کامنتهای کارگری

سوریه: انقلاب ادامه دارد!؟

همه از شکست انقلاب سوریه حرف می زنند! جز آن انقلابیونی که حاضر نیستند شکست را به همین سادگی قورت دهند. برای این انقلابیون که با کوله‌باری از امید و آرزو و طرح و برنامه وارد انقلاب شده بودند چه آزار دهنده است ناامیدی آن “همه”.

یکی از این انقلابیون که دوست مجازی من است، متن زیر را روی دیوار فیسبوکش گذاشته بود که ترجمه آن برای کسانی که هنوز سرنوشت سوریه را دنبال می‌کنند و برایشان اهمیتی دارد، خالی از لطف نیست. “شمارش تعداد دفعاتی که از مردم شنیده‌ام “دیگه انقلابی در سوریه نمانده. … مردم از این وضعیت بیزارند و می‌خواهند به دوره قبل از انقلاب برگردند و به زندگی عادیشان ادامه بدهند” از دستم در رفته. به این سند که اشتباه آنها را نشان می‌دهد توجه کنید. بعد از ۵ سال کشت و کشتار و ویرانی توسط تاکتیکهای متعدد، وقتی که نیمچه آتشی بس اعلام شد، مردم سوریه در سراسر کشور به پا خاستند. و حدس بزنید برای چه چیزی به پا خاستند؟ دقیقا برای همان چیزی که ۵ سال پیش مطالبه می‌کردند: آزادی و سرنگونی رژیم اسد. انقلاب ادامه دارد و هیچوقت قلب و مغز مردم سوریه را رها نخواهد کرد.”

لازم به یاد آوری است که نیویورک تایمز هم روز ۴ مارس گزارشی از وسعت گرفتن اعتراضات خیابانی بعد از آتش بس و توقف حملات هوائی منتشر کرد.

دست فروشی  شکلی از بیکاری است

سایت “شرق” مصاحبه‌ای دارد با پویا علاءالدینی درباره موقعیت دست فروشان و حمله اخیر مأموران جمهوری اسلامی به آنها. گرچه تیتر نوشته “جمع‌آوری دست‌فروشان فقط به افزایش بیکاران می‌انجامد” است، اما در این باره چیز زیادی گفته نمی‌شود. مصاحبه خواندنی است، اما نکته‌ای که باید درباره تیتر نوشته گفت اینست که دستفروشی قرار نیست جز شغل حساب آید. اگر کسی دستفروشی می‌کند، تلاشی است برای اینکه خود و خانواده‌اش تلف نشوند. اگر دستفروشی شغل است پس حتما گل فروشی دخترک سر چهارراه هم شغل است! واکس زنی آن پسر بچه ۵ – ۶ سال هم در آن مملکت شغل است! دستفروشی و تلاش برای امرار معاش آن گل فروش و آن واکس زن، همانند کار قاچاق مواد مخدر و دزدی و کلاهبرداری و دیگر بزهکاریها، محصول سیاستهای دولتی مثل دولت جمهوری اسلامی است که دزدی و ارتشاء و بالا کشیدن منابع آن جامعه، کسب و کار مسئولانش است. اینگونه امرار معاش نه آینده‌ای دارد، نه بیمه‌ای دارد و نه امنیتی. انسان روزی هزار بار شخصیتش خرد می‌شود. مورد بی‌حرمتی و توهین این و پاسدار و آن آجان قرار می‌گیرد و آخر سر هم نمی‌تواند شکم دو نفر را برای همان روز هم سیر کند!

چین: طرحی برای بیرون رفت از بحران

در اخبار آمده است که نخست وزیر چین روز ٢٩ فوریه در جلسه گروه اقتصادی ٢٠ (G20) در شانگهای به وزیر خزانه داری آمریکا اطمینان داده که طرحی برای مهار کاهش رشد اقتصادی این کشور در نظر دارد. طرح ایشان بیکار کردن حداقل ۶ میلیون کارگر است که ٢ میلیون آنها معدنکاران تولید ذغال سنگ هستند.

آن سیستمی که وزرایش دور هم جمع می شوند و نقشه و توطئه می ریزند که کارگر را از نان خوردن بیاندازند شایسته هیچ انسانی نیست. اما کارگران نمی توانند برای ارضاء طمع بی پایان سرمایه هر روز شاهد قربانی شدن خود باشند. این روزها هم سر می آید! باید سر بیاید! سایت http://www.clb.org.hk/ که اخبار اعتراضات کارگری در چین را منعکس می کند، نوشته بود که زمزمه اعتراض به این بیکارسازیها به گوش می رسد.