مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری امریکا و رقابت خانم کلینتون با سندرز سر “مترقی بودن”!

مقدمه:

در امریکا جنگ طبقاتی در سیاست  در بستر بحران عمیق سرمایه داری ، پیش می رود و صحنه های جدیدی را می آفریند. مرحله مقدماتی انتخابات ریاست جمهوری امریکا در ایالت کم جمعیت ایووا با جمعیت زیر ۲ میلیون نفر انجام شد و نامزهای احزب دموکرات و جمهوریخواه بطور جداگانه با هم رقابت کردند. در مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری، ابتدا در میان کاندیداهای دو حزب خواهر، رقابت می شود و سرانجام مرحله اول، دو کاندید نهائی هستند که در مرحله بعدی با هم رقابت خواهند کرد.

نتیجه انتخابات در ایالت آیووا که ایالیتی بیشتر مذهبیست ، شگفتیهای زیادی را به همراه داشت. خانم کلینتون و حامیانش دچار شوک بزرگی شدند وقتی دیدند که فقط با چند نفر رای دهنده توانستند یک پیروزی بسیار ضعیف نسبت به بابی سندرز “سوسیال دموکرات” پیدا کنند! بواقع این دور، موفقیت بزرگی برای جنبش بابی سندرز و ” د موکراتهای سوسیالیست ” بود که در بستر حمایتهای بسیار بالا از نسل جوان توانسته اند اهداف اجتماعی مثل “پائین کشیدن والستریت” را اجتماعی کنند.

در جبهه جمهوریخواهان ، ۳ کاندید که خود را از “حکومت امریکا” جدا می دانند یعنی تد کروز ، دونالد ترامپ و روبیو ، بالاترین رای ها را آوردند.شکست خورده اصلی این دور در آیووا جناب بوش بود که با وجود سرمایه گذاری بسیار ، تا بحال شکست سختی از گرایش “بیرون حکومتی” جمهوریخواه خورده است.

نکته مهم و قابل تامین در انتخابات ریاست جمهوری امریکا ، همانطور که در مقالات و بحثهای قبلی اشاره کردم (۱ تا ۴) اینست که مردم امریکا از حکومت سنتی امریکا خسته هستند، و حتی در میان جمهوریخواهان ، دنبال چهره هائی هستند که از سنت حکومتی فاصله داشته باشد.

گرایش مهم دیگر، چرخش به چپ درون حزب دموکرات امریکا و رشد گرایشات ضد سرمایه داری در امریکاست. این گرایش تا بحال در تاریخ سیاست و فرهنگ امریکا سابقه نداشته و می رود که صحنه سیاست را تغییر دهد. بطور واقع این گرایش از جنس دیگریست. در این مقاله سعی می کنم به این نکته بیشتر بپردازم:

(۱)رقابت بی سابقه خانم کلینتون و بابی سندرز بر سر “مترقی بودن”!

تابوئی در امریکا ساخته شده که کلمه چپ و سوسیالیزم را بکار نبرند وقتی نزدیک به قدرت سیاسی می شوند.این تابو نتیجه برنامه ریزی تبلیغاتی نسلهاست.مدیای حاکم و نظام اموزشی همواره در ذهن مردم کرده که “امریکا کشور سرمایه داری و ارزشهای سرمایه داری است” لذا اگر سیاستمداری می خواسته به مرکز قدرت نزدیک شود باید کلمه ای از سوسیالیزم یا چپ در تبلیغاتش نباشد!

برنی ساندرز ، برای اولین بار در تاریخ امریکا کلمه “دموکرات سوسیالیست” را بی محابا بکار برد .وقتی کمپینهایش را آغاز کرد، بسیاری از حکومتیان او را جدی نگرفتند اما با همه محدودیتهایش در سیاست، توانست به سرعت توجه بخش بزرگی از جامعه خصوصا طبقات پائینی جامعه و جوانان را جلب کند. جنبش “برنی” به سرعت در ایالت های شمالی امریکا رشد کرد و شعارهای برنی ساندرز که خصوصا وال استریت و تضادهای درامد در امریکا و قشر بسیار ثروتمند را نشانه گرفته ، تبدیل شد به پرچم مطالبات بسیاری از مردم.

نکته جالب این بود که برنی سندرز تاکیید داشت و دارد که ارزشهایش مخالف سرمایه داری نیست بلکه فقط می خواهد “عدالت” را به جامعه امریکا برگرداند و “طبقه متوسط” در حال سقوط را نجات دهد.

خانم کلینتون که در امریکا روی یک شبکه مالی بسیار بزرگ ایستاده و بخشی از سنت طبقه حاکم است، در ابتدای کمپینهای انتخاباتی بسیار خودش را حاکم می دید و فکر می کرد که برنی سندرز رقیب واقعی نیست. و تلاش داشت خودش را به سیاستهای اوباما بچسباند و ادعا کند که او می خواهد همان سیاستهای اوباما را ادامه دهد.

عروچ جنبش برنی سندرز قدم به قدم باعث فشار روی کمپ خانم کلینتون و راست میانه حکومتی که در حزب دموکرات لانه دارد، گردید. انتخابات مقدماتی در آیووا ضربه بزرگی به خانم کلینتون وارد کرد هر چند که با اختلاف چند نفر، او خود را برنده اعلام کرد و در اظهار نظری اعلام کرد که “نفس راحتی کشیده”!

دور مقدماتی انتخابات امریکا ، هفته بعد قرار است در ایالت نیوهمشایر انجام شود که بنا به نظر سنجی ها برنی سندرز اکثریت بالائی دارد. کلینتون و حامیانش از هم اکنون و بیشتر از همیشه نگران شکست خود از این “پیر مرد دموکرات سوسیالیست” و جوانان حامیش هستند!

بنا به نظر سنجی ها، بالای ۸۰ در صد شرکت کنندگان جوان به برنی سندرز رای می دهند! خانم کلینتون در میان نسل جوان ، حامی چندانی ندارد!

در مناظره دیروز خانم کلینتون و برنی سندرز در ایالت نیوهمشایر، خانم کلینتون تلاش زیادی کرد که ثابت کند “آدم مترقی” است! و محافظه کار نیست! در حالیکه ایشان سالهاست در کنار وال استریت و سیاستهای راست میانه، قرار داشته و دارد.

او مدعی شد که “برنی ساندرز هدفش کوچک است و فقط بخشی از میلیاردرها را هدف قرار داده” در حالیکه این خانم ، اهداف بسیار بالاتری در مبارزه با قدرت مالی امریکا دارد!

خانم کلینتون را این روزها در امریکا بخاطر گرفتن ۶۵۰ هزار دلار پول برای چند سخنرانی برای شرکتهای مالی به سخره می گیرند. اسنادی ارائه شده که ایشان طی چند سال گذشته بالای ۲۱ میلیون دلار از کمپانیهای مالی ، کمک دریافت کرده!

(۲)شیفت وسیع گفتمان در جامعه و سیاست امریکا به چپ

اگر دعواهای ظاهری گرایشات رقیب در انتخابات امریکا را کنار بزنیم، به چند نکته مهم خواهیم رسید:

اول: شرکت بخش بسیار وسیعی از جامعه امریکا که هرگز در اتخابات شرکت نمی کردند و سیاسی شدن وسیع جامعه

دوم: سیاست در امریکا مجبور است به معضلات اجتماعی درونی بپردازد و دوران “تهاجمی” امریکا حتی در میان جمهوریخواهان دیگر خریدار ندارد. هر کدام از نامزدهای انتخاباتی تلاش می کنند خودشان را بیشتر از دوران بوش و تهاجم جهانی نظامی فاصله دهند!

ج: بطور مشخص، معضلات فقر، بیکاری، نداشتن آینده، نابرابری وسیع ، “قشر نیم در صدی و در آمد افسانه ای اش” در کنار دولت و سنتهایش زیر سوال می رود و همه نامزدها تلاش دارند خود را از این میلیاردرها و حکومت ، جدا معرفی کنند!

د: بطور مشخص ، وال استریت که قلب اقتصاد مالی امریکاست مورد حمله سیاسی نامزدهای انتخاباتی است چون مردم الان اینجور حاضرند فردی را انتخاب کنند! دورانی که امریکائیها خودشان را با “پولدارها” تداعی می کردند به آخر رسیده!

ه: مفهوم “دولت رفاه” ، دولتی که باید در مقابل نیازهای اجتماعی مردم ، مسدول باشد، بیمه مجانی، اموزش مجانی تا انتهای کالج ، حق رشد انسانها، مقابله با آلودگی محیط زیست و پایان دادن به صنایع آلوده ساز، به گفتمانهای حاکم بر انتخابات دارد تبدیل می شود.نابرابری اجتماعی در حال تکان دادن بنیادی جامعه است!

خلاصه کنم:

هنوز نزدیک به ۱۱ ماه به دور نهائی  انتخابات ریاست جمهوری امریکا فاصله است، تا همینجا تحولات بنیادی در گفتمان سیاسی و فرهنگی چامعه اتفاق افتاده و قطب بندی طبقاتی جامعه در حال شکب دهی انواع گرایشات سیاسی جدید است.دیگر در امریکا، استفاده از کلمه سوسیالیست، تابو نیست.یک کاندید ، حتی نیم بند دارد با استفاده از کلمه سوسیالیزم خودش را اجتماعی می کند و تحییر حاکمام را برانگیخته!

امریکا، بی شک صحنه نبردهی جدی تر طبقاتی خواهد بود.اصرار خانم کلینتون به “مترقی بودن” نشانه از تحولات عمیقی است.

امریکا در حال تحول  است.چپ دارد جلوتر می آید و دنیا شاهد وقایع بزرگتری خواهد بود.

منابع دیگر:

 

 

(۱)بروز پدیده هائی مثل دونالد ترامپ و برنی ساندرز در انتخابات رئیس جمهوری امریکا علامت چیست؟

http://monazere-siasi.com/مقالات-سیاسی/مقالات-سال-٢٠١۵/۸۱۳-بروز-پدیده-هائی-مثل-دونالد-ترامپ-و-برنی-ساندرز-در-انتخابات-رئیس-جمهوری-امریکا-علامت-چیست؟

(۲)شماره ۷۷: مصاحبه با سعید صالحی نیا: موضوع: پدیده های نو در جنگ انتخاباتی امریکا و تکلیف مردم،با مدیریت سیمین مجد

https://www.youtube.com/watch?v=xgkYK-mVWK8&feature=youtu.be

(۳)دونالد ترامپ مظهر نئوریگانیزم همچنان به جلو می خزد

http://monazere-siasi.com/مقالات-سیاسی/مقالات-سال-٢٠١۵/۸۲۳-دونالد-ترامپ-مظهر-نئوریگانیزم-همچنان-به-جلو-می-خزد

(۴)“سوسیال دموکراسی” به سیاست امریکا قدم می گذارد اما چاره نیست

http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=56147