دولت اسلامگرای ترکیە از حمایت داعش تا یورش نظامی به آن؟

دولت اسلامگرای ترکیە از حمایت داعش تا یورش نظامی به آن؟

به گزارش رادیو و تلویزیون ترکیە(T R T)روز جمعە ٢۴ژوئیە ٢٠١۵ برای اولین بار هواپیماهای ارتش ترکیە اهدافی مطعلق به داعش را در خاک سوریە بمباران کردند. طبق این گزارش ٣ فروند جنگندە اف١۶ ارتش ترکیە مواضعی از داعش در نزدیکی روستای “هاوار” در خاک سوریە را بمباران کردند. ترکیە اعلام نمودە این اقدام به تلافی تیراندازی افراد داعش در منطقه مرزی “کیلیس”که  یک سرباز ارتش ترکیه در آن کشته و دو نفر دیگر مجروح شدند، صورت گرفته است. همزمان با پخش این خبر ، خبرگزاریها گزارش دادند کە دولت ترکیه به جنگنده های آمریکایی اجازە استفادە  از پایگاه هوایی “اینجرلیک” در نزدیک شهر “آدنا” جهت عملیات نظامی  علیه داعش در خاک سوریە و عراق را دادە است. گفتە شدە کە این توافق بعد از ماهها مذاکرە و بعد از تماس تلفنی روز چهارشنبە ٢٢ژوئیە “باراک اوباما “رییس جمهور آمریکا و “رجب طیب اردغان” رییس جمهور ترکیە حاصل شدە است. دولت اسلامگرای ترکیە در جنگ دوم خلیج کە در دوران رییس جمهوری “بوش پسر” و در مارس  سال ٢٠٠٣میلادی رویداد به ارتش آمریکا اجازە استفادە از پایگاه هوایی اینجرلیک علیە ارتش صدام حسین را نداد.

همزمان با اولین عملیات هوایی ارتش ترکیە علیە داعش در خاک سوریە، احمد داود اوغلو نخست وزیر ترکیە از عملیات گستردە در داخل خاک این کشور علیە سە گروە ” داعش ، فعالین پ ک ک و همچنین مبارزین گروه چپ‌گرای موسوم به جبهه آزادیبخش مردمی ترکیه” خبر داد. داوداوغلو اعلام نمود ” در این عملیات گستردە که از ساعاتهای اولیه بامداد روز جمعە در چندین استان از جمله استانبول، انکارا ، ازمیر، شانلی اورفا آنجام گرفت ، بیش از ٣٠٠ نفر در سراسر ترکیە بازداشت شدەاند”. بنا به گزارشات منابع ترکیە در این عملیات گستردە بیش از ۵هزار پلیس و چندین فروند هلیکوپتر نیز شرکت داشتەاند.

دولت ترکیە، پدرخواندە داعش

مبارزات عدالت طلبانه مردم سوریە کە با الهام از خیزشهای مردمی در دیگر کشورهای شمال افریقا و خاورمیانه از جمله تونس،مصر، یمن و لیبی در ٢۶ژانویە ٢٠١١ علیە رژیم دیکتاتور و فاسد بشار اسد شکل  گرفت، با سرکوب خشن و بیرحمانه دولت مرکزی و  در غیاب یک رهبری رادیکال و انقلابی، بعد از مدت کوتاهی به انحراف و بیراە کشاندە شد. دولت اسلامگرایی ترکیە ، علارغم ضدیت با دشمن دیرین خود یعنی خانوادە “اسد” و حزب بعث سوریە کە سالیان متمادی حامی مالی و تسلیحاتی پ ک ک در جنگ با این دولت بود، از همان آغاز مبارزات مردم سوریە، نیت پلید و کثیفی علیە آن داشت و در کنار دیگر عوامل بیان شدە ، سهم مهمی در به بیراه کشاندن آن ایفا نمود.  دولت ترکیە در نگرانی از سرنگونی انقلابی بشار اسد و حزب بعث، پروژه سرنگونی آن را با حمایت از گروەهای اسلامی و کمک بی دریغ در سازماندهی “ارتش آزاد سوریە” کە از فرماندهان و سربازان فراری ارتش آن کشور تشکیل شدە بود را کلید زد. زمانیکه ناتوانی “ارتش آزاد” در پیشروی و امکان سرنگونی رژیم بشار اسد آشکار شد، دولت رجب طیب اردوغان در تشدید حمایت های مادی ، تسلیحاتی، ایجاد کوریدور تروریستی برای حمایت و تقویت گروەهای تندرو اسلامی کوچکترین تردید و شکی به خود راه نداد. بعد از اعلام خلافت اسلامی در “بلاد شام و عراق ” توسط “داعش” و پیروزیهای سریع ، بویژه تصرف دومین شهر بزرگ عراق ، “موصل” و سپس تسخیر “تکریت” زادگاه صدام حسین و خطر سقوط بغداد، حمایت همه جانبە دولت ترکیە از “داعش” از دید نه تنها هیچ ناظر سیاسی ، بلکه مردم عادی نیز پنهان نماند. فارغ از رقابتهای منطقەای ترکیە با رقبایش ، داعش با سرقت و ارزان فروش کردن زیر ساخت اقتصادی مناطق تصرف شدە در سوریە و عراق و بویژه فروش ارزان نفت و قاچاق آن به خاک ترکیە، به منبع اقتصادی مهمی برای دولت رجب طیب اردغان تبدیل شد. افشای رابطە دولت ترکیە و داعش نه فقط در خارج از مرزهای این کشور، بلکه در داخل ترکیە نیز توسط روزنامەها و مطبوعات نسبتن آزاد و مخالف اردوغان، چندین روزنامه و روزنامه نگار را مورد غضب نامبردە  و “اک پارتی” قرار داد و بارها تویتر و فیسبووک و دیگر کانال و سایت های اطلاع رسانی را مسدود و جمعی از اهل قلم را راهی زندان کردند.

اردوغان و جنگ با داعش

برای دولت ها و سیاستمداران بورژوایی، حمایت و پشتیبانی از گروەها و افراد، نه بر اساس دوستی و اعتماد و نە تا سر و همیشگی نیست، بلکە بر مبنای منافع و مصالح مادی و مقطعی است . “چرچیل” نخست وزیر مکار و روباه صفت سابق انگلستان در جنگ دوم جهانی، جمله معروفی دارد کە گویایی حال تمام سیاستمداران ریز و درشت سرمایەداری و همچنین نوکران و مزدوران دورەای آنان است . نامبردە می گوید “انگلستان دوست همیشگی ندارد، بلکە منافع ثابت و همیشگی دارد”. این مثال امروز بیشتر از همه شامل حال اردوغان و حزب و دولت اسلامگرای ایشان است. داعش در رقابتهای منطقەای و بویژه در نبرد با نیروهای کورد در خاک سوریە و بخشن عراق ، قرار بود جای ارتش ترکیە را برای سیاست های “حزب عدالت و توسعە”(اک پارتی) پر کند. اما بعد از شکست این گروە تروریستی و جنایتکار در “کوبانی” در رویارویی با نیروهای مدافع شهر و بخصوص مبارزین مسلح “یگان های مدافع خلق” ( ی پ گ ) و “یگان های مدافع زنان”( ی پ ژ) کە به حزب کارگران کردستان ( پ ک ک ) اپوزسیون مسلح با سابقە نزدیک به چهل سال مبارزە مسلحانه علیە دولت ترکیە  نزدیک هستند و پیشرویهای اخیر این نیروها در تصرف مناطق بیشتری از خاک سوریە کە تحت کنترل داعش بود، خاصیت این نیروی مزدور را هر بیشتر برای دولت ترکیە زیر سوال برد. دولت اسلامگرای ترکیە در پروژه منطقەای خود، وظیفە سرکوب مبارزات مردم کورد در کردستان سوریە را به گروە تروریستی داعش  سپردە بود. داعش نه تنها این وظیفە را به سرآنجام نرساند،بلکە با شکست در مقابل نیروهای مسلح کورد در کردستان سوریە  و بویژه حمایت های منطقەای و جهانی از مبارزات حق طلبانه مردم کرد در این بخش از کردستان ، مسئلە کورد از یک مسئلە محلی ، به خواستی فرامنطقەای و جهانی تبدیل  شد و معضل مردم کردستان با رژیم های هار و سرکوبگر را از هر زمانی بیشتر مطرح و تبلیغات دروغین دولت های اشغالگر از جمله دولت ترکیە در تروریستی معرفی کردن مردم کردستان را نقش برآب و رسوا کرد. علی رغم انتقادات زیادی  کە به استراتژی ، سیاست و مناسبات سازمانی حزب کارگران کردستان بعنوان یک جریان ناسیونالیست کورد وجود دارد ، اما رویدادهای سوریە و نقش فعال این حزب در این رویدادها ، چە در عرصە نظامی و چە در عرصە سیاسی ، پ ک ک را چه در داخل خاک سوریە و چە در داخل خاک ترکیە از اعتبار و نفوذ بیشتری برخوردار نمود . حضور مستقل “حزب دمکراتیک خلق های ترکیە”(پ ی د) در انتخابات ٢ ماه قبل پارلمان این کشور و کسب ٨٠ کرسی مجلس این کشور ، اردوغان و اک پارتی را شوکە و هنوز بی حسی این شکست از تنشان  خارج نشدە و این پیروزی را از آن پ ک ک می دانند.

اردوغان و اک پارتی با مترادف قرار دادن “داعش” و ” پ ک ک” در یک ردیف و تروریست نامیدن آنان به یکسان ، در واقع و از سوی قصد تحریک افکار ناسیونالیستی داخل ترکیە علیە پ ک ک  و جلب توجه حزب ناسیونالیست ترک ” حرکت ملی ” در تشکیل دولت با اک پارتی را دارند و از سوی دیگر تبرئە خود در حمایت بی دریغ از جریان تروریستی “داعش” را مد نظر دارند. دغلکاری کە تنها سردرگمی اردوغان و داوداغلو و حزب تحت فرمان آن در سیاستهای شکست خوردە در داخل و خارج ترکیە را نشان می دهد.

تقابل داعش با دولت ترکیە و آنجام عملیات تروریستی “سوروچ” کە به جانباختن ٣٢ نفر و مجروح شدن بیش از ١٠٠ تن از “فدراسیون انجمن های جوانان سوسیالیست”  آنجامید ، از سوی ناشی از نگرانی داعش در تغییر سیاست دولت ترکیە تحت فشار افکار عمومی داخل و خارج کشور از حمایت فعال به ایجاد محدویت مادی و انسانی در مرزها ، تا مخالفت یا ضدیت با این گروە ناشی می شود. مضافن چنین گروەهایی مزدوری نیز اعتماد و وفایی برای اربابان خود ندارند و آنان نیز منافع مادی را بر دیگر مصالح ترجیح می دهند. رویگردانی القاعدە از آمریکا بعد از سالها خدمت و پروار کردن، دلایل و شیوە رفتار تروریستی بعدی آن با ارباب سابق، میتواند توضیح دهندە و توجیه کنندە سیاست تقابل  داعش در برخورد با دولت کنونی ترکیە باشد.

داوداوغلو در توجیە عملیات گستردە پلیس این کشور در صحرگاه روز جمعە ٢۴ژوئیە در چندین استان این کشور ، ریاکارانه و دغلبازانه گروە تروریستی داعش را در کنار حزب کارگران کردستان و فعالین چپ ضد مذهبی “فدراسیون انجمن های جوانان سوسیالیست”  و دیگر گروەهای چپ و انقلابی قرار داد. این تبلیغات نخست وزیر و رهبر حزب “عدالت و توسعە” علیە پ ک ک و نیروهای چپ و انقلابی در شرایطی صورت می گیرد کە اکنون حمایت های آشکار و پنهان دولت و حزب اردوغان و داوداغلو از داعش بر کسی پنهان نمانده است. همزمان فعالین داخل ترکیە حزب کارکران کردستان و جوانان سوسیالیست ترکیە از عزم راسخ خود در مقابلە آشکار و علنی مسلحانه بر علیه تروریستهای داعش، به دلیل حمایت و همکاری دولت ترکیە با آنان و اهمال و چشم پوشی از اقدامات این گروە  توسط دولت پردە برداشتند. فعالین داخل کشور پ ک ک اعلام نمودند یکی از تروریستهای داعش کە در تدارک عملیات انتحاری در شهر استانبول بودە است را از پای درآوردەاند. حضور مسلحانه جوانان پرشور علیە داعش در داخل ترکیە در برابر سستی و همکاری پلیس این کشور با این گروە تروریستی ، داوداغلو را به هذیانگویی و قرار دادن پ ک ک و فعالین چپ و سوسیالیست ترکیە کە سابقە درخشانی در دفاع از آزادی فعالیت سیاسی و تقابل با جریانات ارتجاعی و مذهبی دارند واداشتە و در نگرانی از گسترش روزافزون نفوذ آنان و بی اعتباری حزب مطبوعش به جنین شرلاتانیسم و تبلیغات دروغ آمیزی روی آوردە است.

تردیدی در این نیست کە هم اکنون ترکیە در بحران عمیق داخلی و سیاست ماجراجویانه و ارتجاعی منطقەای و خارجی غرق و دست و پا می زند. مسئول وضعیت کنونی ایجاد شدە دولت اسلامگرای حزب عدالت و توسعە و در رآس آن شخص رجب طیب اردوغان است کە خولیایی یک سلطان نئوعثمانی را در سرداشت . اکنون از هر زمان دیگری بیشتر آشکار می شود کە سیاست های دولت اسلامی ترکیە در داخل و خارج کشور با مانع و بن بست روبرو شدە است. دولت و حزب اسلامگرای عدالت و توسعە بعنوان جریان مذهبی و ارتجاعی ، نیروی پراگماتیست و مصلحت گرا است . به راحتی ظرفیت ضدیت با دوست دیروزی و چرخش صدو هشتاد درجەای در سیاست امروز را دارد. اما در اعمال یک سیاست ثابت قدم و پابرجا است . آنهم ضدیت با مسئلە کورد در ترکیە و کل منطقە میباشد و تنها در این عرصە، ادامە دهندە سیاست “کمال اتاتورک”بنیانگذار ترکیە است. همکاریش با آمریکا در اجازەدادن به استفادە نیروی هوایی این کشور از پایگاه اینجرلیک ، تا بحث ایجاد زون امنیتی در داخل خاک سوریە و بویژه در مناطق تحت کنترل نیروهای مدافع خلق کورد در سوریە ، توطئە تازە ترکیە در همکاری با دولت آمریکا علیە مردم ستمدید کورد است.  دولت ترکیە کە چشم دیدن کانتونها و ادارە دمکراتیک محلی در کردستان سوریە را ندارد، از داعش به شدت عصبی است کە با وصف آنهمه حمایت مادی و تسلیحاتی ، نتوانست منافع دولت ترکیە در خاک کردستان سوریە را تآمین و پاسداری نماید  و باعث ایجاد اعتراضات گستردە در ضدیت با سیاست دولت اردوغان و داوداغلو در همکاری با این گروە تروریستی و تضعیف هرچە بیشتر نفوذ داخلی و منطقەای دولت اسلامگرای ترکیە نیز گردید. جنگ دولت ترکیە و گروە تروریستی داعش ،جنگ دو جریان ضد انقلابی و ارتجاعی از یک ریشە سلفی و اسلامگرا است که کمترین ربطی به منافع و مصالح مردم زجرکشیدە در داخل و خارج ترکیە ندارد. دولت و حزب اردوغان و داوداوغلو با تبلیغات وارونه و قلب حقایق، نباید جنگ درون خانوادەگی خود با پسر خواندە را با هزینه سنگین و تحت عنوان “جنگ با تروریسم” به مردم عادی بفروشند و هزینه آن را از خون و امکانات مادی مردم زحمتکش تآمین نمایند . کمااینکە نباید اجازە داد کە گروە تروریستی داعش را با فعالین و مبارزان چپ و سوسیالیست و ‌همچنین حزب کارگران کردستان ، در یک جبهە قرار داد و علیە آنان به یکسان فضاسازی و افکار عمومی را سازمان داد.

شکی در این نیست سیاست ارتجاعی و ضدانسانی دولت و حزب اسلامی اک پارتی ، به همت جبهە مترقی، چپ و سکولار در داخل ترکیە ، در کردستان سوریە و در منطقە نیز با مخالفت و مقاومت روبرو و شکست خواهد خورد و چنین شکستی به نفع کل جنبش آزادیخواهی و انساندوستانه در ترکیە و منطقە خواهد بود .

٢۵ ژوئیە ٢٠١۵