده است کارکنان قراردادی مخابرات مورد بی مهری قرار گرفته وحقوق دوماهه قبل خود را دریافت نکرده اند . یکی دیگر از کارکنان شرکت مخابرات آمل نیز نارضایتی خود را از وضعیت واریز حقوق این شرکت اعلام و تصریح کرد: حقوق دو ماه، عیدی و مزایا کارکنان قراردادی شرکت مخابرات آمل واریز نشد و هیچ کس پاسخ گو این موضوع نیست. وی با بیان این که حقوق بهمن و اسفند کارکنان مخابرات در روز های پایان سال و در آستانه سال نو هنوز واریز نشد گفت: در این دو ماه چندیدن بار با مراجعه به مسئولین زیربط پیگیر واریز حقوق و مزایا شدیم اما تا الان خبری نشد و به نشانه اعتراض در فرمانداری آمل تجمع کردیم تا کسی به داد ما برسد. بیست و پنچم اسفند؛ تجمع کارگران فاز نوزده عسلویه دراعتراض به عدم پرداخت سه ماه حقوق، عیدی برگزار شد. تجمع اعتراضی در مقابل درب‌های ورودی محل کار این کارگران برگزار شده . به نقل از کارگران تجمع کننده که از طریق چند شرکت پیمانکاری در استخدام یکی از پیمانکاران اصلی هستند، گفته می‌شود که مطالبات مزدی آنها مربوط به آذرماه به بعد است، جدا از مزایای مزدی پرداخت نشده مربوط به ماه‌های آذر، دی و بهمن آنها از بابت پرداخت نشدن مزایای عیدی و پاداش پایان سال خود نیز نگران هستند. بیست و هفتم اسفند؛ عدم پرداخت چهار ماه حقوق وعیدی کارگران کارخانه آب معدنی داماش! چهل نفر از کارگران«آب معدنی داماش» درحالی به استقبال سال نو می‌روند که چهار ماه دستمزد و عیدی پایان سال خود را دریافت نکرده‌اند. یکی از کارگران کارخانه آب معدنی داماش از تعویق ۴ماه دستمزد و عیدی ۴٠ کارگر این کارخانه خبر داد و گفت: کارفرما بدون پرداخت مطالبات پایان سال کارگران در آستانه سال نو، تولید آب معدنی را از سه ما ه قبل به دلیل نداشتن منابع مالی کافی برای تهیه مواد اولیه متوقف کرده است. بیست و هفتم اسفند؛ عدم پرداخت حقوق هزار و دویست و پنچاه کارگرشهرداری کرمانشاه !
بیست و هفتم اسفند؛ عدم پرداخت دوماه حقوق وعیدی هزار و چهار صد کارگرمعدن البرز شرقی! بنقل از کارگران معدن البرز شرقی ، در آستانه نوروز دستمزد بهمن، اسفند و عیدی آنها پرداخت نشده است. کارگران معدن البرز شرقی پیش از این بارها به دلیل پیگیری مطالبات خود دست به تجمعات اعتراضی زده بودند.
بیست هشتم اسفند؛ نامه سرگشاده کارکنان صنعت نفت دراعتراض نسبت به وضعیت مالی کارکنان شرکت ملی نفت وعدم پرداخت بموقع حقوق ومطالباتشان! بخش هایی از این نامه که بتاریخ بیست و ششم اسفندماه در عصرنفت درج شده است بقرازیراست: امروز چهارشنبه مورخ بیست و ششم اسفندماه نود وچهار تا این لحظه حقوق کارکنان صنعت نفت واریز نشده. سال گذشته نیز با کمال تاسف شاهد آن بودیم حقوق کارکنان در آخرین روز سال یعنی شب بیست و نهم اسفند پرداخت شد. گوش شنوایی در وزارت نفت برای بیان نابرابری حقوق و هزینه های زندگی قشر پایین دست بخصوص کارکنان عرصه تولید وجود ندارد و هیچکس پاسخگوی نیازها و کمبودهای این قشر که اهم آنها در کارخانجات فرآورشی جنوب کشور شاغلند نیست. اکنون که تحریم ها برداشته شده انتظار صنعت نفت این بود که اوضاع معیشتی کارکنان بهبود یابد ولی هر روز شاهد بی حرمتی به کارکنان صنعت نفت هستیم.
ادامه وگسترش تجمعات کارگران عسلویه دراعتراض به عدم پرداخت سه تاشش ماه حقوق ومطالباتشان! روز (بیست و شش وبیست و هفت اسفندماه) تعداد وسیعی از کارگران شرکت IPMI دراعتراض به عدم پرداختسه تاشش ماه حقوق ومطالباتشان دست به تجمع اعتراضی مقابل دفتر این شرکت در منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی زدند. همچنین روز (بیست و ششم اسفند) کارگران فاز های بیست و بیست و یک و همچنین چند مجمتع پتروشیمی در منطقه ویژه پارس جنوبی به دلیل عدم پرداخت چندماه حقوق ومطالباتشان تجمعات اعتراضی برپا کردند. اعتراضات در حالی صورت می‌گیرد که بر اساس نامه رسمی مسئولان شرکت ملی نفت و شرکت نفت و گاز پارس باید همه حقوق معوق و عیدی کارگران تا پنچم اسفند ماه گذشته پرداخت می‌شد. بیست و پنچم اسفند، کارگران بیکارشده معدن چشمه پودنه دراعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان دست به تجمع در سه راهی منتهی به جاده دشت خاک، راور و پابدانا زدند وبرای انعکاس صدای حق طلبانه شان راه ورود به معادن درشهرستان زرند رابستند و با اجازه تردد ندادن به کارگران، کل معادن ذغال سنگ کرمان را تعطیل کردند. و درخواست معوقات خود را از شرکت تکافر استان اصفهان داشته باشند .
بیست و پنچم اسفند؛ بیش از سیصد نفر از کارگران معدن چشمه پودنه کرمان به دلیل پرداخت نشدن مرحله دوم معوقات مزدی مقابل این واحد معدنی تجمع کردند.

تعدادی از این کارگران گفتند: قرار بود قسمت دوم معوقات مزدی ما در فاصله روزهای پانزده تا بیست اسفند ماه پرداخت شود که تا این لحظه چنین اتفاقی نیفتاده است. تجمع کارگران معترض معدن چشمه پودنه در محدوده جاده دشت خاک برپا شده است و معترضان خواهان رسیدگی مسئولان به وعده‌های داده شده هستند. کارگران می‌گویند: با وجود گذشت حدود ده روز از زمان واریز مرحله دوم مطالبات کارگران هنوز مبلغی به حساب آنها واریز نشده است. بیست و ششم اسفند؛ بیش از دویست نفر از کارگران شهرداری اندیشمک در مقابل فرمانداری این شهر دست به تجمع اعتراضی زدند کارگران شهرداری اندیمشک، یازده ماه دستمزد و همچنین عیدی و پاداش آخر سال خود را طلب دارند. پانصد نفر از کارگران مراحل بیست و بیست و یک عسلویه در اعتراض به عدم پرداخت حقوق بهمن ماه و همچنین عیدی و حق سنوات دست به تجمع اعتراضی زدند. پرستاران دانشگاه های علوم پزشکی ایران بین شش تا ده ماه حقوق خود را دریافت نکرده اند. بیش از هزار و پانصد نفر از کارگران مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت تپه نیز در اعتراض به عدم پرداخت حقوق های بهمن و اسفند ماه و عیدی و پاداش سال جاری دست از کار کشیدند. کارگران نساجی بروجرد خبر دادند که نه فقط با مشکل حقوق های معوقه روبرو هستند، بلکه به دلیل افت هشتاد درصدی تولید کارخانه بیم آن دارند که چهار صد و شصت نفر از کارگران این کارخانه در سال نود و پنچ قراردادهایشان تمدید نشده و به این ترتیب از کار اخراج بشوند. هیجده اسفند ماه کارگران معدن بافق اعلام کردند سه ماه حقوق شش کارگر معدن سنگ آهن بافق پرداخت نشده است. همه کارگران این شرکت که شامل کارگران رسمی، قرارداد معین، پیمانکاری و پیمانکاری حجمی می‌شود از دی ماه مطالبات مزدی پرداخت نشده دارند. بیست و ششم اسفند ماه هشتاد نفر از کارگران شرکت احیا صنعت ادوات( تعمیرات قطارهای مسافری رجا) برای دریافت حقوق اسفندماه و عیدی پرداخت نشده دست به تجمع اعتراضی زدند. بیست و ششم اسفند ماه، در نتیجه جابجایی پیمانکار بخش خدمات قطار شهری تهران وضعیت پرداخت حقوق و مزایای بیش از چهار صد نفر از کارگران با هفت ماه اضافه کاری، چهارد ماه سنوات، دوماه بیمه و نه ماه عیدی که مدیران پیمانکاری قبلی مسئول پرداخت آن هستند، همچنان نامشخص است.
آنچه اینجا منعکس شده بخشی از اعتراضات کارگران در کارخانه و مراکز کار علیه پرداخت نکردن معوقات مزدی در فاصله نیمه دو اسفند ماه، است.
مبارزه برای پرادخت حقوق ها، مطالبه پیگیر و همه گیر بخشهای وسیعی از کارگران، کارکنان و پرستاران است. دولت یازدهم با تصویت دستمزدها در سطح هشتصد و دوازده هزار تومان، با بیکار سازی وسیع و میلیونی و با پرداخت نکردن بموقع دستمزد و حقوق ها عملا ریاضت کشی اقتصادی بی شائبه ای را بر توده میلیونی کارگران و کارکنان جامعه تحمیل کرده است.! سال نود و پنچ سال اعتراضات گسترده بخش میلیونی جامعه کارکن علیه این ریاضت کشی اقتصادی خواهد، بود.