رعایت انصاف درسیاست: در دفاع از احزاب راسیست سوئد!

مصطفى رشیدى

حزب دمکراتهاى سوئدSverigedemokraterna ، یک حزب شناخته شده راسیستى سوئِد است که محور اساسى مواضع آن بر خارجى ستیزى استوار است. سر و کار شما با یک حزب کلاسیک راسیستى است که تا مغز استخوان به عفونت سیاسى مبتلا است. پرونده رهبرى آن و بخش مهمى از صفوف حزب چندین و چند بار دور دادگسترى ها و زندانها را به انواع دلایل دزدى و فساد و خشونت چرخیده است. در حال حاضر این حزب، در بازار داغ سیاست سوئِد قرار دارد.

 در مورد آنها، صحبت از "انفجار در جلب آرا" را بسیار میشنوید. در کمونهاى متعدد نمایندگانشان وارد رهبرى کمونها شده اند و در سنجش آرا همه چیز گواه ورود قریب الوقوع آنها به دور جدید پارلمان است. خود حزب با انواع رتوش در چهره و مواضع و حرکاتشان مواظب هستند که این روند بهم نخورد. در فضاى سیاسى سوئِد زنگ خطر راسیستها را همه جا میشنوید و سایه سنگین آنها را میبینید. آخرین جنجال، مربوط به کشمکش میان این حزب راسیستى و حزب بزرگ پارلمانى سوئِد ـ مدراتها Moderaterna است.  جنجال بر سر مصوبه تازه اى از حزب مدراتها نسبت به جمعیت مهاجر و مشخصا پناهجویان است که تحت نام "قرارداد میان دولت و پناهجویان" معرفى شده است.

تعطیلات هفته گذشته (٢٩ نوامبر) در اجلاس مهم استراتژیک از حزب مدراتها، و در بررسى طرحهاى این حزب براى آینده برگزار گردید. این حزب از حالا و از دو سال قبل تر به استقبال انتخابات پارلمانى جدید میرود. سیاست پناهندگى البته یکى از مسایل مورد بررسى این گردهمایى استراتژیک بود. انعقاد قراردادى میان دولت و پناهجویان چکیده این سیاست است. مطابق این قرارداد، پناهندگان تازه وارد قراردادى را با دولت امضا خواهند کرد که قوانین و موازین اجتماعى و فرهنگى سوئِد را رعایت کنند، و بعلاوه در مورد محل سکونت و شغل از توصیه هاى مسئولین تبعیت نمایند. متخلفین از حق حمایتهاى اجتماعى محروم خواهند ماند. هنوز جزییات این قرارداد روشن نیست، اما در مورد مضمون کلى آن میشود فهمید که ظاهرا مساله برابرى حقوق زنان و دختران در خانواده هاى کشورهاى اسلامى در ذهن تهیه کنندگان طرح سنگینى دارد. واکنش حول این سیاست پناهندگى گسترده بود.  در میان همه احزاب دست راستى برادر با استقبال مواجه گردید. حزب سوسیال دمکرات در مقابل این طرح دو شقه شد. صداى مخالفین در جناح چپ جامعه بسختى قابل شنیدن بود ولى در مقابل  حزب راسیستى "دمکراتهاى سوئِد" در طوفان این مجادلات قرار گرفت. این حزب معتقد است  که حزب مدراتها سیاست پاخورده آنها را دزدیده اند. دادشان در آمده است که  همین مواضع را از دهان صاحبان اصلى اش کسى حاضر نیست گوش کند. و در یک بیانیه نوشته اند که: حق با ناسیونالیسم افراطى سوئِدى است، خارجى ها خطر براى ملت عزیز سوئِد هستند و اینکه رو به شهروندان جامعه گفته اند ترس از راسیستها بیجاست، بزرگترین احزاب پارلمانى خود از همه راسیست تر هستند!

از آنجاییکه رعایت انصاف در سیاست ضرورى است  و قید و شرط برنمیدارد و از جمله این انصاف حتى شامل حزب راسیستى "دمکراتهاى سوئِد" نیز میگردد، چاره اى نیست بجز اینکه به این جماعت در دعوایشان با حزب مدرات حق داد.  طرح "انققاد قراداد میان دولت و پناهندگان" عمیقا راسیستى و از وجوه متعدد "دزدى" است. اما مهمتر اینستکه این سیاست بخشى از روندى در دنیاى سیاسى سوئِد است که عمیق تر خواهد شد و آنرا باید جدى گرفت.

یک طرح راسیستى

این طرح بطور دست جمعى "پناهندگان" را باز هم دست جمعى بعنوان طرف حساب "ملت سوئِد" در مقابل هم تصویر میکند. بوى آزار دهنده تقسیم نژادى انسانها در این طرح با هیچ چیز قابل پوشاندن نیست. قرارداد مربوطه میخواهد که خارجى ها با یک قرارداد به ارزشهاى برتر ملت خودى گردن بگذارند! البته کلاسهاى اجبارى براى آموزش این فرهنگ برتر برقرار خواهد بود! در نقد محتواى این طرح رسانه ها مملو از نوشته هاى خواندنى و مملو از سوالات موجه است: فرهنگ سوئِدى دیگر کدامست؟ کدام فرهنگ و ارزشهاست که همه سوئدى ها اتوماتیک از بدو تولد از آن تبعیت میکنند؟ چرا باید این قرارداد را فقط با خارجى هاى غیر اروپایى بست؟ مگر حقوق زن توسط "خودى ها" کم لغو میگردد؟ در مورد مجرمین لغو قرارداد فرهنگى سوئدى، چرا باید نان پناهجو را برید؟ مگر تا بحال نان و حمایتهاى اجتماعى مجرمین جرایم سنگین خشونت علیه زنان صورت گرفته است؟ چطور ممکن است همه پناهجویان را مسلمان و دشمن حقوق زن مفروض گرفت؟ چطور ممکن است …

این طرح در محتواى خود بطرز مسخره اى بچگانه و پوچ است. تنها مورد مصرف این طرح در بوى تند راسیستى آنست. این طرح گویاى یک واقعیت تلخ در مورد عمق عفونتى به نام ناسیونالیسم و مهین پرستى است. یکبار دیگر میبینید که در دل یکى از پیشرفته ترین جوامع اروپایى و نمونه هاى تمدن آن چگونه در یک چرخش وقتى صحبت از پناهجو و پناهنده و مهاجر میشود، بیکباره هر چرندى را میتوان بلغور کرد. یک هزارم چنین "سهل انگارى " را هرگز در یک جلسه و یک طرح این احزاب در مورد مجرمین به سنگین ترین جرایم جنایى و جاسوسى ـ بشرطى که صرحتا بحث بر سر مجرمین سوئِدى الاصل باشد ـ نمیتوانید سراغ بگیرید. اما در عرصه "سیاست پناهندگى" اینهمه مغلطه و اینهمه گشاده نظرى از جانب کل جامعه حیرت انگیز، راستش ترسناک است.  

این طرح سراپا کلاشى است

در توضیح قرارداد میان دولت و پناهندگان گفته میشود که منظور قراردادى است که حقوق زنان و دختران در خانواده رعایت گردد. مساله ظاهرا اینستکه که افراد مرد این خانواده ها (منظور خانواده هاى پناهنده از کشورهاى غیر اسلامى است) متوجه و متعهد بشوند که قوانین سوئد در دفاع از حقوق زنان و دختران را رعایت کنند.

با چنین اقداماتى حال بصورت قرارداد و یا هر شکل دیگر نمیتوان مخالف بود. یک "کلاس جامعه شناسى"  براى همه تازه وا