خشونتهای اخیر شهر کلن آلمان، بحران اجتماعی، برخورد “چپ و راست” و راه حل انسان محور و چپ

خشونتهای اخیر شهر کلن آلمان، بحران اجتماعی، برخورد “چپ و راست” و راه حل انسان محور و چپ

از: سعید صالحی نیا

salehinia@aol.com

۱۰ ژانویه ۲۰۱۶

مقدمه:

خشونتهای شهری اخیر  در شهر کلون آلمان ، متعاقب جشنهای شهری سال نو ، موضوع کشمکش بین “چپ و راست” و حکومت و تشدید مرافعه اجتماعی سر معضل پناهندگی شده است.

در خبرها آمده که  (۱):

“در جریان جنایات خیابانی اخیر در شهر کلون آلمان ، که عموما متعاقب روزهای سال نو همواره پیش آمده، این روزها پلیس آلمان اعلام کرده که ۱۲۱ زن مورد حمله، تهدید و آزار جنسی قرار گرفته اند. پلیس، جانیان را “افراد متعلق به باندهای جنایتکار و “خارجی ها” نامیده که خصوصا اطراف ساختمان کلیسای مرکزی شهر متمرکز شده بودند. انتشار این اخبار باعث واکنشهای شدیدی در جامعه آلمان گردیده و اعتراضات مخالف پناهندگان و حمایت از پناهندگان را بدنبال داشته. متعاقب این حوادث، رئیس پلیس شهر کلون بنام ولفگانگ آلبرت از سمت خود بخاطر کوتاهی ، اخراج گردید.

در گزارشات آمده که در طی یکسال گذشته، بیش از یک میلیون نفر پناهجو به آلمان سرازیر شده اند و آلمان سهم بسیار بزرگی از سیل پناهجویان  را بخود حذب کرده.

در واکنش به حوادق اخیر، خانم مرکل، صدر اعظم آلمان که در دوران اخیر از پذیرش پناهندگان حمایت کرده بود، اعلام کرده که در سیاستهای پذیرش پناهندگی تجدید نظر خواهد کرد و محدودیتهای در مقابل پناهندگان را افزایش خواهد داد.

. در میان دستگیر شدگان حوادث اخیر که بالای ۳۰ نفر اعلام شده اند، نزدیک به نیمی از میان جوانان پناهجو بوده اند که اخیرا به آلمان مهاجرت کرده اند. در گزارش دیگر، در میان ۳۲ دستگیری، ۲۲ نفر را پناهجو اعلام کرده اند که در منطقه نزدیک راه آهن مرکزی شهر کلون دست به اعمال جنایتکارانه کرده اند. در میان دستگیر شدگان مهاجر، صاحبان ملیتهای الجزایری، مراکشی،ایرانی (۵ نفر)، سوریه ای (۴ نفر) ، آلمانی الاصل (۲نفر)، عراقی،صرب،امریکائی بوده اند.”

در این مقاله تلاش می کنم ضمن ارائه نگاههای متضاد ارائه شده در این موضوع، دیدگاه خودم را ارائه دهم و به قضاوت نهائی را به خواننده واگذار کنم:

 

(۱)”راست و چپ” که در صحنه حاضر شدند چه گفتند؟

راست نژاد پرست که در آلمان و غرب در حال عروج است، از این صحنه استفاده کرده تا ثابت کند که “پناهجویان” منبع شر هستند باید اخراج شوند.”خارجی ها” منبغ فقر و بیکاری هستند. همان نازیم ریشه دار  دارد دوباره در فرهنگ آلمان و غرب رشد می کند. ظاهرا آمارهای دستگیری حوادث اخیر هم تاییدی است بر همین ادعا . در سایر کشورهای اروپائی هم شاهد عملیات جنایتکارانه ای عجیبی مثل آتش زدن کاج کریسمس در خیابانها و حمله به پلیس بوده ایم که می تواند ادعای نژاد پرستان را ثابت کند که سیل میلیونی پناهندگان ، چز ویرانی و بدبختی و جنایت در غرب نمی سازد.

در مقابل اینها “جزب چپ آلمان” پزچم دفاع از پناهنده بلند کرده و از زاویه انکار معضلی بنام سیل پناهندگی و اثرات اجتماعی آن در جوامع میزبان می خواهد همه معضلات را سر نژادپرستان بشکند!

من هیچکدام از این دو دیدگاه را واقعی نمی بینم. اینها هردو انکار هستند.دو بر یک سکه هستند. یکی نقش بحران سرمایه داری در توسعه بحران جهانی را منکر است و بدبختی ها سر پناهنده ای که زندگیش را همین نظام نابود کرده می خواهد بشکند و خشونت نژادی را راه حل می بیند.دیگری ، تاثیرات مخرب مهاجرت میلیونی و ناهمسازی فرهنگی و تشدید بحران اجتماعی ناشی از سیل نیروی کار بی کار و فاقد مهارت و دارای فرهنگی پیش مدرن را منکر می شود. هردوی اینها ندیدن واقعیت است و به تداوم بحران کمک می کند.

 

(۲)واقعیت چیست؟ راه علمی تحلیل و مداخله انسان محور کدام است؟

(۱)در سطح تحلیل ، باید به علم جامعه شناسی، روانشناسی اجتماعی رجوع کرد و تاثیرات چند لایه ای مهاجرت میلیونی از جهان پیش مدرن اسلام زده را به جهان غرب که درون ظرف مدرنیته قرار دارد به دقت بررسی کرد. باید بررسی کرد که هجوم نیروی کار فاقد مهارت و اکثرا فاقد مهارتهای زبانی در یک جامعه دیگر ، چه مشکلاتی ایجاد می کند؟

(۲)در شهر کلون، هر سال صدها هزار نفر در سجنشهای خیابانی سال نو شرکت می کنند و میلیونها لیتر مشروبات الکی و داروهای مخدر مصرف می شود. آمار جنایتهای خیابانی در شب سال نو در بستر چنین وضعیتی همواره بالا رفته و می رود.این شرایط زمینه ساز افزایش جنایات خیابانی است. در بررسی وقایع اخیر این نکته هم باید لحاظ شود.

(۳)نیاید تاثیر رفتارهای جوانانی که از حجامعه عقب مانده اسلام زده به جوامع غربی سرازیر شده اند و آمارهای پلیس را منکر شد! نباید همه اینها را “توطئه راست و نژاد پرستان” دانست! جوانی که بطور ناگهانی از فضای اسلام زده و محدودیتهای تاریخی به جامعه غربی وارد می شود، بطور واقع مشکل دارد در درک ارتباطات مدرن! فکر می کند زنها در خیابان موضوع  لذتهای او هستند چرا که مذهبش و فرهنگ عقب مانده اش همواره در ذهنش همین را تزریق کرده.فضا پیدا می کند، مست می کند و حمله می کند! تاوان بدبختی هایش را می جوید!

(۳)شبکه داعش و نیروهای اسلام سیاسی بی تردید از شیوه شورشهای خیابانی استفاده کرده اند و بیشتر هم خواهند کرد. اگر نتوانند عملیات مسلحانه انجام دهند، حتما جوامع غربی را توسط توسعه شورشهای اینچنینی نا امن می کنند. نمونه های سوزاندن کاج های کریسمس و حتی حمله به زنان توسط اراذل پناهجو را باید دقیقتر بررسی کرد. این ادامه فرهنگ اسلامیهای تروریست است.همان فرهنگ را تداعی می کند.

(۴)آیا ممکنست خود «زاد پرستان در توسعه این توهمات فعال باشند؟ تاریخ، اتش زدن رایشتاک را توسط نازیها و انداختن تقسیر به گردن کمونیستها را خوب بیاد دارد! همانطور بمب گذاری در کنیسه ها در اروپا توسط سازمان موساد و انداختن تقسیر به گردن “فلسطینیها”!

(۵) در سطح فعالین اجتماعی، مهمترین نکته آگاهگری است و سازماندهی دیالوگهای اجتماعی وسیع و کارشناسی کردن بحث وقایع کلون در مدیا. وقایغ کلون  ادامه خواهد داشت.به آلمان و فرانسه و انگلیس و همه کشورهای غربی  گسترش خواهد یافت.جبهه چپ را حول بررسی علل متفاوت این بحرانها ، حول پیدا کردن راه حل انسانی که چذب کردن فرهنگی اجتماعی پناهندگان در جوامع مدرن از یکسو، مبارزه با نژاد پرستی از سوی دیگر و سرانجام راه حل بلند مدت یعنی امن کردن زندگی در منطقه خاورمیانه ، سازمان داد.

راه جل چپ انسانگرا و رادیکال نباید فقط تکان دادن “چناهنده خوبست نژاد پرست بد است” باشد! باید بیشتر زحمت کشید، تحلیل کارشناسی داد و راه حل عملی نشان جامعه داد!

منابع دیگر:

(۱)اخبار مربوط به وقایع کلون آلمان:

http://www.bbc.com/news/world-europe-35271171

http://www.aljazeera.com/news/2016/01/germany-considers-deportations-sexual-assaults-160108051236452.html

(۲) چپ و آزادیخواهی باید چه خواستهائی را در مقابل صحنه جنگ تروریستها نمایندگی کند؟

http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=56684#more-56684

(۳)چرا اخبار جنایتهای داعش در فرانسه و اروپا در صدر اخبار است و نه اخبار جهان سومی ها؟

http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=56546

(۴)تریبون مناظره شماره ۸۸: نگاهی به حمله تروریستی داعش در فرانسه از موضع چپ و سوسیالیزم خواهی

با شرکت: سپهرداد گرگین و سعید صالحی نیا و مدیریت سیمین مجد

https://www.youtube.com/watch?v=EgBe7skUEsE&feature=youtu.be