اعلام سیستم حکومتی فدرال در روژئاوا، می تواند هویت جنبش اجتماعی جاری در این منطقه را رسمیت بیشتری ببخشد!

اعلام سیستم حکومتی فدرال در روژئاوا، می تواند هویت جنبش اجتماعی جاری در این منطقه را رسمیت بیشتری ببخشد!

در شرایطی که گردانندگان اجلاس سه دوره ای ژنو از فراخواندن نمایندگان جنبش اجتماعی روژئاوا سر باز زدند، نقش آفرینان واقعی این جنبش، در اقدامی مبتکرانه و در منطقه حوزه نفوذ خود، اجلاسی برپا داشتند تا هم برای برون رفت از بحران سوریه و توافق برای برپایی سیستم خودمدیریتی یکپارچه تری راه حل هایی بجویند و هم عملاً به شرکت کنندگان اجلاس ژنو پیامی فرستاده باشند.

این اجلاس در روزهای ۱۶ و ۱۷ مارس در شهر رمیلان” برگزار شد و در آن هیئت های هماهنگی کانتون های سه گانه جزیره و کوبانی و عفرین، احزاب و نهادهای مدنی و اقشاری از مردم شرکت داشتند و سرانجام و بعداز گفتگوهایی، به توافق رسیدند تا تشکیل مجلس موسسان و برقراری یک سیستم حکومتی فدرال را اعلام کنند.

شرکت کنندگان در این اجلاس با اعلام تشکیل مجلس مؤسسان و برقراری یک سیستم حکومتی فدرال، نه تنها گامی دیگر بسوی تثبیت رسمی موقعیت خود برداشتند، عملاً به گردانندگان اجلاس ژنو و افکارعمومی جهان هم اعلام کردند که جنبش اجتماعی روژئاوا، جنبشی زنده و قدرتمند است و اجلاس ژنو و گردانندگان آن نمی توانند این کاراکتر اصلی و تعیین کننده میدان نبرد با ارتجاع و تروریست های اسلامی را نادیده بگیرند و در گفتگوها و تصمیم گیری های مربوط به منطقه و خودشان دخالت ندهند.

اعلام تشکیل مجلس موسسان و برقراری یک سیستم حکومتی بنام: اتحاد فدرال دموکراتیک روژئاوا”، عملاً کانتون های سه گانه جزیره و کوبانی و عفرین را درهم می تند و از آنها نوعی خودمدیریتی سراسری فراکانتونی بوسعت کل منطقه روژئاوا با ساختاری نو و در شکل یک سیستم فدرالی می سازد.

برپایی چنین سیستمی، نتیجه تثبیت توازن قوای مبارزاتی برتر و دستاورد میدان جنگ با ارتجاع و پاکسازی منطقه از وجود تروریست های اسلامی و صد البته دخالتگری و حمایت و پشتیبانی خود مردم است. سیستم حکومتی فدرالی اعلام شده در روژئاوا، مستقل از اینکه از چراغ سبز چه کشورهایی هم عبور کرده باشد، شاخص درجه بالایی از همدلی و همبستگی و اتحاد داوطلبانه همه اهالی این منطقه با تمایزات ملی و مذهبی و فرهنگی است و لازم است چنین سیستمی را مستقل از اینکه عملکرد فردایش را چگونه قضاوت خواهیم کرد، تا آنزمان که اراده و آراء و حاکمیت توده ای خود مردم را نمایندگی می کند، حمایت و پشتیبانی کرد.

طبعاً اعلام سیستم حکومتی فدرالی در روژئاوا، نه تنها نمی تواند مورد تأیید کسی چون بشار اسد و دولت مرکزی پادرهوایش و کشورهای همجوار و بویژه دو کشور ایران و ترکیه و احزابی چون حزب دمکرات عراق (حزب بارزانی) باشد، که انتظار می رود که علیه آن هم، فراتر از مخالفت خوانی های لفطی تاکنونی شان، کارشکنی ها و توطئه چینی های جدی متنوعی هم راه اندازند.

بی گمان اگر این سیستم حکومتی جدید شایستگی و پایبندی خود را در خدمتگزاری به آحاد جامعه و مصالح و منافع شان باثبات رساند و از حمایت جامعه برخوردار باشد، کارشکنی ها و توطئه گری های جنگ آفرینان و دشمنان صلح و آزادی و مخالفان حق تعیین سرنوشت این مردم رزمندهِ حاضر در صحنه و آماده برای پاسداری از دستاوردهای مبارزاتی خود، راه بجایی نخواهند برد و همانگونه که نتوانستند کوبانی را ساقط کنند، نخواهند توانست سیستم حکومتی فدرالی را هم به شکست کشانند. امید می رود مردم آزادیخواه و صلح دوست جهان، همانگونه که بیدریغ از حقانیت مبارزه و مقاومت کوبانی حمایت و پشتیبانی کردند و رزمندگان کوبانی را تنها نگذاشتند، از این دستاورد مبارزاتی نیز حمایت و پشتیبانی نمایند.

با این امید که سیستم حکومتی جدید روژئاوا همواره در راستای مصالح و منافع و تأمین مطالبات توده های مردم و آسایش و آرامش و صلح و خوشبختی آنان گام بردارد و باین اعتبار بیشترین حمایت ها را از سوی مردم آزادیخواه و صلح طلب و انساندوست جهان نسبت به خود جلب کند و با امید باینکه مردم آزاده و رزمنده روژئاوا به دستاوردهای بزرگتری دست یابند!

عطا خلقی ۱۹ مارچ ۲۰۱۶

اینهم متن کامل بیانیه پایانی مجلس موسسان اتحاد فدرال دموکراتیک روژاوا – شمال سوریه:

هیات هماهنگی خودگردانی های دموکراتیک کانتون های جزیره، کوبانی و عفرین به منظور یافتن راه حلی برای برون رفت از بحران سوریه و توافق برای [ایجاد] سیستمی برای مدیریت روژآوا و شمال سوریه، از اقشار مختلف، نیروهای سیاسی، احزاب و نهادهای مدنی در این مناطق و مناطقی که از اخیرا آزاد شده اند (شهبا) دعوت به عمل آورده بود تا در جلسه ای گردهم آیند. در راستای این فراخوان ما به عنوان نماینده این مناطق در روزهای ۱۶ و ۱۷ مارس ۲۰۱۶ [در شهر رمیلان] گردهم آمدیم. ما در این نشست [دو روزه] یاد و خاطره شهدای تمام خلق ها که با خون خود حماسه هایی قهرمانانه را آفریدند و خلق را به این مرحله رساندند گرامی داشتیم.

در این گردهمایی تصمیم های زیر را اتخاذ گردید:

١- سیستم “فدرالیسم دموکراتیک”، با اساس گرفتن مشارکت تمام اقشار و گروه های مختلف جامعه، سوریه آینده را برای همه سوری ها تضمین می کند.

٢- فعالیت و تلاش برای بنیان نهادن سیستم “فدرالیسم دموکراتیک روژآوا – شمال سوریه”

٣- انتخاب ریاست مشترک مجلس موسسان و کمیته سازماندهی متشکل از ۳۱ عضو تا برگزاری [اولین] انتخابات

۴- کمیته سازماندهی باید ظرف مدت شش ماه بستر های مناسب برای تدوین یک میثاق اجتماعی و ایجاد ساختارهای سیاسی و حقوقی را آماده کند.

۵- تمام اسناد و قوانین تصویب شده در مجلس موسسان برای ایجاد یک سیستم دموکراتیک اجتماعی باید میثاق های تصویب شده توسط سازمان ملل در رابطه با حقوق بشر و جوامع را اساس بگیرد. مشارکت کنندگان در این کنفرانس نیز بر پیوند عمیق سیستم ایجاد شده با جامعه سوریه تاکید کرده و خود را بخشی از آن می دانند. همچنین برادری خلق ها و صلح را نیز اساس می گیرند.

۶- آزادی زن جزئی لاینفک و اساسی از سیستم فدرالیسم دموکراتیک است. زنان دارای حق برابر برای حضور و همچنین مشارکتی پایاپای در اتخاذ تصمیم گیری ها در تمام حوزه های سیاسی و اجتماعی هستند.

٧- تمام جوامع موجود در سیستم “فدرالیسم دموکراتیک روژآوا – شمال سوریه” می توانند روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خود را با دیگر فرهنگ ها و جوامع موجود در منطقه و جهان توسعه دهند. این روابط و پیمان ها نباید با اهداف و منافع سیستم فدرالیسم دموکراتیک منافات داشته باشد.

٨- هدف سیستم فدرالیسم دموکراتیک روژآوا – شمال سوریه ایجاد اتحادی دموکراتیک در مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی میان تمام جوامعی است که در خاورمیانه زندگی می کنند، اتحادی که به واسطه آن از مرزهای دولت – ملت عبور کرده و زیستی را در سایه صلح، امنیت و برادری را بنا نهند.

٩- شهروندان مناطق آزاد شده ای که تحت حاکمیت گروه های تروریستی بودند از این حق برخوردارند تا به خواست خود به سیستم فدرال دموکراتیک بپیوندند.

١٠- این سیستم تمامیت ارضی سوریه را تضمین می کند.

خلق، جوامع و اقشار مختلف در روژآوا و سوریه

ما در مرحله ای تاریخی و شرایطی حساس قرار گرفته ایم، سوریه امروز به واسطه میلیون ها آواره، هزاران قربانی [جنگ] و تخریب گسترده [شهرها] و زیرساخت ها، فاجعه بارترین روزهایش را سپری می کند. در مقابل این [تراژدی] در سال های اخیر در روژآوا و به واسطه خون شهدا تجربه ای مترقی بنیان گذاشته شده و از آن حفاظت به عمل آمد. و این نیز فرصتی بود برای ما که یک سیستم فدرال دموکراتیک را در روژآوا و سوریه بنیان نهیم. ما بر این باور هستیم که این سیستم رهیافتی خواهد بود برای حل بحران سوریه.

بر اساس تصمیم های تاریخی گرفته شده [در این کنفرانس]، ما از زنانی که نماینده زندگی آزاد هستند، جوانان، تشکل ها، کارگران و خلق ها و تمام اقشار جامعه دعوت به عمل می آوریم تا در بنیان نهادن سیستم فدرالیسم دموکراتیک مشارکت کنند. ما همچنین از تمام نیروهای دموکرات و انسان دوست می خواهیم که از ما حمایت کنند.