گزارشی از کارگران ساختمانی سوئد

جمشید کارگر

رابطۀ ضد انسانی سرمایه در ارتباط با ملزومات بازگشت ارزش اضافه بصورت سود، در هر کران دنیای کنونی سرمایه داری یکسان عمل می کند.  بطور مثال پدیدۀ عدم پرداخت بهای کار لازم کارگران باسم دستمزد، فقط مختص ایران نیست. این بار در یکی از پیشرفته ترین کشور های صنعتی  جهان و "مهد دمکراسی" ! یعنی سوئد شاهد آن هستیم.

 ماجرا از این قرار است که حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ کارگر ساختمانی شرکت های سرمایه داری ساختمان، مدت ۲ ماه است که حقوق دریافت نکرده اند . در این رابطه بخشی از این کارگران که توسط  شرکت VNV   استثمار می شوند در اعتراض به عدم دریافت ۲ ماه دستمزدشان اقدام به تصرف ساختمان در حال ساخت (موضوع کارشان) نمودند.  این پروژۀ ساختمانی نزدیک Frihamnen یا بندر آزاد در شهر استکهلم پایتخت سوئد واقع است. این اقدام درست و قاطع کارگران چهار روز پیش یعنی پنجشنبه شب صورت گرفت. کارگران معترض با جوش دادن در های ساختمان آنرا بلوکه نمودند. عمل تصرف را از جنبۀ حقوقی در ساعت هشت و نیم روز جمعه خاتمه دادند اما اعلام کردند تا پرداخت حقوق معوقه اشان ساختمان را ترک نخواهند کرد. این راهکار مبارزاتی  کارگران موفقیت آمیز بود. آنان حقوق خود را تا ایام کریسمس یعنی اواخر دسامبر دریافت خواهند کرد .

این حرکت اعتراضی کارگران ساختمانی در استکهلم با واکنش بی تفاوت اتحادیۀ سراسری ضد کارگری LO تا حد انعکاس بورژوا ژورنالیستی خبر در روزنامۀ هفتگی این نهاد سرمایه داری، روبرو گردید.

 ۱ دسامبر ۲۰۰۸