شروع دور تازه ای از اعتراضات مردم در کردستان عراق

شروع دور تازه ای از اعتراضات مردم در کردستان عراق

قرار است روز چهارشنبه ۲۰ ژانویه کارمندان، معلمان و دیگر مزدبگیران در کردستان عراق در اعتراض به عدم دریافت چهار ماه حقوق معوقه خود به خیابانها بیایند. شهر سلیمانیه در راس این اعتراضات خواهد بود.
در واکنش به این خبر، نچیروان بارزانی نخست وزیر از عشیره بارزانی و فواد طالبانی معاون او از عشیره طالبانی جلسه ای اضطراری را برگزار کرده و تصمیم گرفته اند که نصف حقوق یک ماه آنان را پرداخت کنند. این خبر در میان مردم با خشم و تنفر مواجه شد و آنان را مصمم تر نموده که تظاهرات و اعتراضات خود نسبت به وضع موجود را قاطعان از روز چهارشنبه از سر بگیرند.
حزب گوران و اتحادیه میهنی از اعلام خبر تظاهرات روز چهارشنبه حمایت کرده اند اما اعلام نموده اند که باید تظاهرات آرام صورت بگیرد.
حزب دمکرات مسعود بارزانی که اکثریت کرسی های پارلمان، پستهای حکومتی و امور اقتصادی اقلیم را در دست دارد میگوید که علت بتاخیر افتادن دستمزدها ناشی از کاهش قیمت نفت است و این در حالی است که سران و احزاب ناسیونالیست و اسلامی حاکم بر کردستان عراق، طی دوران حاکمیتشان از قبل فروش نفت و هستی مردم صاحب میلیاردها دلار پول نقد در بانکهای خارجی هستند.
حمایت اتحادیه میهنی و حزب گوران از تظاهرات مردم نیز در چهارچوب بحران سیاسی مابین این احزاب بر سر تنشهای چند ماه اخیر آنان بر سر پست ریاست حکومت اقلیم کردستان و اختلافات این احزاب با هم بر سر تقسیم پست و مقامهای حکومتی است. مسعود بارزانی از ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۵ ریاستش به پایان رسیده است اما همچنان در این پست جا خوش کرده است.
اتحادیه میهنی و حزب گوران که پابپای حزب دمکرات در خانه خرابی و تباه نمودن زندگی مردم شریک بوده اند و هستی مردم را غارت کرده و آنان را به خاک سیاه نشانده اند، تلاش میکنند با حمایت ضمنی از شروع دور تازه اعتراضات مردم، از حزب دمکرات امتیاز بگیرند.
مردم، کارگران، کارمندان، معلمان و دیگر مزدبگیران در کردستان عراق باید کاملا هوشیار باشند و نگذارند که اتحادیه میهنی و حزب گوران بر بستر خواستهای برحقشان و برای تسویه حسابهای حزبی، بر حرکتهای برحق آنان سوار شوند.
اتحاد و همبستگی بخشهای مختلف مردم برای بدست آوردن خواستها و مطالباتشان ضامن موفقیت آنان خواهد بود. شروع دور تازه اعتراضات و تظاهرات مردم کردستان عراق علیه حاکمان قومی اسلامی شایسته بیشترین حمایتها است.

عبدل گلپریان
۱۹ ژانویه ۲۰۱۶