مشت محکم جهانی علیه اعدام کودکان در دولت روحانی

مشت محکم جهانی علیه اعدام کودکان در دولت روحانی
سامان نسیم زندانی سیاسی و چهره آشنایی برای مردم در ایران و در سطح بین المللی است. سامان نسیم در هنگام دستگیری ١٧ سال سن داشت. او را به “اتهام” فعالیت سیاسی و عضویت در یکی از احزاب اپوزیسیون دستگیر و زیر بدترین شکنجه ها قرار دادند. سامان نسیم در نامه ای خطاب به مردم نوشت؛(( سلولش«با دیوارهای اغشته به مواد خاص» برای «شکنجه روانی» طراحی شده بوده است. در این سلول یک دوربین تمام حرکات او و «حتی زمان توالت » را ضبط می کرده است. در تمام مدتی که در بازداشت بودم به هر شیوه و با هر وسیله ای شکنجه گردیدم. روزهای ابتدایی میزان شکنجه ها به حدی بود که توان راه رفتن نداشتم. تمام اعضای بدنم سیاه و کبود شده بود.برای ساعتها از دست ها و پاهایم آویزانم کردند. به من می گفتند که تو را هم مانند رفقایت با لودر خاک می کنیم.می گفتند همینجا می کشیمت و روی قبرت بتون می ریزیم! شبها که می خواستم بخوابم با ایجاد سروصدا با وسایل مختلف منجمله کوبیدن در نمی گذاشتند استراحت بنمایم. در حالتی ما بین جنون و هوشیاری بودم ، تمام این ۹۷ روز بدین شیوه سپری شد. تحت فشار و شکنجه در حرکتی کاملا غیرانسانی با چشم بسته و در وضعیتی مابین مرگ و هستی اقدام به ضبط بازجویهایم کردند که اعلام میدارم این فیلم برداری و مصاحبه کذب محض هست و این مصاحبه را به شدت تکذیب می کنم. بعدا در کانال شبکه یک خبری منتشر شد که گویا من آزاد شده و به خانه باز گشته ام، این در حالی بود که من با سناریوی از پیش طراحی شده حکم اعدام برایم صادر شده بود)).
سامان نسیم را به قصد اعدام به نقطه نامشخصی بردند. افکار جهانی علیه اعدام او به اعتراض برخاست. صدها نفر برای آزادی سامان نسیم طومارهای اعتراضی را خطاب به سازمانهای مدافع زندانیان و کودکان نوشتند. کمپین بین المللی علیه اعدام، مینا احدی و شیوا محبوبی کارزار بین المللی برای آزادی سامان نسیم را سازماندهی کردند. سامان نسیم خوشبختانه اعدام نشد. اخیرا توسط سازمان عفو بین المللی اسم سامان نسیم در ردیف ١٢ فعال سیاسی برای آزادی او اعلام شده.
سازمان عفوبین‌الملل در وب‌سایتش، هدف از انتخاب سامان نسیم، زندانی سیاسی را “ممانعت از اجرای حکم اعدام او و دیگر کودکان و نوجوانان در ایران” عنوان کرده است. در دولت روحانی بیش از بیست نفر اعدام شده اند که در زمان ارتکاب “جرم” زیر ١٨سال بوده اند. شهریار مظفری، رضا گنج‌لو، میثم چنبری، حسن ذوالفقاری، مهراس رضایی، حسن غلامی، احمد رحیمی، علی فولادی، علی شریفی، ابراهیم حاجتی، عثمان ده‌مرده، هادی پالانی و فردین جعفریان از جمله‌ی کودکانی هستند که در زمان ارتکاب “جرم” زیر ١٨ سال سن داشتند.
آزاد شدن سامان نسیم پیشروی مهم جنبش علیه اعدام است. کمپین بین المللی و قرار گرفتن اسم سامان نسیم در ردیف دوازده فعال سیاسی در سطح بین المللی برای سامان نسیم و مدافعین جدی احکام اعدام بویژه اعدام کودکان و نوجوانان موفقیت مهم سیاسی است.

نسان نودینیان
١٧ آذر ٩۴
٩ دسامبر ٢٠١۵