پناهندگان واقعی یا جویندگان خوشبختی؟

پناهجویان و مهاجران اروپایئ نردبانی را که ۱۰۰ سال پیش با افتخار غیرقابل وصف از آن بالا رفته اند، حالا دارند با قصاوت غیرقابل وصف از زیرپای پناهجویان خاورمیانه و سوریه ای و … بیرون می کشند! پناهجویانی که قربانیان جنگ و استعمار نوین و فقر و بنیادگرایی مذهبی هستند… !

پناهندگان واقعی یا جویندگان خوشبختی؟
در اروپای امروز در مقابل پناهجویان با توسل به هر بهانه و منطقی می خواهند سد و مانع ایجاد کنند. یکی از مهمترین دلایلی که علیه پناهجویان بکار می برند این استکه: ” اینها پناهنده واقعی نیستند، جویندگان خوشبختی هستند!”

۱ – آیا آن ۲۵ میلیون نفری که از اروپا به آمریکا مهاجرت کردند همه شان پناهندگان واقعی بودند؟ هیچ کس در بین آنها جوینده خوشبختی نبود؟ یا اینکه همه شان جویندگان خوشبختی در سرزمین رویایی آمریکا بودند؟

۲ – در تمام دوران استعمارگرایی همه اروپایی هایی که به قاره های آفریقای، آسیا، استرالیا و آمریکا می رفتند آیا بدنبال بدبختی بودند یا جویندگان خوشبختی بودند؟ در آن زمان اروپایی ها به قیمت مستعمره کردن کشورهای دیگر، برده کردن اغلب شهروندان آن کشورها و غارت منابع طبیعی و ثروت آن کشورها بدنبال خوشبختی خود بودند! ولی کسانیکه از کشورهای جنگ زده و فقیر جهان سوم بدنبال خوشبختی و زندگی انسانی در اروپا هستند تنها از طریق کار بیشتر می خواهند برای زن و بچه هایشان کمی آرامش و خوشبختی بیافریند! ….
اروپائی هایی که بدنبال خوشبختی خودشان و برای افزودن مستعمرات خود به قاره های دیگر رفتند علاوه بر ارتش نظامی، ارتشی از مسیونرهای مذهبی و مسیحی هم با کتاب مقدس آنها را همراهی می کرد!… یکی از آفریقایی ها این وضعیت را بدرستی در جمله ای خلاصه کرده بود… شما وقتیکه به سرزمین ما آمدید در دستهای شما کتاب مقدس بود ولی ما زمین داشتیم… زمانیکه چشم باز کردیم کتاب مقدس شما در دستهای ما بود و زمین های ما مال شما شده بود!…
یکبار در یکی از کنفرانس های اروپایی یکی از پناهجویان آفریقایی یک جمله بی نظیری بیان کرد. او گفت: ” شما و قتیکه به کشورهای ما آمدید با تفنگ آمدید ولی ما وقتیکه به اروپا آمدیم تفنگهایمان را جا گذاشته بودیم!” …

۳ – در زمان حاضر تمامی شرکتهای چند ملیتی اروپایی و آمریکایی در هر گوشه ای از جهان که بتوانند یک سنت بیشتر سود درآورند در رقابتی مرگ بار با سایر کمپانی ها بسرعت برق و باد برای تصاحب سودهای بیشتر به هر گوشه ای از جهان می روند! آیا همین امروز تمامی حیات و کسب سود بیشتر برای شرکتهای چندملیتی در تعریف “جویندگان خوشبختی ” نمی گنجد؟

چرا تمامی کارهایی که برای نخبه گان حاکم بر اروپا و آمریکا جایز و افتخار آمیز است، برای دیگران شرم آور و جنایت کارانه است؟

عکس هایی که خود سخن می گویند!
با توجه به عکس های صد سال پیش پناهجویان و مهاجران اروپایی به امریکا و مهاجران و پناهجویان خاورمیانه امروز به اروپا، مسائل بی شماری برای ما روشن می شود که من تنها به سه تا فرق اساسی اشاره می کنم.

۱ – کشتی های مهاجران و پناهجویان اروپایی بسیار بزرگتر و بهتر و ایمن تر بود و می توانست با هزاران نفر مسافر از دریاها و طوفانهای اقیانوسها بگذرد… ولی با توجه به رشد علم و تکنولوژی و رفاه… در صد سال گذشته، قایقهای پوسیده و ضعیف اینها در رویارویی با اولین موجهای قدرتمند همراه مسافرینش به اعماق دریاها و رودخانه ها می روند!

۲ – در آن زمان، ارتش سرکوبگر با مدرن ترین تجهیزات نظامی در دریا و خشکی به سرکوب پناهجویان نمی پرداختند! و راسیستها و فاشیستها آماده پذیرایی از پناهجویان و مهاجرین نبودند!

۳ – عکس های پناهجویان و مهاجران جوینده خوشبختی در آن زمان سیاه سفید بود ولی در پشت این عکس های سیاه و سفید زندگی زیبا و رنگین آنها جریان داشت! حالا زندگی سیاه پناهجویان و مهاجران بخت برگشته امروزی، در عکس های رنگی ثبت شده است!

دیوارها سمبل جنایت یا دمکراسی؟!
در گذشته نزدیک تنها یک دیوار وجود داشت که توسط تمامی رسانه های غربی پرده آهنین نامیده می شد و مظهر جنایت و عقب ماندگی و دیکتاتوری و شیطان صفتی شمرده می شد! رسانه های غربی شب و روز در باره ضرورت برچیدن این دیوار یا پرده آهنین سخنسرایی می کردند!…

امروز در همه کشورهای اروپای متحد دیوارهای صدها کیلومتری در مرزهای ملی بالا می رود! همه جا در سواحل دریاها و مرزهای خشکی با توسل به میلیتاریسم بی سابقه و مدرنترین تکنولوژیهای نظامی دیوارهای آهنی و الکترونیکی مرئی و نامرئی می سازند!… تا قلعه اروپا را نفوذ ناپذیر کنند برای پناهندگان و مهاجرانی که از دست دیکتاتورها و جنگ و فقر به اروپا می آیند! …

معجزه زمانه ما این است که مدافعان آزادی و رسانه هایی که تا دیروز بی وقفه در مذمت دیوارها برنامه های بی پایان تهیه می کردند حالا همه ساکت شده اند! بدتر از همه اینکه این بار اندر مزایای دیوارها برای دفاع از تمدن غربی در مقابل وحشی های شرقی داستانسرایی می کنند!… در این اروپای متمدن بطور مرتب میلیاردها اورو برای ساختن دیوارهای آهنین به ارتفاع هفت متر! و بطول صدها کیلومتر … صرف می کنند!
دیوارهایی که در مقابل نفوذ کشورهای غربی به تمامی نقاط کره زمین جهت کسب سود بیشتر برپا می شد، دیوارهای شیطانی بودند و می بایست برچیده میشدند! ولی دیوارهایی که برای حفظ منافع نخبه گان حاکم برجهان هر روز مثل قارچ رشد می کنند، دیوارهای مقدس و سمبل دفاع از حقوق بشر و دمکراسی هستند!…

به این صحنه ها نگاه کنید!
https://video.xx.fbcdn.net/…/۱۱۸۶۶۷۴۰_۱۰۱۵۳۳۲۹۷۰۸۲۳۸۱۱۰_۱۶۷…

ناسیونالیسم و راسیسم و فاشیسم، سراب یا پناهگاه امن؟
هنگامی که فقر، بی عدالتی، شکاف طبقاتی و ناامیدی بیداد می کند، برای انسانهای مستاصل جستن پناهگاه امن در سراب ناسیونالیسم افسارگسیخته و فاشیسم و راسیسم برای حفظ منافع خود، ساده ترین و در دسترس ترین راه حل عملی مشکلات به نظر می رسد…!

ما همه ساکنان کره زمین هستیم! تنها راه حل انسانی مسئله پناهندگی و مهاجرت تلاش برای ساختن یک کره زمین پاکیزه و انسانی است. تمامی مرزهای دیگر برای حفظ منافع نخبه گان حاکم برجهان و نظام طبقاتی ناعادلانه موجود، از طریق تداوم خردستیزی و جنگ و جاری کردن دریای خون انسانهای بیگناه است! تداوم نظام موجود کاپیتالیستی برای کسب هر چه سریعتر سود بیشتر و غارت کشورهای دیگر… با برپا کردن مرزهای ملی برای سرمایه داران… بدون شک به نابودی طبیعت و بشریت منتهی خواهد شد!… مدتهاست که زنگهای خطر بصدا در آمده اند…

دستاورهای علوم و تکنولوژی نباید تنها در خدمت مشتی جهانخوار انگشت شمار قرار گیرد تا سرکوب میلیاردها انسان بیگناه را ممکن کند! همه بشریت باید از دستاورهای علم و تکنولوژی مدرن برای یگانگی و آشتی با طبیعت و همنوعانشان برخوردار شوند!
به امید آنروز… و قدمهای استواری که در این مارش پیروزی بسوی کشف قله های ناشناخته انسانیت حرکت می کنند…

احمد پوری (هلند) ۲۵ – ۰۸ – ۲۰۱۵

https://www.facebook.com/ahmed.pouri/posts/1166724246680142?notif_t=notify_me_page

*********
عکس شماره یک و توضیح زیر از صفحه رامین آزاد است.
Ramin Azad
یک دانمارکی در صفحه فیس بوک خود با انتشار این عکس نوشته است: «این عکس متعلق به ۱۰۰ سال پیش است. عکسی از قایقی که دهها هزار اروپایی را به ایالات متحده آمریکا می برد.»
آقای Mikkel Bahl در ادامه می نویسد: «تنها بین سالهای ۱۸۸۰ تا ۱۹۳۰ بیش از ۲۵ میلیون انسان از اروپا راهی ایالات متحده آمریکا شدند که ۳۰۰ هزار نفرشان دانمارکی بودند. (۱۰ درصد جمعیت آن زمان دانمارک)

او می نویسد این انسانها بخاطر مشکلات اقتصادی و امنیتی راهی آمریکا شدند.
آقای بال با انتشار این عکس از هموطنان خود می پرسد حالا چرا ما نباید پناهجویان سوری و افغان را به اروپا راه بدهیم؟

***************************

یک شعر بی نظیر از برتولت برشت
از صفحه علی رسولی

Ali Rasoli

مبارزه کن!
وقتی می نویسی مبارزه کن!
وقتی می نویسی،
نشان بده که در حال مبارزه هستی!
واقعیت گرایی تهاجمی! واقعیت دوشا دوش تو است،
پس تو نیز دوشادوش واقعیت مبارزه کن!
بگذار زندگی حرف بزند!
با خشونت با آن رفتار نکن!
و بدان که بورژواها به زندگی رخصت حرف زدن نمی دهند!
ولی تو، تو می توانی خود را برای این کار مجاز بدانی.
حتی چنین …گزینشی برای تو اجباری است.
دیدگاهی را انتخاب کن که واقعیت در آن جا به استتار درآمده،
جا به جا و تغییر شکل داده شده است.
کار تو برکشیدن نقاب از چهرۀ واقعیت است…
«برتولت برشت»