پوشاندن مجسمه ها در ایتالیا بی حرمتی به هنر و هنرمندان جهان است‎

پوشاندن مجسمه ها در ایتالیا بی حرمتی به هنر و هنرمندان جهان است‎

نخست وزیر ایتالیا ماتئو رنتسی در ۲۷ ژانویه گفت که پوشاندن مجسمه ها دستور من نبوده زیاده روی مسئولین تشریفات بوده (یعنی عوامل خودسر) و شیخ حس روحانی گفت:” خوب میخواستند به ما بد نگذرد”.

آنکه با هنر آشناست میداند که تاریخچه هنر مجسمه سازی در ایتالیا از قرن یازدهم تا قرن نوزدهم و نیز بعد از آن یعنی دوران مدرن چه تاثیرات عمیقی در فرم و محتوای اجتماعی سیاسی نه تنها در ایتالیا و اروپا که در کل جهان داشته است به کلامی دیگر باید گفت:

مجسمه سازان فعال در تمام دنیا در طی قرون امکانات این هنر را تجربه کردند و پس از جنگ جهانی دوم خانواده ها برای عزیزانشان که از دست داده بودند یادبودهایی را می ساختند که همین یادبود ها به مجسمه تبدیل شد. بدین ترتیب دوره بزرگ مجسمه سازی سنتی، که از حدود قرن یازدهم شروع شده بود در قرن نوزدهم به جمع بندی رسید. همانند غزل سکولار در دوره ما که مجموعه شعر نو سپید و سروده های موزون و مقفای کلاسیک گذشته را پشت سر نهاده و وارد عصر جدیدی شده که عنصر شعر بدون حضور مذهب هنر سرایش را با محوریت زنان مخصوصا در غزل عاشقانه که در گذشته ها برای شاهدان و پسران جوان با محوریت پدوفیلی و امرد بازی و شاهد بازی بچه بازی سروده میشده به انقلاب و جنبشی جدید مبدل کرده است که در فرم و محتوا شعر ایران و خاور میانه را تا امروز جمع بندی فایل بندی و آرشیو کرده و وارد عصر و عنصر جدید شعر سکولار گشته است را میتواند پارال با هنر مجسمه سازی مدرن مقایسه کرد.

برخورد ایتالیا به پوشاندن مجسمه و تندیس ونوس بانوی عشق و زیبائی و بار آوری که در اسطوره های یونان افرودیت خوانده میشود یا تندیس اروس کماندار که اروس به معنی عشق و شوریدگی و در اسطوره های یونان خدای عشق بوده و رومی ها او را آمور به معنی عشق و یا کوپیدو به معنی شوق میخوانند یک اشتباه بزرگ تاریخی برای فرهنگ اروپا و یک همکاری با داعش و شیخ حسن روحانی و جمهوری اسلامی است البته بسیار خرسندم که به گفته نخست وزیر ایتالیا که این پوشاندن ها را به گروه های خودسر نسبت داد این گروه های خود سر همپای داعش و طالبان و رژیم فرهنگ کش جمهوری اسلامی با پتک و چکش به جان این دست آورد های والای بشریت مدرن نیفتادند. کاری را که جمهوری اسلامی با تخت جمشید و غرق کردن آثار باستانی و هنری ایران در زیر آب کرد و فرهنگ هنری ایران را غارت نمود و یا این گروه های خود سر در ایتالیا مانند داعش و طالبان در افغانستان و سوریه و عراق با آثار هنری آن کشور ها انجام دادند به انجام نرساندند و صدائی هم از مجسمه سازان ایرانی در خارج و داخل ایران به اعتراض شنیده نشد که به گوشهای کر و چشمهای کور جهان بگویند:

این رژیم جمهوری اسلامی روزانه زنان و مردان ایران را در زندانها برهنه مورد تجاوز قرار میدهد و فتوای کهریزکی شدندنشان را صادر میکند خیال میکنید شیخ حس روحانی این عنصر امنیتی نظام جمهوری اسلامی با دیدن یک مجسمه سنگی برهنه اگر انرا نپوشانید شرمگین خواهد شد؟ اینها خود متخصصین برهنه کردن مردم به فرمهای مختلف هستند و ایا فکر کردید این شیخ امنیتی شما را به عذاب الیم جهنم آخوندی مبتلا خواهد کرد؟ وقتی عنصر آخوند و شیخ در تمام فرهنگ سیاسی و اجتماعیش کاری جز برهنه کردن اقتصادی و جنسیتی زنان و مردان ایران و صیغه کردن و فروش زنان و دختران و نیز پسران ایرانی به کشور های عرب منطقه نداشته است؟

جای اعتراض کلیه هنرمندان ایران به مسئولین ایتالیا و افشای عملکرد ۳۸ ساله رژیم فرهنگ کش جمهوری اسلامی بر علیه آثار باستانی و هنری ایران و شیخ حس روحانی در سطوح گسترده و بر وری کانالهای اجتماعی خالی است .جای شرمندگی است که این شیخ دریده دهان موازی با چکش های داعش و و طالبان که بر فرق آثار هنری جهان فرود میاید به جهان اعلام میکند که حذف و نابودی آثار هنری برای این بوده که به شیخ و آخوند در دیدارش از ایتالیا خوش بگذرد و بد نگذرد.

نوید اخگر

۲۸ ژانویه ۲۰۱۶ سوئد استکهلم