گزارش پانل و جلسه درمورد چگونگی قوانین جدید پناهندگی در سوئد

روز جمعه ۲۸ نوامبر به فراخوان واحد گوتنبرگ سازمان سراسری پناهندگان ایرانی – بیمرز جلسه عمومی در مورد وضعیت و مشکلات فعلى پناهجویان و مشخصا چگونگی قوانین جدید پناهندگی برگزار گردید. ارزیابی از جنبش پناهندگی در سال جارى، مبارزات و راه برون رفت از این وضعیت، راه چاره در مقابل دیپورتها به افغانستان و عراق، تحمیل یک سیاست انسانیتر و سخاوتمندانتر به اداره مهاجرت و دولت سوئد از جمله مباحث دستور جلسه را تشکیل میدادند. دو هفته دیگر قوانین جدید پناهندگى سوئِد، پناهندگى بر اساس اشتغال، قدرت اجرایى خواهد یافت. چگونگى این قانون و تاثیر آن بر سرنوشت پناهجویان فعلى در دستور کار قرار داشت. و بلاخره راهنمایى پناهجویان جهت دریافت خدمات درمانى مشخصا از کانال نهاد Rosengrenska بخش دیگرى از جلسه بود. 

پانل راس ساعت پنج و نیم بعدظهر با معرفى شرکت کنندگان در پانل و نحوه پیشبرد جلسه آغاز بکار کرد.

پس از آن مسائل وضعیت عمومی از قوانین تازه پناهندگی  وتحولات تازه توسط آقای Thomas Misne مورد بحث قرار گرفت. ایشان به سوالات شرکت کنندگان پاسخ داد. در این قسمت مسائل بسیار مهمی مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

در بخش بعدى خانم Ann Sjögren از سازمان Rosengrenska و سازمان صلیب سرخ در سوئد میکروفون را در اختیار گرفتند. ایشان که در مورد خدمات پزشکی و درمانی برای پناهجویان مخفی و چگونگى برخوردارى از این خدمات مفصلا توضیح دادند. علاوه بر پاسخ به سوالات برشورهاى اطلاعاتى در میان علاقمندان توزیع گردید.

در قسمت پایانی نوبت به آقای Kristofer Lundberg از طرف شبکه پناهندگی ۲۰۰۸ در گوتنبرگ رسید. او به ارزیابی جنبش پناهندگی در سال ۲۰۰۸ در سوئد پرداخت. نقاط مثبت و منفی این اعتراضات و مبارزات را توضیح داد و به این پرداخت که چگونه میتوان اداره مهاجرت و دولت سوئد را وادار به عقب نشینی کرد و سیاستهای  سخاوتمندانتری را به آنها تحمیل کرد. شبکه پناهندگی ۲۰۰۸ در گوتنبرگ توسط واحد شهرى حزب سوسیالیست عدالتخواه، سازمان "هیچ انسانی غیر قانونی نیست" و واحد شهرى سازمان سراسری پناهندگان ایرانی شکل گرفت و با پیوستن تعداد بیشترى از سازمانها و نهادهاى دیگر اکنون شامل پانزده سازمان و جریان دفاع از حقوق پناهندگى است. Kristofer Lundberg در ادامه سخنان خود در مورد فعالیتهاى شبکه پناهندگى گفت این جنبش توانسته است تاکنون شش مورد دیپورت را به افغانستان ،عراق و سودان متوقف کنند، حرکتها و اعتاضات سراسری را سازمان دهد و بزرگترین تظاهراتها را در گوتنبرگ برگزار نماید. فراخوان براى  پیوستن به اعتراض علیه دولت و اداره مهاجرت و مشخصا فراخوان به پیوستن به شبکه پناهندگى ٢٠٠٨ موثرترین راه چاره اى بود که ایشان پیش روى پناهجویان قرار داد. 

این جلسه با استقبال گرم و پر شوری روبرو شد. دهها پناهجو از افغانستان، ایران و عراق و دیگر فعالین دوستداران و مدافعین حقوق پناهندگى در جلسه حضور بهم رساندند. همچنین چهار مترجم دو نفر به زبان فارسی و دو نفر به زبان کردی در پیشبرد جلسه همراهى داشتند. تعداد متعددى از رسانه هاى فارسى و کردى زبان محلى و سراسرى اخبار جلسه  و گفتگو با شرکت کنندگان را منعکس نمودند. 

در پایان جلسه سه نفر از پناهجویان به عضویت سازمان پناهندگان ایرانى پیوستند.

واحد گوتنبرگ سازمان پناهندگان از تمامى رسانه ها و کسانى که در پیشبرد این اجلاس و انعکاس آن ما را یارى رساندند، صمیمانه قدردانى میکند.

سازمان سراسری پناهندگان ایرانی بیمرز واحد گوتنبرگ

  تماستوفیق محمدی ۰۷۳۷۶۷۱۴۲۸

٣١ اکتبر ٢٠٠٨