معامله کثیف با اردوغان

معامله کثیف با اردوغان

روز یکشنبە، ٢٩ نوامبر ٢٠١۵، سران اتحادیه اروپا و اردوغان، در بروکسل بر سر بحران پناهجویان جلسه ای ویژه برگزار کردند. این نشست بر سر توافقاتی است که ترکیه موج پناهندگی به اروپا را مهار و مانع ورود پناهاندگان به اروپا شود. معامله بر سر سرنوشت چند میلیون مردم آواره از سوریه و دیگر کشورها از جمله، عراق، افعانستان و ایران با ترکیه است. این نشست و توافق پیام آور امتیازات مالی کلان بیش از سه میلیارد یورو و امتیازات سیاسی ای است که اردوغان در چند سال گذشته تلاش کرده است آنرا بعنوان پایه های ثبیت دولت اسلامی اش در ترکیه پیش ببرد.
“گونتر بورکهارد، رئیس سازمان مدافع حقوق پناهندگان “پرو آزول”، روز یکشنبه (۲۹ نوامبر / ۸ آذر) با نظر به وضعیت حقوق بشر در ترکیه، هشدار داد که اتحادیه اروپا نباید به بهای نادیده گرفتن حقوق بشر “معامله‌ای کثیف” با این کشور صورت دهد و گفت؛ که اتحادیه اروپا نباید “حقوق بشر را نادیده بگیرد”. او افزود، قراردادی که بین اتحادیه اروپا و ترکیه در زمینه مهار پناهندگان بسته می‌شود به معنای “پشت‌گرمی” برای خط سیاسی رئیس جمهور رجب طیب اردوغان خواهد بود”. که به گفته بورکهارد، سیاستی است که به حقوق بشر احترام نمی‌گذارد. مقابل دوربین رسانه ها وکیل مترقی را ترور کردند. در کشتار و میلیتاریزم شهرهای کردستان سیاستی از نوع هیتلر و نازی ها را اتخاذ کرده، در روز روشن به مردم معترض در مراکز شهرهای استانبول و آنکارا حمله نظامی میکند. میلیتاریزم نظامی و دستگیری را برای حفظ سیادت ارتجاعی اش اتخاذ کرده. در دل این اوضاع نابسامان و بحران سیاسی اردوغان و دولتش زمزمه احکام اعدام را گسترش داده اند.
ترکیه نقشی کلیدی در بحران پناهندگی ایفا می‌کند، زیرا بسیاری از پناهجویان از خاک این کشور می‌گذرند تا خود را به اروپا برسانند. اتحادیه اروپا پیشنهادهایی را به دولت ترکیه عرضه کرده و در برابر از ترکیه می‌خواهد که تعهد کند مانع کسانی شود که بدون حق پناهندگی می‌خواهند به اروپا بروند.
میلیونیها نفر از پناهندگانی که به ترکیه وارد میشوند، کسانی هستند که از جنگ و بمباران و کشته شدن، راه های پر از مخاطره ای را پشت سر گذاشته اند. بیشترین تعداد این پناهجویان از کشور سوریه می آیند. علاوه بر پناهجویان لیبی و مصر، ٣٢ درصد نیز از کشورهای اریتره ، افغانستان، نیجریه و سومالی هستند.
در دو سال گذشته نزدیک به ۴ هزار نفر در آبهای دریای اژه و اقیانوسهای مدیترانه جان خود را از دست داده اند.
هم اکنون بیش از ۴٠٠هزار کودک از خانواده های آواره و پناهنده در ترکیه از درس و امکانات حداقل زندگی محرومند. کودکان راهی جز تحمیل شرایط سخت و بی سرپناهی را ندارند. بیش از دو میلیون مردم جنگ زده در ترکیه و اردوگاه های آوارگان زندگی سخت و پر از خطر معیشتی و جانی را میگذرانند.
اتحادیه اروپا بارها از طریق رسانه های خبری خود زندگی تاسف آور میلیونها پناهنده مستقر در ترکیه را منعکس کرده است.
معامله کثیف اتحادیه اروپا با دولت اردوغان رویکرد سیاسی اولترا راست سران اتحادیه اروپا است که جنایتهای آشکار دولت اسلامی اردوغان را نادیده میگیرند.
مهار و کند کردن وارد شدن پناهندگان به اروپا توسط دولت اردوغان و اتحادیه اروپا اقدامی جنایتکارانه از نوع سیاسیتهای اولترا راست دولتهای اروپایی است که تاکنون چند بار و هر بار با اتحاذ سیاستهای ضد انسانی، زندگی مردم در سوریه و عراق را با جنگ و بمباران و میدان دادن به جریانهای ارتجاعی و کثیف اسلامی، داعش و جمهوری اسلامی و تشکیل دولتهای قومی و مذهبی جامعه و زندگی مردم در سوریه و عراق را طعمه زورآزمایی های منطقه ای خود قرار داده اند.
دولت اسلامی دیکتاتوری اردوغان تحفه ناجوری برای مرکل و دولت ائتلاف و برای اوولاند در فرانسه و برای یونکر رئیس اتحادیه اروپا است. آیا مردم میتوانند با سیاستهای دولتهای اروپایی کنار بیانید و ورود ترکیه با سیادت دولت اسلامی و دیکتاتور قرن بیست و یکمی را بپذیرند؟!
عقب زدن سیاستهای ضد پناهندگی اتحادیه اروپا و دولت اسلامی ترکیه، توسط مردم و سازمان و احزاب سیاسی و مدافعین حقوق پناهندگی و حقوق انسانی، گامی مهم در عقیم ساختن شرایط و سیاستهایی است که اینها نقشه شوم و سیاه آن را در دست دارند.

نسان نودینیان
١٠ آذر ۹۴
۱ دسامبر ۲۰۱۵