مضحکه انتخابات وشورای هماهنگی اصلاح طلبان در پزسیون و اپوزسیون / گفتگوى رحیم یزدانپرست با اسد نودینیان

 مضحکه انتخابات وشورای هماهنگی  اصلاح طلبان در پزسیون و اپوزسیون

گفتگو رحیم یزدانپرست با اسد نودینیان

آنچه می خوانید  مصاحبه ای است که ۵ فوریه٢٠١۶ تلویزیون کانال جدید برنامه( کردی ایسکر) با من ترتیب داده بود. در زیر  متن تخلیص و اصلاح  شده ای این مصاحبه را می خوانید.

رحیم یزدانپرست: نمایش به نام انتخابات، برای کل رژیم و جناحهای مختلفش امروز به مسله ای جدید تبدیل شده در کردستان هم جماعتی به نام شورای هماهنگی اصلاح طلبان کرد بیانیه صادر کرده اند، اینها چه کسانی هستند و هدفشان چیست؟

اسد نودینیان: اینها جماعتی معلوم الحال از مجیزگویان و کسانی که خدمتگذار رژیم اسلامی در طول عمر این رژیم بوده اند، و هستند.  مجیزگویان و جاده صاف کن های رژیمی که در طول عمرش غیر از جنایت و کشتار، زندان و اعدام خاطره دیگری برای مردم کردستان ندارد. در یک مقطع با همکاری و اشتراک در سرکوب مردم کردستان پایه ریزی کردند. کارنامه و جایگاه تلاش های اصلاح طلبان کرد مشخص است. مردم در کردستان اینها را میشناسند. این اولین بار نیست که برای گرم کردن تنور مضحکه انتخابات رژیم صف میکشند. برای مضحکه انتخاباتی رئیس جمهور اسلامی(حسن روحانی) اطلاعیه دادند. اینها در کردستان می خواهند به یاری اصلاح این رژیم بروند که ساکنین و شهروندانش از همان روز اول سرکار آمدن رژیم اسلامی در رفراندوم اری یا نه به این رژیم در سطح وسیع و سراسری نه خود را گفته اند. .تا انجا که به باند زحمتکشان و حزب دموکرات کردستان  برمیگردد، این خوشخدمتی بعد از سی و چندسال از جنایت و کشتار توسط این رژیم برای چیست؟ چه چیزی در  جمهوری اسلامی تغییر کرده که اینها اکنون به صراف شرکت و یا توهم پراکنی در مضحکه ای به اسم انتخابات این رژیم افتاده اند؟ کدام انتخابات قرار است صورت گیرد؟  و کی می خواهد انتخاب شود؟  که اینها به صراف دعوت مردم به شرکت در آن افتاده اند؟

رحیم یزدانپرست: شورای اصلاح طلبان بیانیه ای داده ،  می شود بگوئید محتوای این بیانیه چیست؟

اسد نودینیان: بله در بالا مقداری به آن اشار کردم اینها در بیانیه شان به نکاتی اشاره کرده اند که مردم کردستان میتوانند فقط  برویشان تف کرده و بگویند دروغ و تحریف به این اشکارا. اینها می گویند که رژیم اسلامی از همان ابتدای سرکار امدنش با آرا بیش از ۹۸% مردم انتخاب شده و کلیه ارگانهای آن انتخابیند، اینها فکر می کنند حافظه تاریخی مردم ضعیف است و انها به این سادگی می توانند تاریخ را تحریف کنند. اینها فکر می کنند مردم یادشان رفته که این رژیم در طول سی و چند سال تحمیل حاکمیتش به آنها فقط با تبدیل کردستان به پادگانی و با حضور هر روزه نیروهای ریز و درشتت توانسته حضور داشته باشد. اینها پیامشان به رژیم این است که اگر اجازه خوش خدمتی به آنها داده شود در کردستان امنیت را حفظ می کنند. به نظر من این جایگاه مثبت و منفی را نباید به اینها داد

رحیم یزدانپرست: بگذارید به مساله این نمایش انتخاباتی و مردم کردستان برگردیم ، آیا اینها می توانند کاری بکنند که مردم در  کردستان که سنگر مقاومت و مبارزه علیه رژیم بوده ه پای صندوقهای رای بکشانند؟

اسد نودینیان: اینها در اطلاعیه دیگری که در رابطه با رد ۶۰% کاندیداهایشان داده اند به نکاتی اشاره می کنند ، با برشماری خوش خدمتیهایشان برای رژیم از “رشادت و توانیهایشان” برای سکوب مردم سخن به میان می آورند. راستش سخنان اینها و موجیزگویانشان در اپوزسیون (باند مهتدی و حزب دموکرات) هم خنده آوره است و هم غم انگیز است. خندآور است چرا که در حالیکه جناح مقابل صلاحیت کاندیداهای چون هاشمی رفسنجانی را رد صلاحیت نموده است. حسن خمینی  از سر جنبانان رژیم اسلامی را رد نموده و انتظار دارند در کردستان باند زحمتکشان و حزب د موکرات فکر می کنند با سو استفاده از سابقه و تاریخ مبارزات درخشان مردم در کردستان آنها می توانند خاک به چشم مردم بپاشند و آنها را به شرکت در این مضحکه متقاعد نمایند. تا بلکه اگر نمایند مورد نظر اینها ( همان اصلاح طلبانی که در بیانیه شان از رشادتهایشان برای خوش خدمتی رژیم گفته اند ) انتخاب شوند. تازه چه چیزی قرار است عاید مردم شود؟ بگذارید در مورد این  مضحکه و شو انتخابات چند نکته را بگویم .

اولا؛ این نمایش با هیج نرم انتخاباتی در دنیا خوانائی ندارد. انتخابی قرار نیست صورت بگیرد، آنچه اکنون دارد صورت میگیرد نمایشی از زور آزمائی جناحهای مختلف درون رژیم برای پس زدن جناح رقیب است. در شرایطی هم اوضاع بخاطر دخالت فعال مردم حساس تر می شود بند و بست برای حفظ بقای رژیم است. هر دو جناح مساله  اساسیشان حفظ نظام و رژیم اسلامیست. شما به همین فیلترهای رد صلاحیت ها نگاه کنید می بینید که چگونه جناح اصواگرا با تصفیه های رد صلاحیت از همین حالا نتیجه انتخابات و ارایش نیروهای دور آتی هر دو  مجلس  خبرگان و مجلس شورا اسلامی  را تعین نموده است. رای مردم یا اصلا شمرده نمی شود یا تازه حتی اگر شمارش هم شود مردم باید به کی رای بدهند؟ باید بین بدتر و بدتر انتخابی بکنند؟ فرضا اگر اعتدالیونشان همینهای که یک دوره چهار ساله ریاست جمهوری و دولت را در  دست  داشتند، انتخاب شوند اوضاع همین است که می بینی. اینها کارنامه شان غیر از افزایش آمار اعدامها و شکستن رکورد در این زمینه و فشار به معیشت و زندگی مردم دستگیری و زندانی کردن فعالین جنبشهای اجتماعی و فعالین کارگری بجرم دفاع  از حقوق کارگران و مردم  نباشد، چه کاری در جهت رفاه و آسایش مردم  انجام داده اند!؟

اگر امروز این جناحها با هم کشمکشی دارند،  نه برای این است که یکی رفاه و رفرم در جهت منافع مردم را دارد و دیگری طور دیگریست درست برعکس کشمکش آنها حاصل حضور اعتراضی مردم برای بزیر کشیدن این رژیم است. اینها هر دو برای بقا رژیم تلاش دارند و کشمکششان هم برای تداوم عمر این رژیم و مقابله با اعتراضات این مردم است. در نتیجه شرکت در این  مضحکه غیر از کمک به تداوم عمر این رژیم حاصل دیگری برای مردم و مبارزاتشان برای رهایی ازآن نخواهد داشت.  مردم نباید به این مضحکه اسم انتخابات بگذارند. من فکر می کنم مردم هم  چنین کاری را نمی کنند به جوکهای که در همین رابطه از ایران میاید گوش دهید به روشنی برایتان معلوم می شود که این مضحکه نزد مردم چقدر جدیست، نکته دیگری که مهم است مردم بدانند این است که کشمکش این جناحها فقط و فقط برای حفظ بقای این رژیم است و این هم در مقابل اعتراضات مردم است. تصور کنید اگر اعتراضی به این رژیم از جانب مردم نبود هر دو اینها  مشکلی نداشتند، کشمکش آنها بر سر شیوه و روشی برای حفظ بقای رژیم است. به جدالهایشان در این دوره پسا برجام نگاهی کنید یکی تلاشش برای تامین امنیت برای سرمایه است و دیگر با همان شعارها و شیوه قبلی تاکید دارد. قطعا اینجا جای تحلیل اوضاع سیاسی نیست اما چند نکته مهم است در شناخت اوضاع و شرایطی که این انتخابات در آن صورت میگیرد که باید به آن دقت کرد. اگر چه اعتدالیون با توافقات هستی و برجام عملا فکر می کردند دست بالائی پیدا کرده اند و در آن ماجرا هم دست بالا پیدا کردند، اما اصولگریان با قاطعیت بیشتر آنها را دراین انتخابات با  رد صلاحیت کاندیدهایشان عقب نشانند بطوریکه از همین حالا آریش هر دو مجلس را به نفع خود تغییر داده اند. جدلها و بگو و مگوهای سران هر دو جناح تا حالا در طول عمر رژیم اسلامی به این حد قطبی نبوده است. روحانی با تهدید جناح مقابل از شائبه سازی در انتخابات حرف می زند، رفسنجانی می گوید کی شما را انتخاب کرده که بتوانید رد صلاحیت دیگران را بکنید. فرماندهی از سپاه در جواب  او می گوید این آغا باید بداند اگر اینگونه حرف بزند نزد پسرش زندان خواهد شد و…. رژیم اسلامی هیجگاه به این اندازه همه لایه هایش ضعیف  نبوده اند. تردیدی نیست که مردم هم به این توازن جدید و موقعیت رژیم واقفند، آنچه مهم است مردم تلاش کنند با بهره گیری از این شرایط با شعار و مطالبات مستقل خود از این شرایط و فضا استفاده کنند. به هر اندازه ای مردم بتوانند با طرح و دفاع از خواستهای خود(در دفاع از رفاه از بین بردن فشار و تضیقات رژیم علیه زنان و آزادیهای مدنی در جامعه علیه اعدام  زندان و….) در این فضا حضور یابند به همان درجه شکاف جناحها را عمیقتر نموده اند. مردم مبارزات خود را برای شکستن درهای قلعه رژیم اسلامی بجلو برده اند. در نتیجه با هر بهانه ای شرکت در این مضحکه فقط به تداوم عمر رژیم اسلامی کمک می کند. مردم در این زمینه تجربیات زیادی دارند انتخاب رفسنجانی و خاتمی و… نمونه های از همین دسته اند. خواست و انتخاب واقعی مردم سرنگونی رژیم اسلامیست و برای خدمت به این قدم اساسی امروز طرح مستقل خواست و مطالبات خودشان است.

رحیم یزدانپرست: وقتی به برنامه جریاناتی چون حزب دموکرات و زحمتکشان  نگاه کنید حرفشان این است که اگر انتخاباتی آزاد باشد باید پای آن رفت ، مردم چکار کنند تحریم کنن یانه اینکه اعتراض علل عموم علیه اعدام و مطالبات دیگر مردم که هر روزه ادامه دارد، مشخصا مردم در رابطه بااین چکار کنند ایا بنظر شما باید صرفا تحریم کنند یا چکاری؟

اسد نودیینان: من فکر می کنم تحریم تنها جوابی به این مسله نیست، چرا چون تجربه خود ما در دورانی در حزب کمونیست کارگری از همان ابتدا گفتیم که جبهه سومی وجود دارد گفتییم اگر کشمکشی در جمهوری اسلامی هست بخاطر حضور این جبهه است. در نتیجه این جبهه سوم می تواند خواست و مطالبه مستقل خود را داشته باشد. از حالا تا روز انتخابات مردم وظیفه دیگری دارند، فضای بوجود آمد باید از این فضا استفاده نمود و خواست و مطالبات خودشان برای رفاه، آسایش، علیه فقر و فلاکت بیکاری علیه اعدام و زندان و دهها مطالبه دیگر که همین حالا هم در مبارزات روزانه مردم هر روز طرح می شوند را طرح نمایند. باید از دولت این مطالبات را بخواهند این مطالبات را نه اطلاح طلب نه اعتدالیون و در کردستان از نوع شورای هماهنگی اصلاح طلبان کرد و نه طرفداران خجول آنها در اپوزسیون جنابان مهتدی و عزیزی کسانی نیستند که جواگوی چنین خواست و امیال مردم باشند. مردم باید به این باندها بگویند آغایان برای اینکه بحسابتان بیاورند امروز مجیزگوئی رژیمی را می کنید که زیر نفرت و انزجار عموم مردم است. کی هست که در کردستان امروز باور کند این مضحکه انتخابات است و جایی برای دخالت مردم در جهت تامین کوچکترین خواستشان وجود دارد؟ اگر امروز انتخابی جلو مردم گذاشته شود مردم همان انتخاب را خواهند کرد که در بدو روی کار آمدن جمهوری اسلامی با نه شان به این رژیم گفتند. صرفا تحریم به نسبت اعتراضات مردم علیه رژیم و موقعیتی که خود این رژیم در آن بسر میبرد نه تنها جوابگو نیست تاحدی از سطح اعتراض عمومی مردم عقب است. گفتم از حالا تا روز انتخابات مردم با استفاده از این فضا خواست و مطالبه خود را مستقلا مطرح می کنند. معلوم است روز انتخابات هم در آن شرکت نمی کنند و آنرا تحریم می کنند.

رحیم یزدانپرست: وظیفه جریانات چپ و آزادیخواه و فعالین این جریانات در این رابطه چیست؟ جکار باید کرد توصیه تان چیست؟

اسد نودینیان: من فکر می کنم در سوالات قبلی تا حدی به این مسله جواب داده ام هر نیروی سیاسی جدی و هر جریان  جدی سیاسی باید بداند که انتخاب درست برای مردم تلاش کردن در جهت سازمان دادن اعتراضات آنها و گسترش این اعتراضات در جامعه است. ما همین حالا در اوج این بازار گرمی مضحکه انتخابات هرر وز شاهد اعتراضات وسیع کارگری، اعتراض خانواده زندانیان سیاسی، مبارزه علیه اعدام و زندان و دهها نمونه از اعتراضات مدنی و اجتماعی در جامعه هستیم.  کل اینها آن کار مستقل و جدیدی است که امروز در جامعه مردم و رهبران و فعالین اعتراضات هروزه انجام میدهند. احزاب سیاسی هم باید تقویت کننده این مبارزات باشند. انچه امروز در جامعه صورت میگیرد تا انجا که به احزاب و سازمان سیاسی برگردد نیازمند حزب و جریانی است که به نقطه اتکای این مردم تبدیل شده و این اعتراضاتشان را قدمی بجلو ببرد. این آن نکته ای است که جامعه بدان نیازمند است.

اسد نودینیان

١۶فوریه ٢٠١۶