برگی از تاریخ!

نسان نودینیان
 

جنایات حزب دمکرات علیه کمونیستها. "رویدادهای اورامان کردستان ایران. ۲۵آبانماه ۱۳۶۳"

هر دو حزب دمکرات کردستان ایران، هیچگونه شباهتی به چهره معقول و نجیبی که در چند سال اخیر بخود گرفته است ندارد. این حزب هیستری بالا با فرهنگ عشیره ای در مقابل کمونیستها و مردم در کردستان را از خود نشان داده است. پیشینه "سیاسی" و اعمال این حزب از نظر مردم آگاه سفید نیست و برگهای سیاه زیادی از ترور و کشتار و قتل عام مخالفین و دامن زدن به جنگ مذهبی پشت سر دارد. امروز این دو حزب دمکرات چندان مورد نقد و افشاگری جریانات سیاسی و انسانهای آگاه نیستند و این مسئله ناشی از موقعیتی است که احزاب چپ و کمونیست در آن قرار دارند.

اینکه ما و شما در سایتها و رسانه های دیگر روابط دیپلماسی و نشست و برخاست این حزب را با کومه له میبینیم٬ و اینکه با فرش قرمز ازهمدیگر پذیرایی میکنند٬ به بررسی اوضاع "سیاسی" در منطقه و کردستان میپردازند٬ به موقعیت سیاسی و نزدیکی کومه له با این حزب ربط دارد. مضافا این روابط ها بین کومه له و حزب دمکرات یا این حزب با دیگر جریانات قوم پرست، محصول بحران در ناسیونالیسم و انشعابات متعدد و پشت سرهم در این احزاب و کومه له می باشد. اما کومه له سالهای سال است٬ پرونده جنایات و سابقه سیاه و حزب دمکرات را به بایگانی سپرده است. دولت نوپای کردی٬ به یکی از قبله های آماج و مشترک اینها تبدیل شد. اینکه این دولت نو پای کردی با کدام تراژدی بن بست سیاسی هرگز پا نگرفت٬ فعلا موضوع یادداشتهای این برگ نیست. اینکه کومه له جدید برای کاهش بحران در درون ناسیونالیسم کرد٬ حزب دمکرات را حزب انقلابی خواند٬ باز به این دلیل که باید به سابقه این چرخش سریع کومه له در سیاست و رابطه با حزب دمکرات بپردازیم از حوصله این برگ خارج است. اما٬ آنچه در اینجا مورد توجه ما و بویژه نسل جوان امروز در کردستان است٬ علم به آگاهی طبقاتی و سیاسی در مورد سابقه و پیشینه حزب دمکرات میباشد. جنگ طبقات در کردستان ایران٬ با اولین تحرک توده ای مردم در دل قیام سال ۱۳۵۷و عروج نیروی چپ و کمونیست٬ با حزب سرمایه دارها و فۂودال و عشایر منطقه کردستان شروع شد. شبیخون وحشیانه نیروهای پیشمرگ حزب دمکرات به  دفاتر و مقرهای نیروی  مسلح سازمان پیکار(یکی از سازمانهای چپ و کمونیست) و قتل عام کردن تعدادی از  آنها٬ درگیریهای پیاپی با دیگر جریانات سیاسی٬ دستگیریهای مداوم کارگران٬ نمایندگان شوراها در روستاها٬ حمله به نیروهای مسلح کومه له در شمال کردستا و بالاخره شروع جنگ سراسریش با کومه له٬ آن پیشینه ای است که حزب دمکرات در سه دهه قبل در دل تحولات سیاسی کردستان برای باج دهی به جمهوری اسلامی و بورژوازی کرد از خود نشان داده است. 

برگی از تاریخ این شماره مبارزان کموبیست٬ به وقایع ۲۵ آبان ماه ۱۳۶۳ "رویداد اورامان" حمله حزب دمکرات به پیشمرگان کومه له اختصاص دارد. حزب دمکرات هراسان از گسترش نیروهای مسلح و کمونیست کومه له در دهه ۶۰ خورشیدی٬ دشمنی هیستریک با حزب کمونیست ایران٬ چاره انزوا را در سرکوب نظامی و قتل عام کمونیستهای آندوره که در نیروی مسلح کومه له متشکل بودند دیده بود. منطقه اورامان یکی از اهداف این سیاستهای شوم بورژوایی بود.

چکیده نظرات نمایندگان کومه له در هیۂت تحقیق۱):

"سپیده دم ۲۵ آبانماه بین ساعت ۶تا ۶و ربع تعدادی از پیشمرگان کومه له برای روانه کردن چند خانواده که از نوسود به پاوه میرفتند٬ از شهر نوسود خارج میشوند. در محلی بنام "قهلوز" واقع در ۷۰۰متری شهر نوسود پیشمرگان حزب دمکرات که قبلا در همان محل مستقر شده  بودند راه را بر پیشمرگان کومه له گرفته و به بهانه تفتیش وسایل خانواده ها میکوشند با ایجاد جو ارعاب پیشمرگان کومه له را وادار به درگیری سازند. اما وقتی موفق به اینکار نمیشوند خود مستقیما به پیشمرگان کومه له تیراندازی میکنند. ۲) بلافاصله پس از تیراندازی در "قلهوز" پیشمرگان حزب دمکرات بوسیله آ.بی.جی و سلاحهای دیگر مقر کومه له در نوسود را مورد تعرض قرار می دهند که در نتیجه یکی از پیشمرگان کومه له بنام ادریس محمدی شهید میگردد پیشمرگ دیگری زخم بر میدارد و ۴پیشمرگ دیگر کومه له نیز باسارت گرفته میشوند٬ مقر کومه له هم تماما توسط پیشمرگان حزب دمکرات تصرف میشود و کلیه وساۂل داخل آنرا می برند. …………… ۳) پس از تصرف مقر یکی از پیشمرگان کومه له بنام دارا اسعدی در باغهای نوسود به محاصره تعدادی زیاد از پیشمرگان حزب دمکرات درمیاید و در حالیکه زخمی بوده است توسط پیشمرگان حزب دمکرات اعدام میگردد. ۴) مابین ساعت ۳و۳ونیم بعدازظهر تعدادی از مسۂولین و پیشمرگان حزب دمکرات چهار پیشمرگ کومه له بنام های طلیعه علی رمایی٬ علی آرمان(مشهور به علی فارس)٬ عبید صوفیه و مدریک یوسفی(مشهور به ریبوار پلنگانی) را از زندان بیرون آورده و به محلی بنام "دره هرات" در ۵۰۰متری شمال غربی شهر نوسود میبرند و در آنجا آنان را به رگبار بسته و اعدامشان میکنند. ۵) ساعت ۴بعداز ظهر تعداد زیادی از پیشمرگان حزب دمکرات به تعقیب پیشمرگان کومه له در باغهای قسمت پاۂین نوسود پرداخته و آنان را مورد یورش قرار میدهند و درگیری ایجاد میشود. در این درگیری یکی از پیشمرگان کومه له بنام بختیار خالدی که موفق به عقب نشینی نشده بود٬ بعد از چند دقیقه در همانجا بدست پیشمرگان حزب دمکرات اعدام میشود……………۶) ساغت ۷ونیم صبح همان روز بدنبال یورش به مقر کومه له در  نوسود پیشمرگان حزب دمکرات در شوشمه نیز در حالیکه از قبل در بلندیها و بر سر راهها مستقر شده بودند یورش به سوی کمیته تشکیلات اورامان کومه له را آغاز میکنند که به درگیری انجامید. و در نتیجه این درگیری ۲پیشمرگ حزب دمکرات بنامهای ثروت احمدی٬ ولی عوضی و دو پیشمرگ کومه له به نامهای  رحیم الهی و مام محمد باوان شهید میشوند. و مقر کومه له نیز بتصرف پیشمرگان حزب دمکرات درمیاید. ۷) پیشمرگان حزب دمکرات پس از تصرف مقر کمیته کومه له در اورامان تمام وساۂل آنرا میدزدند و مقر را به آتش میکشند. ۸) در همان ساعت پیشمرگان حزب دمکرات در بلندیهای پشت مقر کومه له٬ دو پیشمرگ کومه له بنامهای نصرت الله بهمنی و مسعود