کردستان عراق، مذاکره و سازش در سایه

کردستان عراق، مذاکره و سازش در سایه

بعد از اینکه توافق و سازش در یکماه گذشته نتوانست پنج حزب اصلی در پارلمان کردستان عراق را برای تعیین تکلیف پست ریاست اقلیم کردستان عراق به نتیجه ای برساند، حزب اتحاد اسلامی در مقام میانجی و رشید سفید محل ظاهر شد بلکه بتواند سازش بین احزاب رقیب که خود نیز یکی از آنان است را در مقر و تکیه خود به سرانجام برساند. از آنجا که از رسانه های محلی خواسته شده که این موضوع را تا دست یابی به نتیجه نهایی تحت پوشش خبری قرار ندهند، پیداست که حزب اتحاد اسلامی هم سرش به سنگ خورده است. در هفته گذشته تنش بین همه احزاب حاکم بحدی بالا بود که از روز سه شنبه ۲۸ ژوئیه تمامی رسانه های خبری کردستان عراق انعکاس خبری این نشستها را متوقف کرده اند. خودشان انجام پشت پرده این نشستها در سایه را اعتراف کردند و گفتند، خشم و عصبانیت مردم را بر خواهد انگیخت. در هر حال آنچه که پیرامون این مسئله موضوعیت و جایگاهی ندارد، همانا پارلمان و مجاری قانونی است.

بنا به اخباری که میدیای هر یک از این احزاب از دستشان در رفته و منتشر کرده اند، در روزهای چهار شنبه، پنجشنبه  و جمعه ۲۹، ۳۰ و ۳۱ ژوئیه، چندین نشست با حضور سفیران و نمایندگانی از آمریکا، انگلستان، ایتالیا، ترکیه و جمهوری اسلامی با پنج حزب اصلی پارلمان کردستان برگزار شده است.

نمایندگان این دولتها میکوشند که آنان را به توافقی بر سر مسئله تعیین تکلیف ریاست حکومت اقلیم کردستان برسانند. مردم کردستان عراق نیز از میانجیگری این دولتها با حکومت اقلیم کردستان مطلع هستند و نارضایتی و ناخشنودی خود از بی کفایتی و بی لیاقتی احزاب حاکم را نشان داده اند.

احزاب رقیب در پارلمان کردستان عراق در حالی سرگرم بده و بستان برای تعیین رئیس حکومت اقلیم کردستان هستند که در یک هفته گذشته تجمعات اعتراضی مردم در شهرها و مناطقی که در گرمای بین ۴۰ تا ۵۰ درجه با مشکل جدی آب و برق مواجه بوده اند برگزار شده است. در یکی از این تجمعات اعتراضی نیروهای حکومت اقلیم بسوی مردم تیراندازی کردند که در نتیجه آن چهار شهروند زخمی شدند.

روز جمعه ۳۱ ژوئیه نیز در میدان التحریر بغداد هزاران نفر در اعتراض به نبود آب و برق در گرمای ۵۰ درجه  دست به تجمع اعتراضی زدند.

هم حاکمان بغداد در حالیکه مردم با ابتدایی ترین امکانات رفاهی روبرو هستند و جانشان به لب رسیده است، تا کنون به خواست و مطالبات آنان جوابی نداده اند. مردم بغداد تهدید کرده اند که در صورت بی پاسخ ماندن خواستهایشان تجمعات اعتراضی خود را در روزهای آینده علیه فساد در دولت عبادی افزایش خواهند داد. و از در آنسو نیز احزاب حاکم بر اقلیم کردستان همچنان سرگرم چانه زنی بر سر تقسیم قدرت هستند. اعتراضات اخیر در مناطقی از کردستان عراق و تجمع اعتراضی هزاران نفره روز جمعه مردم در میدان التحریر بغداد، نقطه امیدی برای گسترش هر چه بیشتر اعتراضات عمومی مردم در روزهای آینده است.

عبدل گلپریان

۳۱ ژوئیه ۲۰۱۵