فدراسیون هندبال ایران و جعل تاریخ

“فدراسیون هندبال ایران و جعل تاریخ”

چه گونه فدراسیون هندبال دروغ هایی این گونه آشکار را منتشر کرده ست؟

در تارنمای رسمی فدراسیون هندبال ایران، تاریخچه ای از چگونگی تاسیس این رشته ورزشی پرُ طرف دار درج شده ست  که شامل اطلاعاتی کلی و تفکیکی ست.  و در تعدادی از وب سایت های رسمی دانشگاهها و دیگر مراکز مهم، اقدام به تکرار کرده اند. (۱)

اطلاعات منتشر شده توسط فدراسیون هندبال، نویسنده را برآن داشته؛ تاریخ نگاری غیرواقعی مسئولان رشته هندبال را بی پاسخ نگذارم و پاسخ دادن به دست اندرکاران ورزش ایران، انگیزه ای شده ست تا برآن شوم با انتشار اسناد به رد اکاذیب و به افشای عملکرد مسئولان فدراسیون هندبال کشور نزد افکار عمومی بپردازم “تا سیه رو شود هر که دو او غش باشد.”

فدراسیون هندبال از چگونگی تشکیل و مسابقات “هندبال بانوان” این گونه می نویسد:” اولین دوره مسابقه‌ های کشور در دسته بانوان در سال ۱۳۷۰ برگزار شد که تیم کهکیلویه و بویراحمد به مقام قهرمانی رسید. و اولین حضور مهم تیم ایران در بازی های آسیایی ۱۹۸۶ بود که تیم ایران در میان شش تیم، پنجم شد: البته اولین بار ایران در سال ۱۹۸۹ در مسابقه‌های قهرمانی هندبال آسیا در پکن شرکت کرد و در بین نه تیم، هشتم شد. اولین مدال آسیایی ایران کسب مقام سوم جوانان آسیا در سال ۲۰۰۴ بود.” (۲)

فدراسیون ورزش با انتشار گزارش غیر حقیقی، به نشر اکاذیب به شیوه متداول در جمهوری اسلامی مبادرت کرده ست و به حذف مشارکت بالای زنان در رشته های مختلف ورزشی و میزان استقبال از رشته ورزشی «هندبال» در پیش از انقلاب ضد سلطنتی سال ۱۳۵۷ اقدام نموده ست. در معرفی از حضور شایسته زنان در میادین ورزشی و از تیم ها و بازیکنان برتر اسمی برده نمی شود؛ در بیوگرافی داده شده، پیشینه هندبال بانوان حذف شده است و نوشته اند:” اولین دوره مسابقه‌ های کشور در دسته بانوان در سال ۱۳۷۰ برگزار شد.” که ادعایی دروغین بیش نیست.

در سال ۱۳۴۷  تغییرات و سازماندهی جدیدی در اداره کل تربیت‌بدنی وزارت آموزش و پرورش پدید آمد که تصویب بازی هندبال را همانند یکی از ورزش‌های رسمی آموزشگاههای کشور، ممکن ساخت. پیش از پایان سال ۱۳۴۷ پیشنهاد مذکور تصویب شد و فدراسیون هندبال در سطح آموزشگاههای کشور شکل گرفت. ریاست فدراسیون به آقایان «جعفر گلبابایی» کارمند عالی رتبه وزارت آموزش و پرورش و مشاوره فنی آن به «امیر تاش» واگذار شد.

هندبال ورزش نویی بود و نحوه بازی ترکیبی از تکنیک های بسکتبال و هم چنین فوتبال  دارد؛ دروازه بان هم در این ورزش نقش اساسی ایفا می کند. این شباهت ها از عوامل تشویق و روی آوردن جوانان به این رشته ورزشی شده است و با تصویب فدراسیون ورزش ایران، تیم هندبال در اغلب شهرها و استان ها تشکیل گردید و دوره های آموزش ضمن خدمت برای معلمان ورزش و مربیان تدارک دیده شده بود. (۳)

بر اساس اطلاعات مندرج در وب سایت فدراسیون هندبال، مسابقات زنان پس از ۲۳ سال که از تاسیس و تلاش دست اندرکاران و ورزش کاران این رشته می گذشته ست؛ در سال ۱۳۷۰ مسابقات شان برگزار شده ست.

تیم های هندبال آموزشگاهی بانوان از سال ۱۳۵۳ در مدارس بزرگ ایران پدیدار گشتند و در چند شهر تیم های هندبال در ۱۳۵۲ تشکیل شده بودند. مسابقات آموزشگاهی هندبال در سطح کشور از سال ۱۳۵۴ به بعد برگزار شدند. مسابقات قهرمانی باشگاهای کشور از سال ۱۳۵۴ انجام شد و شهر «مشهد» میزبان ورزشکاران در این رشته بود؛ در این دوره تیم مردان خراسان و بانوان تهران قهرمان شدند. (۴)

در سال ۱۳۵۲ با توجه به پشتوانه‌ای که از نظر تعداد بازیکن و مربی هندبال در کشور ایجاد شده بود، سازمان تربیت بدنی وقت به این ورزش توجه پیدا کرد و پس از دوندگی های بسیار سرانجام موافقت شد و فدارسیون هندبال  کشور در سال ۱۳۵۴ تاسیس گردید. مهندس «هارون مهدوی» عهده‌دار امور آن شد. (۵)

پیش از تاسیس فدراسیون هندبال در سال ۱۳۵۴ مسابقات باشگاهی برگزار می شدند و همان گونه که در بالا اشاره رفت؛ مسابقات باشگاهای کشور همه ساله در استان خراسان انجام می گرفته ست. هم زمان تیم های مدارس تشکیل شده بودند؛ اما مسئولان ورزش بدلیل عدم سرمایه گذاری مالی، برای این گروه از رده سنی، بازی ها را تدارک ندیده بودند. پس از تاسیس فدراسیون هندبال در سال ۱۳۵۴  اولین دوره مسابقات “هندبال جوانان” یا ” آموزشگاه ها” در ایران برگزار شدند. (۶)

همان منبع در معرفی “هندبال مردان” چنین می نویسد: ” اولین دوره مسابقه‌های قهرمانی کشور در دسته مردان در سال ۱۳۵۵ برگزار شد که تیمهای خراسان، اصفهان و تهران اول تا سوم شدند.” و در همانجا در پیوند با مسابقات مردان در ادامه می خوانیم: ” در رده جوانان اولین بار از سال ۱۳۶۳ مسابقه‌های قهرمانی کشور برگزار شده است. “

توضیحات غیراقعی فدراسیون هندبال به زنان خلاصه نمی شود و شامل هندبال مردان هم میشود.  مسابقات در رده های آموزشگاهی (جوانان) و باشگاهی (بزرگسالان) میان تیم های زنان و مردان برگزار می شده؛ و ورزش کاران همزمان با یکدیگر به رقابت می پرداختند. از سال ۱۳۵۴ بازی های استانی هندبال رسمیت پیدا کردند و محل برگزاری مسابقات آموزشگاهی با توجه به امکانات ورزشی موجود در شهرهای مختلف هر استان انتخاب و در واپسین روزهای سال برگزار می شد. و رقابت های قهرمانی کشور، در تیر ماه سال ۵۷ و ۵۵ در محل «پارکینگ های» دهکده المپیک در تهران برگزار شد و در مرداد ماه سال ۵۶ مسابقات قهرمانی در شهر اصفهان انجام گرفت.

افزون بر این که همه ساله مسابقات باشگاهی بین ۶ تیم در شهریور ماه در استان خراسان برگزار می شد.

نویسنده از خانواده ای ورزش کار و ورزش دوست و خود از بازی کنان هندبال بوده ام که  ابتدا از قهرمانان در رشته دو ومیدانی و سپس کاپیتان بسکتبال باشگاه سد«دز»، هم زمان از سال ۱۳۵۵ تا ۱۳۵۸ در زمین آسفالتی هندبال بازی کرده ام؛ دروازه بان برجسته تیم «گزیده» خوزستان که نایب قهرمان کشور شده بود و از منتخبین تیم ملی که قرارمی بود تشکیل بشود. در آن زمان تدارک مسابقات بین المللی در دستور کار مسئولان فدراسیون هندبال کشور قرار گرفته بود؛ اما به دلایل تغییرات و تحولات سیاسی و حکومتی در ایران، و همزمان شدن با انقلاب “ضدسلطنتی ۱۳۵۷”،  تیم کشوری جمع نگشت وفرصت حضور در میادین بین المللی را نیافتیم. پس از استقرار جمهوری اسلامی، زنان مورد سرکوب شدیدی واقع گرفتند و چند تن از ورزش کاران رشته های مختلف به جوخه اعدام سپرده شدند که جا دارد در همین جا یادشان را گرامی بداریم.

چه گونه فدراسیون هندبال دروغ هایی این گونه آشکار را منتشر کرده ست؟

واقعیت تلخ این ست که از ابتدای تاسیس و تثبیت جمهوری اسلامی در ایران” تاریخ،  حقایق و واقعیت” ها دستخوش تغییر و اساسن جعل شده اند. دروغ گویی، ذاتی نهفته در پیکره حکومت ست. اطلاعات غیرواقع بدست دادن، تضعیع حق و حقوق و محو کردن پیشنیه ورزشی بانوان رویه ای ست که فدراسیون هندبال پیش گرفته ست. و در مقابل، نویسنده بعنوان ورزش کار سابق بهمراه سایر ورزش کاران و علاقه مندان رشته های مختلف ورزشی آموخته ایم که ” از خصایص بارز ورزش کاران درستی و خلوص نیت است، صداقت، شهامت و مردانگی ست”.  مشاهده می شود که مردان و زنان دست اندر کار در ورزش ایران از این خصایل انسانی هیچ ندارند. دبیر فدراسیون آشکارن به پایمال کردن حقوق زنان پرداخته؛ سازمان ورزش زنان و فدراسیون هندبال بانوان هم چون مترسکان عمل کرده و در پشت میزهای شان خزیده اند؛ بی زبان اند و قدرت تکلمی ندارند؛ وگرنه سال ها زحمت و رشد ورزشی بانوان بدین گونه مورد سانسور و حذف قرار نباید بگیرد.

جولای ۲۰۱۵

https://www.facebook.com/pages/Gozide/193439254027279?ref=hl

پی نویس و تصاویر:

۱- آدرس تارنمای فدراسیون هندبال:

http://www.irhf.ir/public/node/34
۲-  دانشگاه خراسان

http://sport.um.ac.ir/index.php/forum/26/65—-.html