کامنتهای کارگری

مبارزه معلمان در فلسطین

سایت middleeasteye.net خبر داد نیروهای امنیتی حکومت خودگردان فلسطین به عبث تلاش کرده‌اند با کشیدن دیواری میله‌ای دور شهر رام‌الله از راهپیمائی معلمان به طرف مرکز “شورای وزیران” ممانع بعمل آوردند. نیروهای امنیتی حکومت خودگران با برقراری ایست بازرسی در ورودیهای شهر، مانند ارتش اسرائیل، سعی کردند از ورود معلمان به شهر خودداری کنند. در ادامه آمده است که بیش از ۵٠ هزار معلم از شهرهای مختلف کرانه غربی در یک راهپیمائی خواستار حقوق برابر با دیگر کارکنان “حکومت خودگردان فلسطین” شدند. مطالبات اصلی معلمان “حق کار” و “دستمزد بهتر” گزارش شده است. معلمان گفته‌اند که مبارزه را تا رسیدگی به مطالباتشان ادامه خواهد یافت.

فلسطین یک کانون گرم مبارزه در خاورمیانه، چه در مبارزه بر علیه سرکوبگری ارتش اسرائیل و چه در مبارزه بر علیه دم و دستگاه بچاپ بچاپ “حکومت خودگران فلسطین” بوده است. چرا که زندگی زیر اتوریته حکومت خودگران فرق چندانی با زندگی زیر چکمه‌های ارتش اسرائیل ندارد. وقایع سوریه و حول و حوش آن برای مدتی مبارزه در این کانون را حاشیه‌ای کرد، اما مسائل حل نشده همچنان جواب می‌خواهند!

ماهیت دستگاهی فدراسیون کار آمریکا

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بحث حادی را در جامعه دامن زده که یقه دستگاه اداری اتحادیه‌های کارگری و فدراسیون کار آمریکا را هم گرفته است. سایت http://thehill.com/ روز ٢۴ فوریه نوشت که جف جانسون، رئیس شورای کارگران شهر سیاتل قرار بود در جلسه‌ای که توسط کمپین “کارگران برای برنی ساندرز” ترتیب داده بودند سخنرانی کند؛ اما بخش ایالت واشنگتن فدراسیون کار آمریکا و اتحادیه AFSCME که از حامیان هیلاری کلینتون هستند با تهدید و فشار باعث عقب نشینی جف جانسون از سخنرانی در این جلسه شده‌اند. لازم به یادآوری است که در این کمپین انتخاباتی، فعالین اتحادیه‌ها و بدنه کارگری این تشکل‌ها وسیعا از برنی ساندرز، که خود را سوسیالیست معرفی می‌کند، حمایت می‌کنند، اما رٶسای فدراسیون کار آمریکا، که دستمزد هر کدام از آنها حداقل سه برابر دستمزد کارگران با دستمزد خوب است، خود را با به بازی گرفته شدن در دم و دستگاه هیلاری کلینتون تعریف می‌کنند. رٶسای بعضی از اتحادیه‌های بزرگ سر به این فدراسیون، از جمله AFSCME، SEIU, UFCW و دو اتحادیه بزرگ معلمان، با بیشرمی تمام سخنگوی کمپین انتخاباتی هیلاری کلینتون شده که برای یک دوره طولانی عضو هیأت مدیره وال مارت بود که سمبل سرکوب کارگران است. حداقل خیری که از برنی ساندرز به کارگران رسید، افشاء ماهیت دم و دستگاهی بودن فدراسیون کار آمریکا بوده است.

مشغله کارگران، مشغله رٶسای اتحادیه‌ها

نشریه “theSocialist” در گزارش حول انتخابات در بزرگترین اتحادیه بخش خدمات عمومی بریتانیا، UNISON، نوشته است که این اتحادیه هدف اصلی حملات دولت دیوید کامرون است. اما دم و دستگاه این اتحادیه مشغول توطئه علیه کارگران هستند. با توطئه و بسیج غیرقانونی و دور زدن روابط و ضوابط خودشان رئیس فعلی را سر جایش نگه داشتند. گزارش فوق می‌نویسد که این اتحادیه قانون گذرانده که کارگران بعنوان عضو اتحادیه حق ندارند تبلیغات انتخاباتی کنند و یا از کاندید خاصی حمایت کنند. اما در عین حال شواهد نشان می‌دهد که زیرزیرکی همه کار کردند تا رئیس فعلی سر جایش بماند و کابینه‌اش را با افراد نزدیک به سیاستهای خود پر کند.

این وضعیت غم انگیز جنبش کارگری در غرب است که کارگرانش غم دفاع از زندگی صرف در مقابل حملات احزاب دست دارند، اما رٶسای اتحادیه‌هایش بر سر پست و مقام علیه همدیگر توطئه می چیندند.

زمانه اعتراض کارگری در چین

دوران سربزیری کارگران چین، که شرایط پادگانی کاری در این کشور باعث شد چین از کشوری با اقتصاد دسته چندم به مقام دوم اقتصادی در دنیا صعود کند، دارد به پایان می‌رسد. واشنگتن پست در گزارشی می‌نویسد که با حاد شدن بحران اقتصادی در چین و بتبع آن بیکارسازیهای وسیع و کاهش دستمزدها، اعتراض کارگری در چین رو به افزایش‌اند. اما ایالت جنوبی گوانگدن، که “کارخانه دنیا” نام دارد بیش از هر منطقه دیگری از چین دچار تلاطمات و اعتراض کارگری بوده. از ٢٠٠٠ اعتراضی که از اوت ٢٠١۵ تا ماه اول ٢٠١۶ گزارش شده‌اند، ٢٨١ اعتراض مربوط به ایالت مزبور بوده‌اند. در این گزارش آمده است که یک گروه که اعتراضات کارگری در چین را مانیتور می‌کند، از ٢٧٧۴ اعتراض کارگری در چین در سال ٢٠١۵ خبر داده که این آمار دو برابر آمار سال ٢٠١۴ بود. ژانویه سال ٢٠١١، فقط ٨ اعتراض کارگری در چنین گزارش شده بودند، در حالیکه ژانویه ٢٠١۶ شاهد ۵٠٣ اعتصاب بود.

زمانه مناسبی است که کارگران دست به اعتراض بزنند. نه تنها در این اعتراضات حقوق پایمال شده خود را می‌خواهند، بلکه درسهای گرانبهائی برای آینده بهتری هم کسب خواهند کرد. جنبش کارگری در این اعتراضات شبکه‌های فراوانی از فعالین کارگری بیرون داده، اما گام مهمتر به هم پیوند دادن اعتراضات کارگری برای عبور از برده‌داری مدرنی است که دوره آن دارد به سر می‌رسد.