مبارزه علیه یک سکوت مرگبار! نگاهی گذرا به اوضاع ترکیه، مبارزات جاری در آن !

رسانه ها و میدیای مزدور سرمایه داری در مورد وقایع اخیر ترکیه و حمله ددمنشانه ارتش ترکیه به منطقه کرد نشین سکوت مرگ را اختیار کرده اند. در چند ماه اخیر شاهدیم که خاورمیانه در یک دور دیگر از حیات سیاسی خود در تب وتاب یک جنگ ویرانگر میسوزد. گروه فاشیستی/مذهبی داعش با همدستی نزدیک و جدی ترکیه در یک دور جدیدی به خشونت و خانه خرابی ادامه میدهد. ارتش ترکیه با اشغال عراق و حمله ددمنشانه دیگری بر پ ک ک فضای سیاسی و جنگی خودرا گسترش داده و همچنین در همکاری با اتحادیه اروپا ترکیه ژاندارم مرزهای اروپا شد، از قبل این مزدوری پول کلانی را بدست آورده است. از طرف دیگر در حمله به مواضع پ ک ک ارتش ترکیه ادعا میکند تاکنون دو سربازش کشته شده و نیز بیش از ۱۵۰ پیشمرگ پ ک ک کشته شده است. این شرایط که در ده سال اخیر بی سابقه بوده است با شرکت ۱۰ هزار سرباز و تانک و خودرو های زره پوش ارتش ترکیه فاشیست وار به مردم عادی هم رحم نمیکنند. این حمله ترکیه به مناطق کرد نشین تلافی شکست داعش هم پیمان ترکیه در جبهه های دیگر( درموصل و منطقه سنجار عراق و همچنین در عراق و شمال سوریه نیروهای پشمرگ کرد گروه فاشیستی داعش را شکست دادند) است که در شکست داعش نیروهای پیشمرگ کرد بیشترین موفقیت را داشته اند. دولت مزدور اردوغان برای جبران رسوایی مالی و همکاری آشکاری که با فاشیستهای مذهبی داعش دارد اردوغان را مجبور کرده که هر چی ددمنش تر و ضد انسانی تر به مناطق کرد نشین حمله کند. و با راه انداختن هیاهوی جنگی و فضای ترور و وحشت جلو رسوایی سیاسی/ مالی خود و خانواده اش را بگیرد.

دولت مزدور اردوغان در انتخابات نوامبر ۲۰۱۵ با تقلب و ترور اکثریت پارلمان را بدست آورد که بیشتر بتواند سیاستهای فاشیستی/مذهبی خود وسیاستهای ضد بشری ناتو در منطقه را ادامه دهد. زیرا در اولین حرکت بعد از انتخابات نوامبر اروپا و ناتو تلاش دارند دولت ترکیه را در برنامه های خود بیشتر بکار گیرند. از سرنگونی جنگنده روسی گرفته تا مسله آشتی با اسراییل سناریویی است که ناتو به کمک ترکیه میخواهد سنگر های از دست داده در بحران سوریه را جبران کند.

با وارد شدن حملات روسیه به مواضع هم پیمانان آمریکا و غرب( بنظر من داعش هم پیمان دولتهای غربی و دست ساز دولت آمریکاست، وقتی از هم پیمانان غرب و آمریکا اسم میبرم داعش هم جزو آنهاست) در میدان جنگی سوریه توازن قوا تغییر کرده و دولتهای غربی و آمریکا دیگر نمیتوانند در مناقشه سوریه حرف آخر را بزنند. در این رابطه با تقویت ترکیه و بکار گیری ظرفیت فاشیستی ددمنشی دولت ترکیه میخواهند خودرا از تب و تاب نیاندازند. آمریکا در یک پروژه ۵۰۰ میلیون دلاری خود برای دفاع از مخالفین اسد تا بتواند از آنها در جنگ علیه داعش مورد استفاده قرار دهد شکست خورد و این شکست مفتضحانه آمریکا / ناتو در یک سال اخیر ، در جنگ سوریه در مقابل روسیه بعنوان یک رسوایی سیاسی/ نظامی آمریکا و متحدانش در خاور میانه است. وارد شدن روسیه به معادله سوریه و نیز نقش فعال آن در این رابطه غرب را وارد سیاست جدیدی در خاورمیانه کرده است. دو کمپ موجود(آمریکا، ناتو و ترکیه و اسراییل از یک طرف، ایران ، حزب اله لبنان، روسیه و عراق از طرف دیگر) در این مناقشه اگر چه با هم به سر میز مذاکرات میروند و نیز ادعا میکنند میخواهند مسله سوریه را سیاسی حل کنند اما در همان حال در نمایش قدرت زرادخانه جنگی خود هم کم نمی آورند.

بنوعی خاورمیانه میدان جنگی تمام عیار و نمایشگاه بین المللی کشنده ترین سلاحهای مرگ بار قدرتهای فاشیستی/سرمایه داری امروز دنیا تبدیل شده. مسله برجام و موافقت بین ایران و آمریکا بر سر مسله انرژی اتمی آمریکا را دل خوش کرد که میتواند با ایران در مقابل داعش همکاری کند. اما سفر آیت اله پوتین به ایران و هدیه برگ قرآن به خامنه ای وجهه روسیه را در این معادله با ایران بالا برد و متحد شدن ایران با روسیه در مورد سوریه و همچنین اختلاف آمریکا و ایران در مورد داعش نتوانست نقشه آمریکا برای متحد شدن با ایران را در مقابل داعش به جایی برساند. زیرا اگر چه آمریکا ادعا میکند میخواهد داعش را نابود کند اما ایران مضاف بر آن در مقابل داعش یک جنگ و اختلاف مذهبی ایدولوژیک دارد . ایران شیعه حاضر نیست نقشه داعش و عربستان سنی و آمریکا را اجرا کند.

اتحاد ایران با روسیه بر سر مسله سوریه برگ برنده ایران است در مقابل غرب. تقویت جبهه اسد به کمک حملات هوایی روسیه و نیز حرکت زمینی ایران در سوریه جایگاه ایران را بر غرب و ناتو تحمیل میکند. هیچ مذاکره ای بدون ایران به سرانجام نخواهد رسید. در دور مذاکرات اخیرکه قرار است ۲۵ ژانویه ۲۰۱۶ برگزار شود سازمان ملل و شورای امنیت قطعنامه ای تصویب کرده اند که بیشترین مواد پیشنهادی روسیه در آن گنجانده شده است.

با این مقدمه خواتنندگان عزیز به فضای موجودی که اکنون در ترکیه میگذرد آشنا یی اولیه ای خواهند داشت. دولت ترکیه در یک موقعیت حساس سیاسی و نیز یک ریزش جدی آبروی سیاسی قرار گرفته است. همین وادارش میکند هر چه فاشیستی تر در مسایل سیاسی داخلی و منطقه خودرا نشان دهد زیرا میداند که در فضای سیاسی امروز جامعه جهانی و با وجود حکومتها و سیاستهای ضد بشری آمریکا و هم پیمانانش ، فاشیست بود اردوغان و دولت مذهبی اش بیشتر به بازی گرفته میشود. زیرا اکنون غرب و آمریکا با تحریکات منطقه ای وسکوت در مقابل دددمنشی ترکیه علیه مبارزان کرد در ترکیه گویا میتوانند در مقابل جسارت مبارزات مردم منطقه خودرا نگهدارند. دولت فاشیست ترکیه در این دوهفته هر چی ددمنشی است را به نمایش گذاشت اما در مقابل مبارزات جدی و متحدانه مردم منطه شکست خورده و مزدورانی مثل بارزانی هم نمیتوانند جلو خواست آزادیخواهانه مردم ترکیه را بگیرد. در طول تمام مبارزات صد و پنجاه ساله اخیر در کردستان همیشه رهبران خاین از آب در آمده اند و خودرا به حاکمان فاسد در منطقه مثل ایران، اسراییل، عراق، آمریکا و اکنون ترکیه و ایران میفروشند. اما مبارزات بر حق مردم کرد برای آزاد بودن را نمیتوانند به نابودی بکشانند، خیانت خانواده ملا مصطفی بارزانی، یا جلال طالبانی ، رحمان قاسملو، یا رهبران گروههای ریز و درشت کو مه له جدید ها میتواند روند مبارزات کارگران و مردم زحمتکش کرد را کند کنند اما دور دیگر از مبارزات همیشه متولد میشوند و این منطق تاریخ مبارزات مردم کارگر و زحمتکش در دنیا که تا ابد مزدوری رهبرانشان را تحمل نمیکنند و هر دوره بنوعی نیرو و انرژی مبارزاتی خودرا بکار میگیرند. دولت فاشیست اردوغان در چند هفته اخیر تا توانست ددمنشی کرد کشورهای سرمایه داری در غرب و آمریکا همه اتفاقات را مسکوت گذاشتند اما جسارت مبارزات مردم وقعی برای سکوت مرگبارمیدیای مزدور نگذاشت و بر بر حق بودن مبارزات خود پا فشاری کردند.

دستگاه قضایی ترکیه صلاح الدین دمیرتاش یکی از سران حزب دمکراتیک خلقهای ترکیه که در انتخابات سپتامبر ۲۰۱۵ دوباره به پارلمان راه یافت را تهدید به محاکمه میکند زیرا میخواهند بدین وسیله امنیت سیاسی/پارلمانی اورا خدشه دار کنند. حکومت فاشیست با ماشین جنگی اش در مقابل مبارزات مردم به عقب نشینی واداشه شده در نتیجه اردوغان و حکومتش در این برهه از هر زمان دیگر ضعیف ترند و باید با نهایت دقت و اتحاد نیروهای آزادیخواه جهان بهش حمله کرد. دفاع از مبارزات مردم و صدای این مبارزات را بگوش جهان رساندن بیشتر رسوایی دستگاه نظامی فاشیستی ترکیه را بر ملا خواهد کرد. امروز که اتحادیه های کارگری در ترکیه به پشتیبانی از صلح متحدانه تظاهرات میکنند بارقه یک اتحاد کارگری علیه فاشیسم عریان در ترکیه است باید آنرا تقویت کرد. باید سکوت مرگبار میدیای مزدور را شکست و صدای حق طلبانه مردم را به گوش همه آزادیخواهان جهان رساند.

اسماعیل مولودی ۲۹ دسامبر ۲۰۱۵