تجمعات اعتراضی مردم و سازش احزاب ناسیونالیست کرد

بعد از دو ماه تنش بین پنج حزب حاکم براقلیم کردستان عراق، بالاخره روز سه شنبه چهارم اوت سخنگوی حزب اتحاد اسلامی که مقر حزبش محل زورآزمایی مجادلات احزاب ناسیونالیست و اسلامی برای بده و بستانها بود اعلام کرد که توافق و سازش حاصل شده است و چهار حزبی که خواهان تعیین ریاست حکومت اقلیم از طریق پارلمان بودند، با سازش رضایت داده اند که بارزانی تا دو سال دیگر در این پست ابقا شود.
پیشتر نیز حزب بارزانی با انتخاب رئیس حکومت اقلیم از طریق پارلمان محالفت می ورزید. سخنگوی حزب اتحاد اسلامی گفته است، رضایت چهار حزب مخالف به این دلیل صورت گرفته است که حزب بارزانی هم به تن دادن به اصلاح در قانون اساسی جهت انتخاب رئیس حکومت اقلیم از طریق پارلمان رضایت داده است.
البته این تنها ظاهر قضیه است. هر کدام از این احزاب یاد گرفته اند که نباید حقایق اصلی روبه بیرون که دعوای احزاب حاکم در کردستان عراق بر سر پست، مقام و تقسیم ثروت است را بیان کنند اما مردم کردستان عراق ماهیت تمام این احزاب و جریانات را بخوبی میشناسند.
بحرانهای حکومت اقلیم کردستان عراق که زندگی را بر مردم تلخ کرده، اعتراضات و تجمعاتی در برخی از شهرهای کردستان عراق را با خود به همراه داشته است. طی هفته ها و روزهای گذشته که احزاب حاکم بر سر تعیین تکلیف رئیس حکومت اقلیم سرگرم تقسیم قدرت و ثروت بودند، در شهرهای “شاره زور، خرمال، قلادزه، رانیه، حلبجه جدید و چند جای دیگر، بدلیل نبود یا کمبود ابتدایی ترین نیازمندیهای عمومی بویژه آب و برق، اعتراض و تجمع اعتراضی از سوی مردم سربلند کرد. در مواردی ماموران حکومت اقلیم به سوی معترضین تیراندازی کردند که در اثر آن تعدادی زخمی شدند. در شهرهایی مقامات و مسئولین محلی برای ساکت کردن و به خانه فرستادن مردم خشمگین به میان معترضین رفته و وعده تامین امکانات رفاهی به آنان دادند. کمبود بیش از حد آب و برق که بنا به گفته مقامات محلی در شبانروز تنها ۸ ساعت امکان استفاده از آنها وجود دارد سبب شده است که مردم معترض به مقامات التیماتوم بدهند. مردم معترض اعلام کرده اند که اگر مقامات محلی حکومت به وعده های خود عمل نکنند اعتراضات خود را گسترده تر از سر خواهند گرفت.
بعد از انقلابات موسوم به بهار عربی، مردم کردستان عراق نیز متاثر از نسیم انقلاب در منطقه و در اعتراض به دزدی و فساد سیستم حاکم بر کردستان عراق به خیابانها آمدند. آن ایام مردم با سرکوب نیروهای حکومت اقلیم کردستان روبرو شدند که در اثر آن تعدادی جان خود را از دست دادند. فضای اعتراضی و رودر رویی مردم و ماموران حکومت اقلیم در روزهای اخیر یادآور شروع اعتراضات پنج سال قبل بود. اعتراض مردم تنها به نبود امکانات رفاهی و اساسی نظیر آب و برق خلاصه نمیشود بلکه اعتراض آنان به فساد، دزدی و جمع شدن ثروت های افسانه ای در دست سران و کاربدستان احزاب حاکم بر کردستان عراق است. در حالی اکثریت مردم از نبود آب آشامیدنی رنج میبرند که تمامی مقامات و کاربدستان حکومت اقلیم در گرمای ۵۰ درجه از استخر خصوصی برخوردار هستند. در حالی مردم از نبود یا کمبود برق رنج میبرند که مقامات و کاربدستان حکومت اقلیم در منازل خود و با پول غارت شده از هستی مردم ژنراتورهای قوی سیستم برق را در اختیار دارند و برای یک دقیقه هم با قطع برق مواجه نیستند.
در چنین فضایی است که احزاب رقیب ناچار به سازش و قبول خواستهای یکدیگر میشوند. رسیدن به توافق بر سر ابقای بارزانی برای دو سال دیگر و گردن نهادن حزب بارزانی به قبول موازین پارلمانی برای انتخاب رئیس حکومت که خواست احزاب دیگر برای بده و بستانهایشان بود ناشی از درایت و لیاقت احزاب ناسیونالیست و اسلامی نیست بلکه ناشی از بو کشیدن فضای اعتراضی و خشم مردمی است که در بیش از دو دهه گذشته کارنامه این جریانات را تجربه کرده اند. جمهوری اسلامی و برخی دیگر از نمایندگان دولتهای منطقه در اربیل نیز بنا به حفظ منافع خود کوشیدند شرایط و موقعیت متزلزل احزاب حاکم بر کردستان عراق را به آنان گوشزد کردند. جمهوری اسلامی تا آنجا پیش رفت که به دوستان و همپیمانانش در اتحادیه میهنی و حزب گوران بفهماند که فعلا به ابقای بارزانی تن دهند و در مقابل او مانع تراشی نکنند.
کلید برچیدن بساط احزاب حاکم بر کردستان عراق و برهم زدن منافع دولتهایی که آنجا را به لانه خود تبدیل کرده اند در دستان مردم خشمگین و معترضی قرار دارد که زندگی و آینده شان در پرتو سیاست و عملکرد احزاب ناسیونالیست و اسلامی حاکم بر کردستان عراق با فقر، فلاکت و نا امنی روبرو شده است. با و بدون ابقای بارزانی، با و بدون نصایح جمهوری اسلامی و دیگر دول سهیم و دخیل در منطقه، مردم کردستان عراق بساط احزاب ناسیونالیست و اسلامی را برخواهند چید.

۵ اوت ۲۰۱۵