گزارش آکسیون و راهپیمایی نهم ماه نوامبر علیه راسیسم و برای دفاع از حق پناهندگی در گوتنبرگ

با نزدیک شدن هفتادمین سالگرد شبهای کریستال نازیستها در آلمان فعالین دو شبکه "ضد نژاد پرستی" و "مدافعان  حقوق شهروندی برابر" در شهر گوتنبرگ سوئد از دو هفته قبلتر برگزارى یک آکسیون و تظاهرات را دستور کار خود قرار دادند.

در اولین نشست نمایندگان نهادها، جریانات که در دفتر سندیکالستها برگذار شد برنامه و رئوس آکسیون تعیین گریدید.

پس از آن در مقدمات برگزارى آکسیون آفیشها و اطلاعیه ها به چندین زبان در سطح شهر پخش و نسب گردید و با مدیا سوئد، فارسی، کردی تماس گرفته شد اکثر رادیوها از استکهلم تا گتنبرگ اطلاعیه های این راهپیمایی را تحت پوشش برنامه های خود قرار داده بودند.

روز نهم نوامبرعلیرغم اینکه هوای بشدت بارانی وباد سرد در میدان Götaplatsen جمعیت قابل توجهى گرد آمدند.

ساعت دو و نیم بعد از ظهر راهپیمایی به طرف مرکز شهر شروع شد، تظاهرکنندگان با در دست داشتن باندرولها، پلاکارد وسر دادن شعارهایی بر علیه خشونت دستجات نژاد پرست ودر دفاع از حق پناهندگی و شعارهایی چون "خیابانهای ما جای نازیستها نیست" و "اخراج پناهنگان از سوئد متوقف باید گردد" و " فعالیت راسیسها موقوف" تو جه عابرین را بخود جلب مینمود. صف تظاهرات حوالی ساعت سه بعدظهر به میدان Gustav Adolfs torg ، مقصد تجمع نهایى، رسید. 

پس از خوش آمد گویى و معرفى برنامه تظاهرات از طرف خانم پاتریسا داگرمان پنج سخنران دیگر پشت میکروفون قرار گرفتند: از طرف حزب سوسیالیست عدالتخواه آقای استفان بری، نماینده سازمان جوانان حزب چپ آقای یوناس کورلین، خانم لیندا سودلئوند از طرف سندیکالیستهای گتنبرگ، آقای مراد از سازمان جوانان انقلابی کمونیست و بلاخره توفیق محمدی از سازمان سراسری پناهندگان ایرانی بیمرز واحد گتنبرگ.

تظاهرات بعد از یک ساعت و نیم پایان یافت. برگزارى این اکسیون اقدام مهمى در همکارى میان جریانات چپ و ضد راسیست و مدافع حقوق پناهجو در سطح شهر گوتنبرگ بود. لازم به یادآورى است که در متن سازمان دادن این اکسیون "شبکه یتوبوری علیه راسیسیم و نازیسم" اعلام موجودیت کرد که همکارى گسترده ترى را میان جریانات مختلف مشخصا در عرصه مبارزه علیه راسیسم مد نظر دارد. با توجه به سیاستهاى ضد پناهندگى آشکار دولت سوئد در اخراج سازمان یافته هزاران پناهجوى عراقى، افغانى و ایرانى؛ با توجه به رشد چشمگیر جریانات راسیستى چنین فعالیتها و اقداماتى بسیار ضرورى و حیاتى است. سازمان سراسرى پناهندگان ایرانى پاى ثابت و فعال و پرچمدار فعالیتهاى گسترده و سازمان یافته در دفاع از حق پناهندگى و علیه راسیسم بوده و خواهد بود. همه همشهریان انساندوست و مدافع حقوق برابر و شایسته شهروندى را به همکارى با خود فرامیخوانیم. 
 

سازمان سراسری پناهندگان ایرانی ـ بیمرز واحد گتنبرگ

دوازدهم نوامبر ٢٠٠٨      

توفیق محمدی شماره تماس ۰۷۳۷۶۷۱۴۲۸

۲۰۰۸۱۱۱۲