تظاهرات های بزرگ در شهرهای عراق شروع شده است

بیش از یک هفته است در شهرهای جنوب عراق اعتراضات وسیعی علیه فساد حکومتی بویژه نبود آب و برق در جریان است. در گرمای ۵۰ درجه در عراق تا کنون بیش از ۵۰ کودک جان خود را از دست داده اند. در همین رابطه و در اعتراض به فساد حکومتی، بی توجهی به معیشت و رفاهیات مردم، قرار است در شهرهای بیشتری تجمعات و اعتراضات برگزار شود. شهرهای نجف، کربلا، عماره، بغداد و چند شهر دیگر در تدارک این تجمعات هستند. نیروهای حکومتی نیز در تلاشند با مانع تراشی جلو این تجمعات را بگیرند. اما مردم خشمگین و معترض طی هفته گذشته کوچکترین توجهی به ماموران حکومتی نکرده و به مراکز شهرها سرازیر شده اند.
شعارهای مردم علیه فساد حکومت، علیه دستجات مذهبی حاکم، علیه غارت و چپاول هستی مردم است. این تجمعات چنان قدرتمنمد بود که هفته گذشته پارلمان بغداد تحت فشار حرکت اعتراضی مردم اولین دستور جلسه خود را به مسئله آب و برق اختصاص داد. حیدر عبادی، نخست وزیر عراق ناچار شد از موضوع “اپوزیسیون” و برای منحرف کردن اعتراضات و نارضایتی مردم بگوید “مردم بروند برق منازل کاربدستان برق را قطع کنند”.
این اولین باری است که تجمعات اعتراضی مردم جنوب عراق در این ابعاد علیه مهره ها و احزاب اسلامی و کل دستگاه حکومت ابراز وجود میکنند. شهرهای کردستان عراق نیز دست کمی از مناطق جنوب عراق ندارد و اعتراضات مردم به فساد حکومتی و نبود آب و برق اکنون ابعاد سراسری دارد.
انتظار میرود نیروهای سیاسی چپ و کمونیست در عراق و کردستان عراق در این حرکتها بطور موثری دخالت کنند و برای جلوگیری از به انحراف کشانیده شدن اعتراضات مردم، در سازماندهی و هدایت آنها نقش ایفا کنند. هیچ وطیفه و امر مهمتری در مقابل احزاب سیاسی چپ و رادیکال بجز آنچه که امروز در اعتراضات سراسری مردم عراق میگذرد وجود ندارد. همه نیروهای سیاسی آزادیخواه و کمونیست لازم است موقعیت کنونی را دریابند و در به تحقق رسانیدن مطالبات انسانی مردم، رسالت خود را به انجام برسانند.
عبدل گلپریان
۷ اوت ۲۰۱۵