در سالیاد جانباختن گردان شوان و چند نکته در مورد فاجعه آن جنایت

در سالیاد جانباختن گردان شوان و چند نکته در مورد فاجعه آن جنایت
در چند روز اخیر در فضای دنیای مجازی (فیسبوک ) و وب سایتها بصورت انباشت فله ای وابسته به نیروهای چپ (کومه له ) در مورد جانباختگان گردان شوان ۷۲ پیشمرگ کومه له الآیش شده است .بیشتر مقاله ها در راستای یادبود و نمایش عکس جانباختگان و تمجید و تعریف از آن همراه است و حتی در یاد بودهای هر ساله بیشتر به نحوه اتفاق این جنایت اشاره می شود و کوچکترین تحقیق و تفحصی در این راستا صورت نه پذیرفته است.
نمایش و یآد آوری از گردان شوان در چنین روزی جای تقدیر و قدردانیست که باعث می شود چنین جنایتی به بوته فراموشی سپرده نشود و یکی از بی رحمانه ترین جنایتهای جمهوری اسلامی و حکومت فاشیستی بحث برای ثبت در تاریخ و لکه ننگی بر پیشانی حکومت جرم و جنایت شده و خواهد بود.
عملیات غیر انسانی و فاجعه بار حکومت بعث در جریان بمباران شیمیائی حلبچه و عملیات والفجر ده جمهوری اسلامی و با پشتیبانی معارض کورد کوردستان زیر سلطه بحث ؛ دامن نیروی انقلابی کومه له و یک گردان از آن موسوم به گردان شوان را در بر گرفت . در کنار رود سیروان به دلایل نا مشخصی در محاصره نیروهای ایرانی قرار می گیرند و در اندک زمانی و در یک مقاومت کوتاه و به صورت دلخراشی این جنایت اتفاق و متاسفانه همگی بجز چند کس که اسیر نیروهای ایرانی می شوند همگی جان می بازند.
در حقیقت در آن زمان و در شرایط حساس منطقه ای در جریان جنگ ایران و عراق و ایجاد یک مقر در بیاره و اردوگاهی در نوار مرزی واقع در چناره در فی مابین این دو دول مخاصم؛ برای اکثر جامعه و مخصوصا آنهائی که حوادث آن زمان را دنبال می کردند جای شک و گمان است که چرا ؟ رهبری کومه له با اذهان به وضع موجود و شرایط حساس و جغرافیای آن منطقه چنین اردوگاهی را در قلب آن ایجاد نموده بودند . و اگر بنا به هر دلیلی؛ به صلاح دیدند که می بایست دست به اقدام افتتاح چنین اردوگاهی بزنند ؛ چرا تدابیر لازم امنیتی برای پیشگیری هم چنین جنایتی اندیشیده نشد؟ و سئولات بی شماری در همین رابطه… ؟؟؟؟
این در حالی بود با وجود ارتباط تنگاتنگ رهبری کومه له در آن زمان با اتحادیه میهنی و هم چنین ارتباط تنگاتنگ اتحادیه میهنی و همکاری آن با جمهوری اسلامی در جریان عملیات الفجر ده ؛ هر گونه شبه ای در نبود اطلاعات در رابطه با حمله ایران به آن مناطق از رهبری آن مقطع کومه له سلب می کند که چنین وانمود شود که از حمله ایران بی خبر بوده باشد!! .
اگر چه چند سال پیش جزوه ای از جزئیات نحوه چگونگی اتفاق آن جنایت ، در روند سوسیالیستی کومه له از طرف حبیب الله گویلی انتشار یافت و به جای رفع شبهات بیشتر بر دامن آن افزوده شد .
بعد از دو دهه و نیم از آن فاجعه دردناک؛ زوایای چگونگی بوجود آمدن این فاجعه از طرف رهبری وقت کومه له برای اذهان عمومی منتشر نشده و هنوز زوایای پنهان و آشکار آن برای اذهان عمومی هاله ای پر از ابهام است و هنوز به قوت خود باقیست.
رشید علیزاده
۱۴٫۲ .۲۰۱۶