حمله به آزادیخواهی یا “جنگ با داعش”؟

طی دو هفته گذشته دولت ترکیه از زبان داوود اغلو اعلام کرد که نیروهای نظامی خود را در مناطق مرزی با کردستان سوریه مستقر خواهد کرد. هدف دولت ترکیه از لشکر کشی به این نواحی بخاطر جبران ضرباتی بود که داعش از سوی نیروهای مسلح در کردستان سوریه در هماهنگی با حملات نظامی هواپیماهای آمریکایی متحمل شده بود. اما ارتش ترکیه طی دو هفته اخیر بدون انجام عملیات معینی همچنان در منطقه زمینگیر شده بود تا اینکه فاجعه “سوروج” توسط داعش و با حمایت میت ترکیه بوقوع پیوست که متعاقب آن کشته شدن دو مامور پلیس دولت ترکیه را بدنبال داشت.
تظاهرات اعتراضی در ۱۹ شهر ترکیه و در واکنش به کشته شدن بیش از ۳۰ نفر و زخمی شدن تعداد زیادی از جوانان سوسیالیست که عازم کوبانی برای بازسازی و یاری رساندن به مردم آنجا بودند، دولت ترکیه را بفکر چاره اندیشی در مقابل افتضاحی انداخت که ببار آورده بود. بعد از جنایتی که در “سوروج” رخ داد، دیگر برای کسی شبهه ای باقی نمانده بود که داعش با حمایت میت ترکیه در این کشتار دست داشته است.
حکومت ترکیه این را بخوبی میداند که مردم ترکیه و افکار عمومی در جهان خالکوبی های داعشی را بر ساختار این حکومت بخوبی دیده اند. اکنون دیگر هیچ داروئی قادر به پاک نمودن نقش و نگار داعش بر عملکرد و سیاستهای حکومت و دولت ترکیه وجود ندارد.
واکنشهای اعتراضی در شهرهای ترکیه اردغان و داوود اغلو را در مخمصه ای جدی قرار داد که تحت عنوان “جنگ با داعش” به جبهه آزادیخواهی و اعتراضی در شهرهای ترکیه اعلام جنگ کنند.
دولت ترکیه از خود واکنش نشان داد و با ادعای پر طمطراق جنگ با داعش از یک سو به بگیر و به بند در داخل شهرها برای دستگیری فعالین ( ه د پ ) و همچنین نیروهای چپ و مترقی دست زد و از سوی دیگر لشکر نظامی زمینگیر شده اش را تحت عنوان مقابله با داعش اما در اصل علیه پ ک ک و نیروهای مسلح مناطق کرد نشین کردستان سوریه بکار انداخت. هدف و نقشه ای که از ابتدا به هممین منظور طراحی شده بود که تا قبل از کشتار “سوروج” توجیه محکمه پسندی برای اشغال نظامی مناطق مرزی و حمله به پ ک ک را به اندازه کافی در اختیار نداشت.
مسئله حائز اهمیت دیگر این است که نیروهای سرکوب دولت ترکیه تلاش می کنند که بر بستر فضای جنگی کنونی، پ ک ک را در مناطق کوهستانی و ه د پ و دیگر نیروهای چپ و مترقی را در داخل مورد تعرض قرار دهند بلکه راهی برای جبران شکست انتخابات پارلمانی دو ماه قبل را پیدا کنند.
در حال حاضر دولت ترکیه با بحرانی عمیقی روبرو است. این اولین بار نیست که دولت ترکیه علیه پ ک ک اعلان جنگ میکند .اولین بار هم نیست که کانتونهای کردستان سوریه را مورد تهدید و حمله نظامی قرار میدهد. حاکمان ترکیه این بار تحت عنوان “جنگ با داعش” اما در حقیقت حمله به آزادیخواهی، تلاش می کنند شکست انتخابات پارلمانی شان را جبران کنند و به دستاوردهای مدنی و مدرن در جامعه ترکیه تعرض کنند. تا کنون نیز در نتیجه حملات هواپیماهای ارتش ترکیه در دو روز گذشته تعدادی از اهالی روستاهای مناطق مرزی و بیست نفر از نیروهای پ ک ک جان خود را از دست داده اند. افسارگسیختگی دولت اردوغان و داود اوغلو را با اعتراضات گسترده نیروهای مترقی، چپ و سکولار در داخل شهرهای ترکیه و حمایت جهانی از مبارزات مردم ترکیه باید پاسخ داد.

عبدل گلپریان
۲۵ ژوئیه ۲۰۱۵