ادامه جنگ سوریه در دومین روز آتش بس ٫ توقف جنگ،به نفع مردم است

ادامه جنگ سوریه در دومین روز آتش بس
توقف جنگ،به نفع مردم است

بنابر نشست سه جانبه ،آمریکا و روسیه با مشارکت عربستان سعودی، در قطر در سال گذشته و نیز در ادامه آن در ژنو٣ و در نتیجه تغییر توازن قوا به نفع روسیه و نیز عقب نشینی آمریکا هرچند باسلسله دخالت های همپیمانش عربستان سعودی، بر توقف جنگ و ایجاد توافق و آغاز دوران انتقالی حکومت سوریه ، گفتگو شد .همه طرفها، بهمراه روسیه با رفتن أسد مشکلی ندارند، اما چنین توافق کردند تا دوران انتقالی، انتخابات با مشارکت اپوزیسیون و طرفداران آمریکا و عربستان سعودی و نیز أسد و حکومتش صورت گیرد. درهمان دوران نشست قطر تا ژنو٣، مجموعه ای تغییرات روی داد و توازن قوا به‌نفع روسیه تغییر یافت، در جلسه سران کشور هاو اپوزیسیون اسلامی به سرپرستی عربستان سعودی بدون مشارکت نیروهای کرد وابسته به ypg ، قرار گذاشتند که نیروی زمینی چندین کشور به سرپرستی عربستان سعودی به سوریه گسیل و به منظور دخیل دادن ترکیه بعنوان یکی از طرفهای ائتلاف بهمراه عربستان سعودی، هواپیمای جنگی روانه پایگاه نظامی انجرلیک ترکیه کنند. عمیق تر شدن مسئله روسیه و ترکیه پس از سقوط هواپیمای روسی توسط ترکیه و نیز کاهش منافع اقتصادی، سیاسی ترکیه در ارتباط با داعش، افزایش روی اوری پناهجویان به‌ترکیه بعنوان یک دروازه و نیز غرق و قربانی شدن شمار زیادی از پناهجویان در دریای اژه از سوی دیگر پیشرویها و مداخله روسیه در سوریه و ارسال نیرو و تجهیزات نظامی در پشتیبانی از ارتش سوریه و افزایش روزانه حملات و هواپیماهای جنگی روسیه و توپ باران بر ضد داعش و جبهه النصره و حتی اپوزیسیون و غیرنظامیها را هم شامل شده است .
کمک تجهیزاتی به نیروی کردها ، چه از سوی روسیه و چه از سوی أمریکا ، باعث شد که پیشرویها و تصرف مناطق جدید بویژه به سمت رقه مرکز خلافت اسلامی صورت پذیرد و نگرانی دولت عربستان سعودی و دولت اسلامی اردوغان، مناطق مرزی سوریه و ترکیه را توپ باران کند و و با ارسال نیرو به سمت مناطق کرد نشین ترکیه جنگ و کشتار مردم غیر نظامی را آغاز کند که اعتراضات جهانی بر ضد ترکیه به نفع تغییر توازن قوا به نفع أسد و روسیه شد. کاهش نفوذ ترکیه و حزب دمکرات کردستان(مسعود بارزانی) در سوریه، همه اینها نشانگر عقب نشینی امریکا و ائتلاف در ادامه جنگ و کشتار و ویرانی که مردم سوریه را روزانه قربانی آن کرده، میباشد. به‌هر درجه ای جنگ نیابتی بی نظیر سوریه و برنامه ی درازمدتی که امریکا میخواست به بهانه جنگ با داعش بود چندین سال انرا تداوم بخشد. با افزایش دخالت روسیه در سوریه که اهمیت چندانی برای آن دارد، برنامه امریکا به عدم تداوم جنگ و نا آرامی و سرایت آن به کشورهای دیگر و ممانعت از دست رفتن بیشتر موقعیت امریکا در سطح سوریه و منطقه تغییر کردو آمریکا را ناچار کرد که استراتژی خود را تغییر دهد و آمریکا را تضعیف کرد. دیروز به تاریخ ٢٧/٢/٢٠١۶در جریان نشست ژنو ٣ همه طرفها بر روی ابقای اسد برای دوران انتقالی و نیز تصمیم بر توقف جنگ با مشارکت أسد و اپوزیسیون توافق کردند. اما دیروز که اولین روز آتش بس بود، انفجار روی داد و در ادامه آن هواپیماهای جنگی در شمال سوریه به پرواز درآمد ند و دو روستا را مورد هدف قرار دادند، این در حالیست که از سوی جانشین فرماندهی ائتلاف اپوزیسیون، نغم الغادری و عربستان سعودی و طرفهای دیگر ائتلاف، هواپیماها را متعلق به روسیه و سوریه میدانند. این حرکت، واکنشهای مختلفی را در پی داشت. از اوباما رییس جمهور امریکا و سازمان ملل گرفته تا استیفان دیمستورای نماینده سازمان ملل در أمور سوریه، بر ادامه پروسه آتش بس به هر ترتیبی، تأکید کردند. تعیین مهلت جلسه‌ برای ادامه‌ اتش بس تا ابتدای ماه ٣ آینده خواهد بود و این را تنها راه شرایط سوریه‌ میدانند. اگر چه هر دو طرف درگیر در جنگ نیابتی سوریه، جبهه امریکا و روسیه اصرار می ورزند که این آتش بس، داعش و جبهه النصره را شامل نمیشود ولی مشخص نگردیده که چگونه دو طرف با اسلام تروریستی که در سوریه وعراق و ترکیه پخش هستند و از کمک های همه جانبه عربستان سعودی و ترکیه و قطر و بسیاری از کشورهای اسلامی و ائتلاف آمریکا برخوردار هستند، مقابله میکنند، به هرحال، جدا از اینکه این توافق برای آتش بس، ادامه جنگ ۵ساله نیابتی در سوریه باشد و این بار ادامه منافع دوجانبه آمریکا و روسیه می باشد، چه در دوره انتقالی و چه پس از تشکیل حکومت ائتلافی، همانند حکومت دست نشانده آمریکا در عراق که از همان سیاست و حفاظت از منافع آمریکا، نشأت گرفته است نه اینکه به نفع مردم کارگر و زحمتکش باشد. میلیونها آواره سوری درداخلی سوریه‌ و کشورهای اطراف هستند و توقف این جنگ وحشیانه اسلامی و قومی که کشورهای ابرقدرت و کشورهای اسلامی منطقه بر مردم تحمیل کرده اند.
توقف جنگ یعنی توقف ساعت به ساعت و کشتار روزانه زنان و کودکان و مردم بی دفاع و ویرانی خانه ها بر سر آنها میباشد . یک ساعت توقف زودتر جنگ یعنی توقف کشتار و آواره یی و ویرانگری مردم است . کارنامه این دوره اخیر دولت اسلامی داعش و اسلامیست ها، باعث کاهش دامنه فعالیت آنها شده وتضعیف موقعیت آنها و عقب تشینی از مواضع خود شده است. بنابراین توقف جنگ، به مردم جان تازه ای میبخشد و باعث برگشت آوارگان میشود، اما طرفهای تصمیم گیرنده توقف جنگ باید از همین حالا درپی ساختن زندگی بهتری برای مردم باشند و مردم باید در آینده بدنبال راه وچاره خود برای یک زندگی بهتر باشند به مانند آنچه هم اکنون در کردستان و عراق میگذرد.
۲۸/۲/۲۰۱۶