گرایشات متضاد در برخورد به معضل دستمزد و “افزایش دستمزد ” در ایران

 گرایشات متضاد در برخورد به معضل دستمزد و  “افزایش دستمزد ” در ایران

مقدمه:

“دستمزد” از دروغهای شاخداری است که به سبب تکرار برای مردم عادی شده. کارفرما و سرمایه دار مدعی است که مزد ی که می پردازد معادل ارزشی است که کارگر و نیروی کار ایجاد کرده.

مارکس یکی از کارهای بزرگش این بود که این دروغ را رسوا کرد و توضیح داد که اگر اینطور بود، اساسا سرمایه داری وجود نداشت! اگر معادل ارزشی که نیروی کار ساخته بهش پرداخت بشود ، دیگر سرمایه داری نمی تواند ادامه یابد .سرمایه داری یعنی دزدیدن بخشی از ارزش ساخته شده توسط نیروی کار! این معنی سرمایه داریست.

لذا انواع سرمایه داری را می شود از این جهت تقسیم بندی کرد که چقدر از ارزش ایجاد شده توسط نیروی کار را می دزدند. هر قدر سرمایه داری دیکتاتوری بکند این در صد دزدی بالاتر است.هر قدر سرمایه داری مجبور به عقب نشینی شود ، این مقدار دزدی کمتر است!

در مدلهای سوسیال دموکرات که در این دههای اخیر رو به زوال هم بوده اند، مقدار دزدی نیروی کار کمتر از سرمایه داریهای نئوکانی است.

اینست که برای ساختن سوسیالیزم ، اصل مزدبگیری را باید زیر سوال برد.هیچ پروژه گذار سوسیالیستی نمی تواند اصل مزدبگیری را رها کند و انرا ادامه دهد.(۴)

از سوی دیگر، در بحث گرایشات متضاد در جنبش کارگری (۱) توضیح دادم که گرایشات مختلف جنبش کارگری را هم می توان از جهت متد برخورد به این معضل دستمزد ، تقسیم بندی کرد. گرایشاتی مثل رئیس دانا و توده ایزم و سندیکالیزم در جنبش کارگری ، به مسئله دستمزد، در چهارچوب “امکانات نظام سرمایه داری” نگاه می کنند و خواهان “مقداری بیشتر” هستند و بوده اند. در قطب مقابل، گرایشات رادیکال جنبش کارگری، اصل دستمزد را پایه گذاری نظام نابرابر می دانند و پایان دادن به کار مزدی را افق خود قرار می دهند.

لذا دعوا بر سر معضل دستمزد یکی از دعواهای مهمی است که قطب بندی اجتماعی و طبقاتی را در جامعه سرمایه داری و گرایشات کارگری شکل داده و خواهد داد.

از این مقدمه بگذریم ، ببینیم این چرخه های بحث درون جنبش کارگری ایران که هر ساله نزدیک سال نو توسط حکومت اسلامی کوک می شود و گرایشات مختلف کارگری را در مقابل هم قرار می دهد چه صحنه هائی تصویر می کنند؟

(۱)داستان  شورایعالی کار و تعیین حداقل دستمزد در ایران

 

حکومت اسلامی خصوصا در دهه اول زندگیش دوست داشت پز پوپولیستی و مردمی بگیرد. این بود که مدعی شد که حکومتی است ورای طبقات (مثل همه حکومتهای سرمایه داری!) و کارگر و سرمایه دار را دور میز جمع می کند ، هر سال تا حداقل دستمزد را تعیین کنند! این بود که از سال ۱۳۶۹(۵) رسما بازی را راه انداخت بنام “شورایعالی کار”

صحنه سازی اینجور است که وزیر کار رژیم می شود رئیس و نمایندگان دروغین کارگران و نمایندگان سرمایه داران می نشینند هر سال که بگویند حداقل دستمزد کارگر چقدر باید باشد؟

این “نرخ” را مدعی بوده اند که مطابق با تورم هرسال تعیین می کنند و مثلا امسال نرخ حداقل دستمزد را زیر ۸۰۰هزار تومان تعیین فرمودند!

بامزه اینست که این رغم ، زیر سطح فقر است.یعنی هر ادمی با این حقوق ، زیر سطح فقر اعلام شده توسط رژیم زندگی خواهد کرد! اینست دستاورد رژیم اسلامی برای طبقه کارگر ایران که اکثریت مطلق جامعه ایرانست!

شورایعای کار بخشی از نظام حاکم بر این است.نظامی که دارد به سرعت خودش را در نظام سرمایه جهانی قاتطی می کند و هدفش اینست که با پائین کشیدن سطح زندگی کارگر ، اقتصاد ایران را “رقابتی” کند برای سرمایه گذاری.

لذا اینکه قیمت نیروی کار را اینها پائین می کشند امری کاملا طبیعی است درون نظم سرمایه داری. نظم سرمایه داری برای جامعه ایران یک نقش قائل است و ان نقش ارائه نیروی کار ارزان!

 

(۲)گرایشات متضاد جنبش کارگری در برخورد به معضل دستمزد

گرایش رفرمیست کارگری:

بررسی گرایشات مختلف کارگری در برخورد به معضل دستمزد (۲و۳و۱) بسیار آموزنده است. گرایشات رفرمیستی و سندیکالیستی ، تاکیید دارند که دستمزد کارگر باید در چهارچوب تورم در چهارچوب امکانات سرمایه داری تنظیم شود. فرض این گرایشات اینست که کارگر باید خوب زندگی کند تا سرمایه داری بچرخد لذا؟ سرمایه داران باید منصف باشند دزدی نکنند و “حق کارگر را بدهند”! تا سرمایه داری هم خوب پیش برود! اینها متد برخورد گرایشات رفرمیست کارگری درون و بیرون ایران بوده و خواهد بود.

گرایش رادیکال کارگری :

از سوی دیگر، گرایشات کارگری هم هستند که روی ظرف نظام سرمایه داری مظالبات خود را محدود نمی کنند. از اینجا شروع نمی کنند که “محدودیتهای نظام چیست؟” از اینجا اغاز می کنند که کارگر یک انسان است و حق زندگی و شادی و حق استانداردهای عالی زندگی را دارد. اینکه سرمایه دار یا نظامش چقدر ظرفیت دارند تا این حق را بدهند  معیار نیست.

کدام این گرایشات درست هستند؟

گرایش رفرمیستی برای حفظ نظام سرمایه داری “درست” است! گرایش رادیکال کارگری ، هدفش اینست که هویت انسانی کارگر را نمایندگی کند.به ورای نظام سرمایه نگاه می کند. نه نظام سرمایه بلکه حتی در نظام سوسیالیستی هم باید همین باشد.

نظامهائی که نتوانند هویت انسانی افراد جامعه را رشد دهند باید بروند با هر ادعا!

خلاصه کنم:

از دید من فعالین جنبش رادیکال کارگری باید روی این تضادهای برخورد تکیه کنند.این تضادها را چلوی جامعه باز کنند. باید جامعه و اکثریت نیروی کارش بداند که نباید زندگی انسانها را محدود به نظامهائی کرد که به انها حاکمند. افق خواستها و مطالبات را باید ورای نظامها قرار داد.نظامها را باید مسئول براورده کردن خواستهای انسانی قرار داد.ادمها نباید خودشان را با نظامها وفق دهند بلکه بر عکس نظامها هستند که باید با خواستهای رو به رشد انسانها وفق کنند یا بروند!

تبرد برای حل معضل دستمزد را باید به پایان دادن کار مزدی پیوند زد. در کوتاه مدت هم قیمت نیروی کار را باید بر اساس زندگی انسانی و شرافتمندانه که شامل پوشش بهداشت و اموزش و مسکن همه انسانها باشد پایه گذاشت. سطح فقر ، یا نرخ تورم را نباید معیار قرار داد!این نبردی فقط در ایران نیست در همه جای دنیاست!

سرمایه داری در همه جای دنیا دارد دستمزدها را پائین می کشد و می گوید “امکانات ندارد”!

منابع بیشتر:

(۱) مناظره شماره ۳۹ : مطالبات سیاسی طبقه کارگر ایران و گرایشات مختلف در آن، با شرکت: منصور اسانلو، سپهرداد گرگین، مادح نظری و سعید صالحی نیابا مدیریت سیمین مجد

https://www.youtube.com/watch?v=ACC5WIR4W_I&feature=youtu.be

کلیپ فشرده ۳۹ برای مشاهده در ایران

https://www.youtube.com/watch?v=OL69BC75p-8&index=39&list=PLhFhqB5TF-vo2CXwCAiCKLbdoBlhYgxG8

(۲)اطلاعیه ۱۳ نهاد و تشکلات کارگری در ایران در پشتیبانی از حداقل تعیین دستمزد / گفتگو با عمر مینایى و على رسولى

http://www.azadi-b.com/J/2016/03/post_540.html

(۳)تصویب حداقل دستمزد کارگران در سال ٩۵ / گفتگوی رادیو پیام کانادا با محمود صالحی، فریبرز رئیس دانا و فرید پرتوی

http://www.azadi-b.com/J/2016/03/post_526.html

(۴)شماره ۹۶ مناظره سیاسی : موضوع مقدمه بر اقتصاد سیاسی سوسیالیستی با شرکت: سعید صالحی نیا و علا احمدی

با مدیریت رویا غیاثی

https://www.youtube.com/watch?v=zbJfXt9Gajs

کلیپ فشرده ۲۱ ۹۶ نگاهی به اصول اقتصاد سیاسی سوسیالیزم

https://www.youtube.com/watch?v=BUrYHKv3aSY

(۵)تاریخچه شورایعالی کار

http://www.mcls.gov.ir/fa/kar/rahnamayemorajein/karegaran/ghanoonekar/fasle10