دو مطلب کوتاه … براهنی ، مغلوب حکومت “عصر شب” … رهبری فرصت طلب مجاهدین و مواضع راست ها

” سیاست ، سرنوشت است ! ” ناپلئون
براهنی ، مغلوب حکومت “عصر شب”+ …

رضا براهنی ،منتقد نامدار و موثر در عرصۀ ادبیات ،اخیرا” مصاحبه ای با یکی از روزنامه های ایران داشته است . فرزند ایشان هم با او درهمین رابطه در یک نوار ویدئویی مصاحبه ای دارد .
براهنی اکنون در مرز هشتاد سالگی و نزدیک به بیست سال است در تبعید بسر میبرد . مریض احوال است و دل در هوای بازگشت به ایران دارد و هنوز در کانادا زندگی میکند .
روزنامۀ مصاحبه کننده ، مصاحبه را به نفع رژیم ترتیب داده و براهنی بدون دفاع ،مغلوب سیاست حکومت عصر شب (جمهوری اسلامی) شده است .
در اینجا لینک دو مصاحبه و جملاتی از براهنی را که بر مقدمۀ کتاب طلا در مس آورده است ، میآورم :
شاعر روزگار من و شما خانمها و آقایان معاصر ، نباید از تکفیر بهراسد و نباید با تحمیق بسازد . اگر در گوشه از جهان به او گفتند : ننویس ؛ ننوشته را بگوید ، اگر گفتند : نگو ؛ نگفته را به اشاره مبدل کند ، اگر اعضای اشاره اش را بریدن ، با حالتی بفهماند یا بشناساند ، با کنایه اگاه بسازد ، و اگر گردنش را زدن ، صدای ( انالحق ) از رگ های گردنش ، که سیم های هادی شعور و معرفت او هستند ، جهان را چراغانی کند . و اگر قطعه قطعه اش کردن ، در میان امواج دریایش انداختند ، هنوز صدای هشدار دهنده ء (آی آدمها)یش شنیده شود .
شاعر روزگار من و شما خانمها و آقایان معاصر ، باید شهادت بدهید که چگونه (ابو نصر کندزی ) در (خوارزم) خصی شد،در (مرو) خونش ریخت ، تنش در زادگاهش (کندز) به خاک رفت ، سرش به (نیشابور) مدفن گشت و پارۀ از جمجمه اش در کرمان نزد (نظام الملک) برده شد ، و باید شهادت دهد که چگونه نظام الملک وزیر کشی را بنیان نهاد و اصولأ روشنفکر کشی در طول تاریخ دچار چه تحولی شد. و شاعر روزگار من و شما خانمها و آقایان معاصر ، باید در(حمام فین) تاریخ حضور داشته باشید و ببینید چگونه مراسم رگ بران (امیر کبیر) فیصله یافت و مراسم رگبران روشن فکران آغاز گردید و چگونه دور شو ، کور شو ها ، آدم به روی لوله توپ گذاشتند ها ، چشم بندی های سیاسی ،تناب های دار و باران های گلوله و تیر باران های سپیده دم آغاز شد .

• عصر شب اصطلاحی از براهنی در بارۀ کشورهای دیکتاتوری .
• http://bahardaily.ir/fa/Main/Detail/3478/%D8%A7%D8%B2-%D8%AC%D9%85%D9%87%D9%88%D8%B1%DB%8C%E2%80%8C-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%AF%D9%84%D8%AE%D9%88%D8%B1-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%85

https://vimeo.com/144247082

بهروز شادیمقدم
۲۰۱۵٫۱۱٫۱

رهبری فرصت طلب مجاهدین و مواضع راست ها …
پایگاه مجاهدین بار دیگر مورد حملۀ دشمن قرار گرفت و عده ای کشته بجایی گذاشت .
رهبری مجاهدین فرصت طلبانه و احمقانه سالهاست عده ای را به امید پیشبرد سیاست هایش در مکان های مشخص قرار داده و باعث مرگ فجیع این آدم ها میشود . اپوزیسیون هم هر بار به محکومیت رژیم میپردازد ،بدون اینکه در درجۀ اول سیاست رهبری غیر مسئول مجاهدین را که بانی اصلی جنایات است در نظر بگیرند و جالب تر اینکه چنین وقایعی فرصتی به فرصت طلبان و راست ها میدهد که ستایش گر مجاهدین و رهبری آن باشند . آناهیتا اردوان نامی یکی از آنان است .

https://www.facebook.com/profile.php?id=1344392783&pnref=story&hc_location=ufi

بهروز شادیمقدم
۲۰۱۵٫۱۰٫۳۱