میانجیگرى جبهه متحد کرد

میانجیگرى جبهه متحد کرد

توافق هسته اى جمهورى اسلامى با غرب ، یکباردیگر احزاب ناسیونالیست کرد را به وسوسه انداخته است تا از جمهورى اسلامى خواستار مذاکره و رسیدگى به حقوق ملت کرد بشوند . براى اینکار بخشى از ناسیونالیستهاى مجاز و هوادار حکومت اسلامى در قامت “جبهه متحد کرد ” هم برای کمک و به نتیجه رسیدن این پروسه اعلام امادگی کرده اند. اما اکنون دیگر همه مى دانند که ، مذاکره و سازش این احزاب با جمهورى اسلامى ، اساسا ربطى به توافق هسته اى ندارد ، در گذشته هم این احزاب بخصوص حزب دمکرات در هر شرایطى و تحت حاکمیت هر رئیس جمهور و هر نوع دولتى(سازندگی، گفتگوی تمدنها و اکنون هم تدبیر و امید) در ایران براى مذاکره و سازش آماده بوده اند و دراین راه تلفات سنگینى هم متحمل شده اند . در واقع این طرف مقابل یعنى جمهورى اسلامى است که به تقاضاى مذاکره و سازش این احزاب جواب سر بالا داده و یا از آن براى نقشه قتل وترور استفاده کرده است .

با وجود این پیشینه وسابقه خونبار ، اوضاع وأحوال سیاسى منطقه در سالهاى اخیر، شرایطى را پیش آورده است که هر دو طرف بخصوص جمهورى اسلامى در سطح مقامات محلى به گفتگو با این احزاب بنشیند . در همین ارتباط بود که جمهورى اسلامى در تائید این مذاکرات از زبان وزیر اطلاعات خود به نشست و مذاکره با حزب دمکرات و کومه له اشاره کرد. ( مهرماه ٩٣ مجلس شوراى اسلامى در جواب به سؤال نمایندگان مجلس) همچنین فعال شدن ناسیونالیستهاى مجاز هوادار رژیم در قالب جبهه متحد کرد و اعلام آمادگى آنها بعنوان میانجى در این پروسه ، نشان ازبروز وبازگشت این شرایط جدید دارد .
خالد عزیزى دبیر کل حزب دمکرات کردستان ضمن تائید این نشستها اعلام کرده است که در نشست دوم خواستهاى خودشان را به اطلاع رژیم رسانده اند . وى همچنین در ماههاى اخیر مدام در هر فرصتى از روحانى خواسته است که ، همانطور با غرب تعامل و سازش کرده اند با کردها هم کنار بیایند .
ازطرف دیگر رئوف کریمى دبیر جبهه متحد کرد اخیراً و مجددا آمادگى این جبهه را براى میانجیگرى بین دولت و احزاب کرد اعلام کرده است و اشاره کرده است که آنها از سال ٩١ تا کنون سه بار طى فراخوانهایی دولت و این احزاب را به تعامل و گفتگو دعوت کرده اند . جبهه متحد کرد همچنین اعلام کرده است که در دولت روحانى اراده براى پیشبرد چنین مذاکراتی وجود دارد . خود اینها هم ابزارهایی در درون دولت براى این کار در اختیار دارند وحاضر ند در انجام این امر بعنوان کاتالیزاتور کمک کنند . البته رهبران جبهه اعلام کرده اند در شرایطى این مذاکرات مى تواند به پیش برده شود که دولت روحانى امکان فعالیت سیاسى احزابى همچون آنها را برسمیت بشناسد . شواهد نشان میدهد که آنها هم از طریق جور کردن این معامله و واسطه گری بدنبال بیرون آمدن از انزوا و پایان بخشیدن به سرکوفت خوردن هاى گذشته هستند و مى خواهند با کمک خالصانه به دولت ” تدبیر و امید ” ، مقدمات برسمیت شناخته شدن تشکل شان را از طرف جمهورى اسلامى بچینند . این تشکل تا کنون بعلت پسوند کلمه ” کرد ” در عنوان ” جبهه متحد کرد ” ، جبهه اشان از مجوز قانونى براى فعالیت بى بهره بوده است .

فعال شدن مجدد این جبهه هوادار صادق جمهورى اسلامى ، همچنین به انتخابات پیش روى مجلس اسلامى مربوط مى شود . مى خواهند با پخش شدن خبر میانجیگرى اینها بین دولت و احزاب ناسیونالیست ، توجه بخشى از جامعه کردستان را در این انتخابات به خود جلب کنند. موارد بالا بخشی از اهداف ناسیونالیستهاى مجاز هوادار حکومت اسلامی در این به اصطلاح ” میانجیگرى ” است .

اما براى جمهورى اسلامى نه پا در میانى جبهه متحد کرد ، بلکه تحولات و شرایط صف بندی هاى دولتهاى منطقه و رقابت و اغتشاش در صف احزاب ناسیونالیست کرد است که آنها را به فکر گفتگو و در واقع خنثى کردن این احزاب و به این وسیله کشاندن آنان به سوى جبهه دوستان خود است. در واقع تحولات و اعتراضات در کردستان ترکیه، وضعیت کانتونهاى کردستان سوریه وبالاخره اعتراض و نارضایتى مردم کردستان عراق از حکومت اقلیم کردستان ، باعث نگرانى جمهورى اسلامى شده است. آنها خود ٣۶ سال است در کردستان ایران تنها با حربه اعدام و زندان و ضرب و شتم روزمره مردم کارگر و زحمتکش، زنان و جوانان آزادیخواه و هر صدای برابری طلبی توانسته اند حاکمیت خود را علیرغم نفرت وسیع مردم سر پا نگهدارند .
جمهورى اسلامى همیشه و بدون هیچ کاتالیزاتورى همواره در سطح مقامات پائین و محلى مشغول گفتگو و سرگرم کردن این احزاب بوده است. روشن است تا زمانیکه به سبب فشارهای منطقه اى و یا اعتراضات داخلى در تنگنا قرار نگیرد ، با روحانى وبدون روحانى پاى هیچ توافقى با این احزاب نخواهند رفت . شانس امثال جبهه متحد کرد در این میان از اینهم کمتر است ، جمهورى اسلامى بخوبى آگاه است که این جمع منفور در میان مردم تاثیر چندانى در جامعه کردستان و آرام کردن هیچ تشنجی در جامعه و در شرایط بحرانى را ندارند ، آنها خود مورد اعتراض و تنفر جامعه اند .
اما از نظر احزاب ناسیونالیست بیرون از حاکمیت جمهورى اسلامى ، امثال جبهه متحد کرد بعنوان هم پیمانان داخلى که سیاستها و اهداف مشترکى را دنبال مى کنند، مى توانند مورد استفاده قرار بگیرند. هردوی این احزاب و سازمانها تنها شراکت در گوشه اى از قدرت و بدست آوردن مقام و پست هایی را درکردستان تعقیب مى کنند . مشکل مردم کردستان در صورت حل مشکل اینها حل نمى شود . مردم ستمدیده وسرکوب شده درکردستان براى کسب امنیت و آزادى ، برابرى و بر داشتن ماشین سرکوب و کشتار جمهورى اسلامى ، چاره اى جز مبارزه متحد وهماهنگ با مردم ایران براى سرنگونى جمهورى اسلامى ندارند .
همایون گدازگر
٣٠ اوت ٢٠١۵