کومەله چگونه سازمانی است و شاخص های کومەله ای بودن کدامند؟

کومه له چگونه سازمانی است و شاخص های کومه له ای بودن کدامند؟

سالهاست که، با نزدیک شدن به ۲۶ بهمن ( سالگرد اعلام موجودیت علنی کومه له ) کمپین های تبلیغی در راستای شناساندن و تاکید بر اهداف، آرمانها و استراتژی سوسیالیستی کومه له، مروری بر عملکرد و فعالیتها، توضیح سیاستها و تاکتیکهای کومه له در چند دهه گذشته به جریان می افتد.

طی سالهای گذشته و با گسترش رسانه های تصویری ماهواره ائی، توده ائی شدن شبکه های اجتماعی و بالارفتن سرعت گردش اطلاعات آزاد و بدون سانسور، این تبلیغات طیف گسترده و سیعی از مردم را مورد مخاطب قرار داده است. از آنجا که بجز کومه له ( سازمان کردستان حزب کمونیست ایران ) جریانات دیگری با سوء استفاده از این نام  در این ایام ، بویژه در شبکه های اجتماعی دست به تبلیغات می زنند، جا دارد یکبار دیگر خطاب به نسل امروز مخاطبین تاکید کنیم که، “کومه له چگونه سازمانی است و شاخص های کومه له ای بودن کدامند؟

***

کومه له جریانی سوسیالیستی است که از بدو تشکیل با چند مشخصه و ویژگی شناخته می شود. سازمانی با اهداف و استراتژی کمونیستی، جریانی سراسری که یکی از اهداف اولیه آن تشکیل حزب کمونیست ایران به منظور سازماندهی و متحد کردن کارگران و کمونیستها برای دست بردن به انقلاب سوسیالیستی و تصرف قدرت سیاسی توسط طبقه کارگر بود.

با اعلام موجودیت کومه له و علنی شدن فعالیتهای این جریان در ۲۶ بهمن سال ۵۷  که مصادف بود با جانباختن رفیق محمد حسین کریمی از بنیانگذارانش، این ویژگیها به محور اصلی فعالیتهای کومه له تبدیل شد و این جریان را بسرعت به جریانی اجتماعی و توده گیر در کردستان و محبوب و مورد اعتماد در سراسر ایران تبدیل کرد. سازماندهی کارگران و دهقانان فقیر در تشکلهای خود، به میدان مبارزه آوردن زنان در ابعادی اجتماعی، سازماندهی مقاومت مسلحانه در مقابل تعرض و یورش جمهوری اسلامی به کردستان، سازماندهی اعتراضات مردمی گسترده علیه یورش رژیم و جریانات مرتجع در کردستان، دخالت فعال در پروسه تشکیل حزب کمونیست ایران و ترسیم افق و استراتژی سوسیالیستی مبارزه طبقاتی از محورهای اصلی فعالیت کومه له در سه دهه گذشته و تاکنون بوده است.

***

 کومه له برای دستیابی مردم کردستان به خواست عادلانه خود، یعنی به رسمیت شناختن حق تعیین سرنوشت و پایان دادن به ستم ملی بشکلی رایکال و انقلابی و با تکیه بر اراده خود مردم کردستان علیه جمهوری اسلامی و تمام دشمنان مردم کردستان سرسختانه مبارزه کرده است.

کومه له جریانی است که بعنوان ستون قدرتمند حزب کمونیست ایران استراتژی  سرنگونی انقلابی جمهوری اسلامی، برقراری حکومت کارگری و سازماندهی و به ثمر رساندن انقلاب سوسیالیستی  را راهنمای راه خود قرار داده است و تلاشگر چنین حرکت و جهت گیری است.

مبارزه سر سختانه کومه له برای آزادی و برابری زنان در کلیه شئون اجتماعی، مبارزه فداکارانه کومه له برای رهائی مردم کردستان از زیر بار ستم ملی و دفاع کومه له از فرهنگ پیشرو و انقلابی، مبارزه کومه له علیه خرافات مذهبی و فرهنگ منحط مردسالارانه زن ستیز این جریان را به رهبر و بخش جدائی ناپذیری از یک جنبش اجتماعی رادیکال و کمونیستی در ایران و کردستان تبدیل کرده است.

کومه له را با اهداف اولیه و این شاخص ها می توان شناخت. هر ادعائی مبنی بر کومه له ای بودن بجز التزام عملی و باور به اهداف اولیه ای که کومه له برای تحقق آن تشکیل شد، پوچ، بی پایه و فاقد اعتبار اجتماعی است. هر کسی سازمان خود را به هر نامی که میخواهد بخواند مختار است، اما نمی توان ادعا کرد که کومه له ای است و در عین حال با این اهداف و آرمانها و استراتژی بیگانه باشد.