فیلم های مستند – کارگری

فیلم مستند چیتاگونگ بندر آهنین

مستند در مورد بندر چیتاگونگ – بنگلادش بوده که در جهان بعنوان آخرین ایستگاه کشتی های از رده خارج شده و اوراقی شهرت یافته است. اینجا ده ها هزار کارگر در بدترین شرایط کاری و با ابتدایی ترین ابزار آلات، مشغول اوراق کشتی ها بوده تا شاید خود و خانواده هایشان را از گرسنگی برهانند. در این بندر آهنین، حتی لانه کلاغ ها نیز از جنس فلز بوده و مصالح پرندگان چیزی جز تکه های سیم و مفتول نمی باشد.
https://www.youtube.com/watch?v=qS6-6LlTZh0

فیلم مستند نیمه تاریک استادیوم های برزیل
پشت پرده جار و جنجال های تبلیغاتی برای ورزش فوتبال چه اتفاقی در حال افتادن است ؟ آیا می دانید که تن فروشی در برزیل قانونی بوده و صدها هزار انسانِ زن، بخاطر بیکاری، فقر، اعتیاد و شکاف طبقاتی، به فحشا روی آورده و این پدیده شوم دامنِ هزاران کودک و نوجوان را نیز گرفته و آنها را قربانی پدوفیل های رنگارنگ غرب وحشی نموده که در قالب توریست و تماشاگران فوتبال به آن کشور رفته و تباهی ببار می آورند. شدت، هولناکی و افشاگری مستند بحدی بوده که یوتیوب بعنوان زبان حال سیستم حاکم بر جهان، آن را ممنوع نموده تا شاید بدینوسیله بتواند، آشغالگری حاکمان و سرکردگان کاپیتالیسمِ در حال نزع را مستتر گرداند.
http://www.dailymotion.com/video/x2ykba7

فیلم مستند اچ اند ام لباس های ارزان بهای گراف
اکثر ایرانیان فرنگ نشین با کمپانی اچ اند ام که خرده فروش لباس های به اصطلاح مُد می باشد، آشنایی دارند، این کارتل جنایتکار که توسط کله گنده ترین خانواده وایکینگ نشین سوئد، بنیانگذاری شده، امروزه در اقصی نقاط جهان بقالی هایش را گسترانده و دارای دو شعار استراتژیک می باشد. اول : لباس مُد نباید گران باشد و دوم : آشتی دادن اخلاق و تولید، یعنی کاری که مرحوم آدام اسمیت نیز بعنوان شاکله کاپیتالیسم حاکم بر جهان کنونی، جرأت افاضه اش را بخود نداد. بهرحال این شرکت از قِبل استثمار شدید ده ها هزار کارگر در بنگلادش و اتیوپی و پرداخت ماهانه کمتر از ۵۰ یورو بعنوان دستمزد و در ازای ۶ روز و هشتاد ساعت کار هفتگی، توانسته ارزش اضافه کلانی را به جزیره کهنه دزدان دریایی انتقال دهد. خیلی ها فکر می کنند که درآمد چند میلیاردی اچ اند ام بخاطر فروش ارزان و زیادِ پوشاک می باشد ولی مستند به شما ثابت می کند که این پول های باد آورده بخاطر عدم پرداخت مالیات و استثمار وحشتناکِ نیروی کار بردگان جهان سوم می باشد. امید است در پایان تماشای این مستند، تصمیم بگیرید که این شرکت ملعون را برای همیشه بایکوت نمایید….!
https://www.youtube.com/watch?v=cxxAY5hjLjY

مترجم : بنیاد کارلوس
فریدون حسین زاده