“تاسف” قاتلان و “محکوم کردن” مماشات جویانه شرکای جرم

بیان نامه وزارت خارجه ترکیه و واکنش انجمن وزیران حکومت اقلیم کردستان در رابطه با بمباران روستای “زارکه لی” دامنه کوه قندیل در روز شنبه یکم اوت که در ساعت سه و بیست دقیقه بامداد روی داد و منجر به کشته و زخمی شدن نوزده  نفر گردید، عمق  تناقض گویی حکومت بحران زده اردوغان، کرنش شرمگینانه و مماشات جویانه انجمن وزیران حکومت اقلیم کردستان را بنمایش گذاشت.

وزارت خارجه ترکیه: “اعلام میکنیم مکانی که بمباران شده است افراد بلند پایه پ ک ک در آن مستقر بوده اند اما با شنیدن کشته شدن افراد مدنی نگران شدیم و تلاش خواهیم کرد در عملیاتهای بعدی مردم عادی دچار ضرر و زیان نشوند. با همکاری حکومت اقلیم کردستان در این باره تحقیق خواهیم کرد و در اسرع وقت نتایج را به اطلاع خواهیم رساند”. این بیانیه میفزاید: “پ ک ک مردم عادی را به سپر تبدیل کرده است و بنا به اطلاعاتی که در اختیار داشتیم، محل بمباران شده  خالی از مردم عادی بوده است و تنها تعدادی از افراد بلند پایه پ ک ک در آنجا مستقر بوده اند”.

ادعاهای وزارت خارجه دولت ترکیه در این بیان نامه مملو از تناقض و هذیان گویی، شانتاژ و پرت وپلا گویی  یک حکومت به تمام معنا آدمکش است. در نیمه های شب و اوایل بامداد روز شنبه اول اوت در حالی این روستا هدف بمباران هواپیماهای دولت ترکیه قرار گرفت که مردم و کشته شدگان این جنایت فاشیستی از زن، کودک و پیر و جوان در خواب بودند. هشت نفر جان خود را از دست دادند، یازده نفر زخمی شدند و بخش اعظم این روستا با خاک یکسان شد آنگاه وزارت خارجه ترکیه ادعا میکند که “سران بلند پایه پ ک ک را هدف قرار داده است”. در بخشی از این بیان نامه گفته میشود: “افراد بلند پایه پ ک ک در این محل بوده اند” و در بخش دیگری گفته میشود: ” با شنیدن کشته شدن افراد مدنی نگران شدیم و تلاش خواهیم کرد در بمبارانهای بعدی مردم عادی دچار ضرر و زیان نشوند”. این بیان نامه با وقاحت تمام وعده میدهد که حملات خود را ادامه خواهد داد و با هدف حملات بعدی علیه “مقامات بلند پایه پ ک ک” ساکنین روستاهای دیگری را قتل عام خواهند کرد. اینها هذیان گویی های  وزارت خارجه حکومتی است که ساختار نظامی اش عضوی از ناتو و تاکتیک نظامی محلی اش در خدمت داعش است و تا کنون بجز کشتار مردم بیدفاع رسالت دیگری از خود نشان نداده است. جنایت دولت اسلامی اردوغان اولین بارش  نیست که در مناطق مرزی و در داخل کردستان عراق دست به چنین کشتاری میزند. کارنامه دولت ترکیه همراه با لکنت زبان مماشات جویانه انجمن وزیران بارزانی بارها با اینگونه حملات جان مردم را گرفته اند.

این هم لحن و موضع گیری بیانیه انجمن وزیران حکومت اقلیم کردستان عراق در “محکوم کردن” بمبارنهای روز شنبه اول اوت: “بر اثر حمله هواپیماهای ترکیه در روستای “زارکه لی” از توابع استان اربیل هشت نفر شهید که پنج تن از آنها از همشهریان و تعدادی دیگر زخمی شدند. ما شهید نمودن همشهریان و هدف قرار دادن روستاهای کردستان را محکوم میکنیم و از ترکیه تقاضا میکنیم خود را از بمباران کردن روستاهای کردستان دور نگه دارد و همچنین از پ ک ک نیز درخواست میکنیم که مراکز و نیروهایشان را از مناطق کردستان دور نگه دارند که منبعد مردم ساکن این مناطق در اثر جنگ بین آنها و ارتش ترکیه دچار خسارت نشوند. از هر دو طرف درگیر نیز خواهانیم که به پای میز مذاکره برگردند و ما در این راه توان خود را بکار خواهیم گرفت”.

مردم بی دفاع روستاها مورد آماج حملات هواپیماهای دولت ترکیه قرار میگیرند آنگاه انجمن وزیران حکومت اقلیم کردستان در مقام داور و میانجی گر طرفین درگیر را نصیحت میکند. در جریان حملات سالهای گذشته ارتش ترکیه به پ ک ک در مناطق مرزی، همچنان این مردم بودند که قربانی این حملات ضد انسانی شدند و جناب بارزانی هم بر روی کاغذ و در رسانه اش آنچه را که  اکنون انجمن وزیران حکومت اقلیم خجولانه بیان نموده او نیز بر زبان آورده است. معلوم نیست تا کی باید مردم روستاهای مناطق مرزی در کردستان عراق هدف بمبارانهای هواپیماهای دولت ترکیه قرار بگیرند و کاربدستان حکومت اقلیم کردستان دست در گردن مقامات دولت ترکیه به کرنش در برابر دولت این کشور ادامه بدهند؟.

اگر این بمبارانها را حتی در چهارچوب قوانین و میثاقهای بین المللی ساخته و پرداخته امضا کنندگانش هم مورد تحقیق و بررسی قرار بدهیم، هر نیمچه حکومتی که ذره ای تعهد در برابر شهروندانش داشته باشد این تعرض ضد انسانی را به مجامع بین المللی میکشاند و برای تکرار نشدن این حملات از سوی دولت حمله کننده ضمانت بین المللی میگیرد. از مسعود بارزانی، انجمن وزیران و احزاب حاکم بر اقلیم کردستان بیش از این نمیتوان انتظار داشت. منافع اینها و بقای حکومتشان ایجاب میکند که با لکنت زبان چشمان خود را بر روی کشتار مردم بیدفاع ببندند و با ناز و کرشمه از دولت ترکیه تقاضا کنند که: “خود را از بمباران کردن روستاهای کردستان دور نگه دارد”. واقعا شرمتان باد احزاب، افراد و کسانی که اسم خود را رئیس، انجمن وزیران و حاکمان کردستان عراق نام نهاده اید. شرمتان باد که بخاطر حفظ منافع طایفه ای، عشیره ای و حزبی حکومت تان بر هر جنایتی علیه شهروندان چشم می پوشید. بیان نامه وزارت خارجه ترکیه و عکس العمل انجمن وزیران حکومت اقلیم کردستان چیزی جز “تاسف” قاتلان و “محکومیت” مماشات جویانه شرکای جرم نیست.

عبدل گلپریان

۲ اوت ۲۰۱۵