کوبانی آزاد شد ٫ سخنی به مناسبت اولین سالگرد آزاد سازی کوبانی

کوبانی آزاد شد

سخنی به مناسبت اولین سالگرد آزاد سازی کوبانی

یکسال پیش در ۲۶ ژانویه برابر با ششم بهمن ماه خبرگزاریهای جهان، خبر آزادی کوبانی از لوث وجود داعش و داعشیان را به جهان مخابره کردند. خبر آزاد سازی کوبانی آزادیخواهان جهان را یکبار دیگر اما اینبار، با روشن کردن چراغ اتوموبیل ها و جاری شدن اشکهای شادی بر گونه ها به خیابان و میدان آورد. آزاد سازی کوبانی نقشه و توطئه های دولت ترکیه و مرتجعین سیاه دل علیه مردم کردستان و تجربه تشکیل کانتونهای خودمدیریتی در کردستان روژآوا را برهم زد و خونی تازه در جنبش آزادیخواهی و حق طلبانه نه تنها در کردستان و خاورمیانه بلکه در سراسر جهان را به جریان انداخت.

به دنبال آزادسازی کوبانی و تحکیم مواضع نیروهای مدافع شهر و آغاز بازگشت مردم آواره ایده بازسازی کوبانی به کمک دوستان و حامیان کوبانی شکل گرفت. در روزهای شنبه و یکشنبه دوم و سوم ماه مه کنفرانسی دو روزه با عنوان  “کنفرانس بازسازی کوبانی” در شهر دیار بکر ( آمِد) برگزار گردید. اعضای هئیت ها و نمایندگان شرکت کننده در این کنفرانس ۳۷۰ نفر بودند. احزاب و سازمانهای سیاسی، تشکلهای دمکراتیک، گروههای مدافع حقوق بشر،گروههای کارشناسی و متخصص در حوزه های گوناگون شهرسازی و خدماتی از بخش های مختلف کُردستان، اروپا و ترکیه به شرکت در این کنفرانس دعوت شده بودند. شهرداری دیاربکر، اتحادیه مهندسان، پزشکان، گروههای مدافع حقوق بشر از سپانسورهای این کنفرانس بودند. شماری زیادی از خبرگزاریها و شبکه های تلویزیونی کشورهای منطقه و اروپا کنفرانس را پوشش خبری می دادند.

کومه له ( سازمان کردستان حزب کمونیست ایران ) به شرکت در این کنفرانس دعوت شده بود و با هئتی مرکب از رفقا مهدی حسینی و فرهاد شعبانی نمایندگی شد.

یکی از سخنران قبل از ظهر روز اول کنفرانس فرهاد شعبانی از اعضای هئیت نمایندگی کومه له – سازمان کردستان حزب کمونیست ایران بود که بطور مختصر به تاثیرات سیاسی مقاومت قهرمانانه مردم کوبانی در مقابل یورش داعش اشاره کرد و در بخشی از سخنانش گفت : “نشست امروز ما تنها مناسبتی برای بازسازی شهری نیست که در دفاع از آزادی و ترقی خواهی و حرمت انسانی به ویرانی کشیده شده است. کنفرانس امروز در واقع نشانگر این واقعیت است که همه ما مردم آزادیخواه بدهکار مقاومت قهرمانانه کوبانی هستیم. کوبانی و جنگاوران و مدافعانش در جبهه ای جنگیدند و پیروز شدند که، جبهه همه بشریت شریف و آزادیخواه جهان بود. سهیم بودن در بازسازی شهر کوبانی افتخار و کمترین مسئولیتی است که بر دوش ما قرار می گیرد.”

“… ۳۶ سال پیش مردم قهرمان شهر سنندج در یک مقاومت ۲۴ روزه کوبانی آسا پوزه یکی از مرتجع ترین رژیمهای تاریخ معاصر را به زمین زدند. کوبانی برای ما یاد آور این حماسه قهرمانانه بود. مردم کردستان ایران خود را همسنگر مردم قهرمان کوبانی می دانند. از تجارب همدیگر می آموزند. درس همدردی و همبستگی بهم دادند و به حمایت از همدیگر پرداختند.”

“حال که در این کنفرانس تصمیم بر سر بازسازی کوبانی است. ما تردیدی نداریم که فراخوان این کنفرانس از جانب مردم کردستان در ایران به گرمی پاسخ می گیرد و توده های مردم کردستان با همه امکاناتی که در دسترس داشته باشند با افتخار در بازسازی کوبانی شرکت خواهند کرد.”

” داعش و همپیمانانش عامل ویرانی شهر کوبانی هستند. در مقابل ما و مردم آزادیخواه و مبارز ضروری است که نشان بدهیم که، اگر مرتجعین عاملی ویرانی اند، ما آبادانی و زندگی را به کوبانی باز می گردانیم. این پیام ما به دشمنان مردم کوبانی است.”

بعدازظهر دومین روز کنفرانس به بحث و تبادل نظر در باره طرحهای پیشنهادی بازسازی کوبانی اختصاص یافت. در این بخش از کنفرانس علاوه بر تصویب طرحی ۱۸ ماده ای مبنی بر بازسازی کوبانی هیاتی مرکب از ۱۵ نفر از شرکت کنندگان در کنفرانس تحت عنوان “کردیناسیون بازسازی کوبانی” ۵ نفر از کردستان روژ آوا، ۳ نفر از کردستان ترکیه، ۳ نفر از کردستان عراق، ۲ نفر از کردستان ایران و ۲ نفر از اروپا انتخاب شد. یکی از اعضای هئیت نمایندگی کومه له ( فرهاد شعبانی ) در این کنفرانس بعنوان عضو این کوردیناسیون انتخاب شد. کنفرانس با تصویب و قرائت بیانیه پایانی به کار خود خاتمه داد.

***

 سفر به کوبانی یکی دیگر از اهداف هئیت نمایندگی کومه له در این کنفرانس بود. علی رغم تمام کارشکنی های دولت ترکیه و موانع تو در توی ایجاد شده برای سفر به کوبانی اما بر رفتن به کوبانی تاکید داشتیم. پافشاری بر این خواست میزبان کنفرانس را برآن داشت که بهر طریق ممکن برای انجام این سفر تلاش کند. بالاخره اسرار و تلاشهای ما به ثمر رسید و موفق به سفر به کوبانی شدیم و از نزدیک و با چشمهای خود خرابیهای شهر را دیدیم و تنها صفحه ای از داستان تاریخ ساز مقاومت و قهرمانی مدافعین این شهر را شنیدیم.

مردم مقاوم شهر کوبانی همانطوریکه در جریان مقاومت قهرمانانه خود از همه مردم آزادیخواه جهان بخصوص مردم شرافتمند و مبارز کردستان ایران و بقیه نقاط ایران انتظار حمایت داشتند و بگرمی پشتیبانی شدند، امروز هم خواستار سهیم شدن همه انسانهای آزادیخواه و مبارز بخصوص در کردستان ایران و بخشهای دیگر این کشور در مبارزه برای بازسازی کوبانی بودند و هستند. امیدواریم این درخواست برحق و عادلانه مردم کوبانی بی پاسخ نماند.

 گرچه ما به علت ندانشتن امکانات مادی بجز تبلیغ حمایت از بازسازی کوبانی کار بیشتری نتوانسته ایم انجام بدهیم اما، حمایت معنوی و مبارزاتی از مقاومت و بازسازی کوبانی و تجربه کانتونهای سه گانه روژآوا زمینه های تقویت همبستگی مبارزاتی مابین مردم کردستان ایران و روژآوا را فراهم آورد.

کومه له سازمان کردستان حزب کمونیست ایران از همان ابتدای شکل گیری کانتونهای سه گانه کردستان روژآوا نه تنها از این تجربه حمایت کرد و دلسوزانه نگرانیهایش را از بابت خطراتی که موجودیت شان را تهدید می کند را بیان کرد، بلکه تلاش کرد که بیشترین حمایت ها از این تجربه را جلب کند.

در سالگر آزاد سازی کوبانی یکبار دیگر یاد فرمانده آرین میرکان و همه جانباختگان این مقاومت قهرمانانه را گرامی می داریم و در تداوم این مبارزه برحق در کنار مقاومت مدافعان و مردم شهر جزیره و دیگر شهرهای کردستان ترکیه هستیم.

گزارش این کنفرانس و دیدار کوتاه ما از کوبانی روز چهاشنبه ۲۳ اردیبهشت در برنامه روانگه از شبکه تلویزیونی کومه له ( komalatv ) پخش شد و بر روی یوتبوب قرار دارد.