تغییر ساعت کار دستفروشان سنندج بهانه است، هدف شهرداری حذف آنهاست

تغییر ساعت کار دستفروشان سنندج بهانه است، هدف شهرداری حذف آنهاست.

فرهاد شعبانی

روز سه شنبه ۲۸ مهرماه ۳۰۰ تن از دستفروشان شهر سنندج در اعتراض به تغییر ساعت کارشان از سوی شهرداری، مقابل ساختمان این نهاد ضد کارگری تجمع کردند.

یکی از دستفروشان می گوید : “شهرداری ساعات کار ما دستفروشان حاشیه پیاده روها را تغییر داده است که، به دلیل نبود مشتری در این ساعت امکان فروش محصولاتمان وجود ندارد. ما ناچارا” برای تامین مخارج زندگی به کار دستفروشی می پردازیم و سالهاست در حواشی خیابانهای اصلی شهر مانند فردوسی، دخانیات، خمینی و انقلاب بساط دستفروشی را به امید بدست آوردن لقمه نانی پهن می کنیم اما با تدبیری که شهرداری سنندج اخیرا” اتخاد کرده دیگر ادامه حیاط برایمان وجودندارد. او ادامه می دهد و می گوید : “هم اکنون عوامل شهرداری سنندج به اعتراض ما دستفروشان اهمیتی نمی دهند و در صورت ادامه کار با روال سابق با جمع آوری اموالمان با ما برخورد می کنند.”

چهار روز پیش از برگزاری این تجمع اعتراضی، در همایشی تهدید آمیز با عنوان “همایش امر به معروف و نهی از منکر واحدهای تولید صنعتی و اصناف کردستان” که در سینما بهمن شهر سنندج برگزار شد، بیژن کاظمی نائب رئیس اتاق اصناف شهرستان سنندج، دستفروشان را یک مسئله و معضل مهم در شهر عنوان کرد و گفت :نقطه آغاز بیشتر مسائل در حوزه منکر بازار از همین نقطه آغاز می شود”.

او از مقامات مسئول در شهرداری و نیروی انتظامی برای عدم رسیدگی به این مسئله ( بخوانید جمع آوری بساط دستفروشان) گله کرد و خواستار پیگیری و مطرح شدن این معضل در جلسات مهم استان شد و افزود اینکار برای حفظ آبروی بازار بسیار لازم و ضروری است.

از نگاه بیمار و اسلامی کاظمیِ سیر و سفره رنگین، دستفروشان حاشیه خیابانها نه نان آوران خانواده های فقیر و تنگدستی که در نتیجه سیاستهای ضد کارگری و دشمنانه جمهوری اسلامی علیه مردم کردستان بیکار شده اند، بلکه عوامل منکرات در بازار هستند، بنابراین شهرداری و نیروی انتظامی را سرزنش می کند که چرا تاکنون بساط آنها را برنچیده اند.

به دبنال اظهارنظر و درخواست این سرمایه دار انگل، شهرداری وارد عمل می شود و با ترفند تغییر ساعات کار در صدد حذف آنها از حاشیه خیابانها بر می آید. هیچ دستور و فرامینی به اندازه فرامین سرکوب در کردستان بلادرنگ اجراء نمی شود. شهرداری و نیروی انتظامی به دنبال اظهارنظر یک سرمایه دار بی درد علیه هزاران خانواده گرسنه و دردمند وارد عمل می شوند.

تغییر ساعت کار دستفروشان بهانه است. شهرداری و نیروی انتظامی بنابه دستور سرمایه داران بازاری متشکل در اتاق اصناف در صددند که دست فروشان شریف، این انسانهائی را در حالیکه رژیم فاسد جمهوری اسلامی و عواملش در کردستان حاضر به ایجاد اشتغال برای مردم کردستان عللل العموم ،جوانان و تحصیل کرده گان نیستند، با تکیه بر اراده و ابتکار خود به کار دستفروشی روی آورده اند، را حذف کنند و زندگی آنها را بیشتر از این به ورطه فقر و نابودی بکشانند.

اعتراض دستفروشان علیه شهرداری و دولت برحق است و مردم شهر سنندج، کردستان و همه ما آزادیخواهان بدون تردید باید از اعتراضات آنها حمایت کنیم. صدای اعتراض دستفروشان سنندج، کارگران ایران، و دیگر اقشار فرودست را به سایر کارگران و جهانیان برسانیم.

از اعتراض دستفروشان شهر سنندج علیه سرمایه داران و شهرداری حمایت کنیم.