به بهانه ١٠ دسامبر روز جهانی حقوق بشر

به بهانه ١٠ دسامبر روز جهانی حقوق بشر
در حالی سخن از حقوق بشر و روز ۱۰دسامبر میگوییم که در ایران این روز هنوز برای هیچکس شناخته شده نیست، به جز فعالین حقوق بشر که تعداد شان بسیار کم است. به وضوح میدانیم در کشورمان ایران حقوق انسانها نقض و زیرپا گذاشته میشود از جمله موارد نقض حقوق بشر در ایران شامل بازداشت روزنامه نگاران و درگر اندیشان، نداشتن آزادی بیان ،شکنجه و تجاوز زندانیان،زندانی کردن افرادی با عقاید و مذاهبی بغیر از اسلام ،اعدام افراد زیر هیجده سال، ممنوع الخروج بودن مدافعان حقوق بشر و بسیاری موارد دیگر و اینکه انسان به رقم انسان بودنش هیچ ارزشی در ایران ندارد در کل حکومت ایران چیزی بعنوان حقوق بشر را به رسمیت نمیشناسد . زیرا حقوق بشر با احکام اسلامی در تضاد است .
در تاریخ ۱۰ دسامبر ۱۹۴۸ مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلامیه جهانی حقوق بشر را که یک پیمان بین المللی است در پاریس به تصویب رساند .
این اعلامیه برای اولین بار حقوقی را که تمام انسان‌ها مستحق آن هستند، بصورت جهانی بیان کرد . اعلامیهٔ مذکور شامل ۳۰ ماده است که به تشریح دیدگاه سازمان ملل متحد در مورد حقوق بشر می‌پردازد.مفاد این اعلامیه حقوق بنیادی، مدنی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، و اجتماعی‌ای را که تمامی انسانها در هر کشوری باید از آن برخوردار باشند، مشخص کرده‌است.
این اعلامیه در مواد سی گانه خود نوید یک زندگی رها از نیاز و ترس را وعده می دهد.
حقوق بشر چیست؟
حقوق بشر اساسی‌ترین و ابتدایی‌ترین حقوقی است که هر فرد به طور ذاتی، فطری و به صرف انسان بودن از آن بهره‌مند می‌شود.این تعریف ساده عواقب و بازتاب اجتماعی و سیاسی مهمی را برای مردم و حکومت‌ها به دنبال دارد. مطابق اعلامیه جهانی حقوق بشر و سایر اسناد بین‌المللی این حقوق ویژگی‌هایی همچون جهان شمول بودن، سلب ناشدنی، انتقال ناپذیری، تفکیک‌ناپذیری، عدم تبعیض و برابری طلبی، به هم پیوستگی و در هم تنیدگی را دارا است. از این رو به تمامی افرد در هر جایی از جهان تعلق دارد و هیچ‌کس را نمی‌توان به صرف منطقه جغرافیایی که در آن زیست می‌کند، از حقوق بشر محروم کرد ضمن اینکه همهٔ افراد فارغ از عواملی چون نژاد، ملیت، جنسیت و غیره در برخورداری از این حقوق با هم برابر و یکسانند و در این خصوص کسی را بر دیگری برتری نیست. این حقوق شامل حقوق طبیعی یا حقوق قانونی که در قوانین ملی و بین‌المللی موجودند می‌شود.
دارا بودن این حقوق برای یک انسان ضروری و حیاتی است و بدون داشتن آن ادامه زندگی انسانی امکان پذیر نیست.
مطابق مقدمه اعلامیه جهانی حقوق بشر در سال ۱۹۴۸:
به رسمیت شناختن منزلت ذاتی و حقوق برابر و مسلم همه اعضای خانواده بشری اساس آزادی، عدالت و صلح در جهان است.
سخن آخر :
به امید روزی که سی ماده اعلامیه حقوق بشر سرلوحه ی قانون اساسی کشورمان قرار گیرد و انسانها در کنار یکدیگر و با حقوق مساوی زندگی کنند و در یک کلام انسان بودن و احترام به انسانیت به باور تک تک انسانهای جهان و البته ایران برسد .
روز جهانی حقوق بشر را به تک تک آزادی خواهان و برابری طلبان در بند کشورم تبریک میگویم .

مریم مهدوی