چرا جناح حاکم جمهوریخواه بر علیه دونالد ترامپ سنگر گرفته؟ نگاهی نزدیکتر به عجایب انتخابات امریکا!

چرا جناح حاکم جمهوریخواه بر علیه دونالد ترامپ سنگر گرفته؟

نگاهی نزدیکتر به عجایب انتخابات امریکا!

از: سعید صالحی نیا

salehinia@aol.com

۵ مارس ۲۰۱۶

مقدمه:

شاید یکسالی باشد که کمپینها برای انتخاب رئیس جمهوری در امریکا آغاز شده. صحنه  سیاسی و فرهنگی امریکا تحت تاثیر بحران عمیق اقتصادی اجتماعی و فرهنگی به سرعت در حال تحول بوده و قطب بندی طبقاتی  به عرصه نبرد برای فدرت سیاسی کشیده. هر فردی که به آزادیخواهی می اندیشد باید به این صحنه ها توجه کند.

من مدتهاست دارم روی صحنه انتخابات امریکا مقاله می نویسم و قدم به قدم دینامیزمی که درون حاکمیت و بین حاکمیت با مردم در حال شکل گیری است زیر ذره بین گذاشته ام. از دید من همانطور که بارها اعلام کردم ، به دو دلیل باید این صحنه ها را دنبال کرد یکی تاثیری که کشور امریکا در دنیا دارد و دومی به جهت متدلوژیک آموزشی است که کمونیستها و سوسیالیست خواهان باید از نبرد طبقاتی در امریکا بگیرند تا نتیجه گیری هایشان را در صحنه های مختلف و جغرافیای مختلف بکار ببندند.

امریکا الگوی یک کشور سرمایه داری و دموکراسی است.بسیاری از لیبرالهای ایران و دنیا این الگو را برای ایران تجویز می کنند.اگر نظام امریکا نبود حتی الگوهای سوسیال دموکراسی اروپا هم نمی توانستند دوام بیاورند. نظام امریکا  ریشه الگوی دموکراسی  سرمایه داری تمامی دنیای معاصر است.مدینه فاضله حامیان سرمایه داری است حتی انها که مدعی هستند “سرمایه داری مدل امریکائی” نمی خواهند! مدل اروپائی می خواهند.چرا که حاکمان و طراحان کشورهای اروپائی هم دارند بسوی نظام امریکائی حرکت می کنند.

با ذکر این مقدمه ، برمی گردم به نبرد سیاسی و فرهنگی که در امریکا در جریانست. وقتی این نبرد اغاز شد قرار بود دو حزب دو قلو مثل همیشه بیایند و نامزده های سنتی خود را بگذارند جلو و مردم هم مثل سابق بروند رای دهند.نوبت جمهوریخواهان بود رئیس جمهور شوند و نوبت دموکراتها بود که مجالس را کنترل کنند. این قرار بود اتفاق بیفتد!

اما این دور رقابتها نتایج غیر قابل تصوری هم برای حکومتیان و هم برای مردم به دنبال داشته از جمله اینکه نامزد حزب جمهوریخواه یعنی دونالد ترامپ که تا اینجا اکثریت رای ها در دور مقدماتی را بدست اورده مورد تنفر جناح حاکم حزب جمهوریخواه قرار گرفته و رسما یک کمپ ضد دونالد ترامپ با صرف میلیونها دلار در حال تبلیغات بر علیه اوست تا نامزد حزب جمهوریخواه نشود!

این یکی از پدیده های عجیب این دور انتخابات امریکاست! در این مقاله من روی این موضوع متمرکز می شوم:

(۱)سازماندهی جبهه متحد جمهوریخواهان ضد دونالد ترامپ!

تقریبا از هفته پیش وقتی که نتایج انتخابات مقدماتی در ۱۱ ایالت امریکا اعلام شد و دونالد ترامپ نامزدهای سنتی حزب جمهوریخواه یعنی کروز و روبیو را شکست سختی داد، جناح حاکم جمهوریخواهان رسما اعلام کردند که بر علیه دونالد ترامپ که خودش هم جمهوریخواه اعلام کرده وارد یک کمپین وسیع خواهند شد.اینها اعلام کردند که سرمایه گذاری می کنند و تبلیغات ضد دونالد ترامپ راه می اندازند.مدیا را پر کردند با تبلیغات ضد دونالد ترامپ. اعلام کردند دونالد ترامپ نژاد پرست است.شارلاتان است.کلاه بردار است.فراخوان دادند که همه نامزدها کنار بروند تا یکی مثل کروز یا روبیو انتخاب شود تا دونالد ترامپ شکست بخورد.

اعلام کردند که نامزدی دونالد ترامپ باعث شکست حزب جمهوریخواه در مقابل نامزد دموکراتها یعنی هیلاری کبینتون می شود.اعلام کردند که دونالد ترامپ اصلا جمهوریخواه نیست کلک می زند! محافظه کار نیست.یواشکی با اوباماست! اینها را اعلام کردند و قرار دارند با مکانیزمهای حزبی بالاخره دونالد ترامپ را از صحنه خارج کنند!

این در حالیست که هر قدر اینها به دونالد ترامپ حمله می کنند، دونالد ترامپ بیشتر رای می اورد و حامیانش مصمم تر می شوند! دورهای بعدی انتخابات مقدماتی نشان می دهد که دونالد ترامپ به یک جنبش تبدیل شده و جمهوریخوهان توان مهارش را ندارند! اما راستی چرا؟ این تناقضات و تقابلها سر چیست؟

(۲) روی آوری بی سابقه مردم به دونالد ترامپ و سیاستهای متناقض ترامپ:

الف: پرچم خشم بر علیه نظام موجود:

آمارها نشان می دهد که دونالد ترامپ و شعارهایش توده بسیار وسیعی در امریکا را برای اولین بار به صحنه کشانده.همانطور که در کمپ مخالف، برنی سندرز دارد نیرو از پائین جامعه جمع می کند.

وجه مشترک دونالد ترامپ و سندرز در اینست که هر دو ضد نظام موجود تبلیغ می کنند و روی نارضایتی مردم امریکا تبلیغات خود را طرح کرده اند.دونالد ترامپ می گوید که اگر به قدرت برسد حاکمان موجود امریکا را بیرون خواهد ریخت. این همان روانشناسی است که هیتلر و موسولینی رویش جنبش ساختند.

دونالد ترامپ روی روانشناسی خشم مردم از حکومت بی لیاقت دارد جلو می رود.حکومت امریکا و نظام امریکا برای طبقه متوسط بیکاری و فقر آورده برای طبقه کارگر بی افقی آورده . دونالد ترامپ وعده روزهای گذشته می دهد.

جناح حاکم حزب جمهوریخواه این را خطر می بیند چون اکثریتش با روی کار امدن دونالد ترامپ احساس نا امنی می کند!

ب: راه حل سرمایه دارانه و ناسیونالیستی بحران امریکا:

مرکز برنامه دونالد ترامپ اقتصادی است.او بسیار پیگیرتر از سایر نامزدهای جمهوریخواه راه حل ارائه داده. او می گوید که بحران امریکا ناشی از خروج سرمایه ها از امریکاست که البته درست است. نفس سرمایه داری وطن نمی شناسد دنبال سود حرکت می کند.

دونالد ترامپ می گوید که دولت باید با سیاستهای معینی سرمایه دار را به امریکا برگرداند تا مردم مثل گذشته زندگی کنند.لذا برنامه اصلی دونالد ترامپ دنبال یک ناسیونالیزم امریکائی است.

حزب جمهوریخواه اما مدتهاست خودش را به انها که سرمایه داران جهانی شده اند فروخته.ناسیونالیزم امریکائی دیگر در قد و قواره رهبران حزب جمهوریخواه نیست.

دونالد ترامپ برخی از برنامه های اجتماعی دموکراتها را هم تایید می کند.او حکومت را در حدی موظف به ارائه خدمات می داند در حالیکه جناح اصلی جمهوریخواه این را بر نمی تابد.

در غرصه سیاست خارجی هم دونالد ترامپ مخالف مداخله گری در خارج امریکا از طریق نظامی است.جرج بوش و نظامی گری او را رسما محکوم کرده و مدعی است که جرج بوش امریکا را امن نکرده است. اینها رهبران جمهوریخوهان را بسیار عصبانی کرده! به فکر سرنگونی دونالد ترامپ حتی از طریق کودتای حزبی هستند!

ج: ماشین تیلیغاتی سی ان ان و فاکس بر علیه دونالد ترامپ:

از عجایب دیگر اینست که ماشین تبلیغاتی سی ان ان و فاکس بطور همزمان سعی دارند دونالد ترامپ را بکوبند.همانطور که در مقابل برنی سندرز سنگر گرفته اند!

دو نتیجه عجیب انتخابات امریکا تا اینجا عروج ترامپ و برنی سندرز و استقبال مردم از انهاست.وجه مشترک این دو اینست که از مردم ناراضی دارند حمایت می گیرند .

هر قدر این ماشینهای تبلیغاتی بیشتر بر علیه دونالد ترامپ و سندرز حمله می کنند ، مردم را بیشتر راغب می کنند که به این دو روی آورند.

(۳) افق مرحله بعدی انتخابات امریکا و نتایج بلند مدت آن:

قابل پیش بینی است که دونالد ترامپ از پس جنجالها و تلاشهای بیهوده جناح حزب جمهوریخواه بر آید و کاندید حزب حکمهوریخواه در مقابل خانم کلینتون بشود.با روی اوری وسیع جامعه امریکا حول ناسیونالیزم امریکائی دونالد ترامپ شانس بیشتری دارد که در انتخابات امریکا پیروز شود.

راه حل دونالد ترامپ ناسیونالیزم است و راه حل سرمایه دارانه برای امریکا.یبا سطح فرهنگی مردم امریکا بخش اکثریتی جامعه امریکا بدنبال این راه حل خواهند رفت.

برنی سندرز همانطور که قبلا توضیح دادم شانس زیادی ندارد چون راه حلش بسیار ابکی است و عملا جاده صاف کن خانم کلینتون شده.

اما هر دوی این گرایشات کنار هم برگ جدیدی در فرهنگ و سیاست امریکا دارند می گشایند.

نه جنبش رادیکال و چپ با برنی سندرز پایان می یابد و نه تضاد طبقاتی امریکا اجازه خواهد داد حکومت امریکا با پایان انتخابات مطالباتش را فراموش کند.

امریکا در حال تجربه مشابهی است که دورانی در المان به عروج ناسیونال سوسیالیزم انجامید.مردم خسته دنبال پرچم ناسیونالیزم راه افتاده اند . چپ در امریکا هنوز گیج است و بهترین الترناتیوش یک سوسیال دموکراسی ابکی است که فقط جاده صاف کن کلینتون شده است.

اما همانطور که ابامائیزم به برنی سندرز انجامید ، جنبش اعتراضی رادیکالتر خواهد شد و تحزب مستقل سوسیالیستی را به نیاز مهم بقا تبدیل خواهد کرد.

ساختن سنگر نظری و سازماندهی دو ابزار مهم چپی است که اگر همچنان در حاشیه بنشیند ، عروج ناسیونالیزم و راست در امریکا زندگی را به مردم تنگتر خواهد کرد.

منابع دیگر:

(۱)بروز پدیده هائی مثل دونالد ترامپ و برنی ساندرز در انتخابات رئیس جمهوری امریکا علامت چیست؟

http://monazere-siasi.com/مقالات-سیاسی/مقالات-سال-٢٠١۶/۸۹۹-برنی-سندرز،-هیلاری-کلینتون-و-دانلد-ترامپ-،-انتخابات-امریکا-تا-همینجا-و-آینده

(۲)مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری امریکا و رقابت خانم کلینتون با سندرز سر “مترقی بودن”!

http://monazere-siasi.com/مقالات-سیاسی/مقالات-سال-٢٠١۶/۸۹۹-برنی-سندرز،-هیلاری-کلینتون-و-دانلد-ترامپ-،-انتخابات-امریکا-تا-همینجا-و-آینده

(۳)مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری امریکا و رقابت خانم کلینتون با سندرز سر “مترقی بودن”!

http://monazere-siasi.com/مقالات-سیاسی/مقالات-سال-٢٠١۶/۸۹۱-مرحله-اول-انتخابات-ریاست-جمهوری-امریکا-و-رقابت-

خانم-کلینتون-با-سندرز-سر-مترقی-بودن

(۴)بروز پدیده هائی مثل دونالد ترامپ و برنی ساندرز در انتخابات رئیس جمهوری امریکا علامت چیست؟

http://monazere-siasi.com/مقالات-سیاسی/مقالات-سال-٢٠١۵/۸۱۳-بروز-پدیده-هائی-مثل-دونالد-ترامپ-و-برنی-ساندرز-در-انتخابات-رئیس-جمهوری-امریکا-علامت-چیست؟

(۵)شماره ۷۷: مصاحبه با سعید صالحی نیا: موضوع: پدیده های نو در جنگ انتخاباتی امریکا و تکلیف مردم،با مدیریت سیمین مجد

https://www.youtube.com/watch?v=xgkYK-mVWK8&feature=youtu.be

(۶)دونالد ترامپ مظهر نئوریگانیزم همچنان به جلو می خزد

http://monazere-siasi.com/مقالات-سیاسی/مقالات-سال-٢٠١۵/۸۲۳-دونالد-ترامپ-مظهر-نئوریگانیزم-همچنان-به-جلو-می-خزد

(۶) “سوسیال دموکراسی” به سیاست امریکا قدم می گذارد اما چاره نیست

“سوسیال دموکراسی” به سیاست امریکا قدم می گذارد اما چاره نیست!