پارلمانی که قرار است پادگان شود!

هنوز بحران تعیین ریاست حکومت اقلیم کردستان به سرانجام معینی نرسیده بود که بحران دیگری بین احزاب حاکم بر کردستان عراق سر باز کرد.
داستان از اینقرار است که رئیس پارلمان کردستان عراق از طریق معاون خود طی نامه ای از وزارت نیروهای مسلح ( پیشمرگ ) و بنا به تعداد نمایندگان پارلمان که ۱۱۱ نفر هستند، درخواست تهیه و تامین ۱۱۱ اسلحه کلاشینکوف، ۱۱۱ قبضه سلاح کمری همراه با مقادیر لازم خشاب و فشنگ نموده است. بنا به برآورد گفته میشود که، هزینه تامین این مقدار سلاح و تجهیزات برای نمایندگان پارلمان کردستان عراق بالغ بر نیم میلیون دلار می باشد.
در رابطه با این مسئله رئیس فراکسیون حزب دمکرات کردستان عراق در پارلمان، پیرامون این درخواست واکنش نشان داده و آنرا غیر قابل قبول عنوان کرده است. از طرف دیگر یکی از اعضای پارلمان وابسته به حزب جمعیت اسلامی در دفاع و تایید درخواست رئیس پارلمان گفته است که: ” چرا باید نمایندگان پارتی از حزب بارزانی اسلحه داشته باشند اما بقیه از آن محروم باشند؟”.
رئیس فراکسیون پارتی نیز در پاسخ گفته است: “اسلحه های آنان اموال شخصی خودشان است و از وزارت پیشمرگه دریافت نکرده اند” و در ادامه گفته است: “اگر بقیه اعضای پارلمان میخواهند سلاح داشته باشند آنان نیز میتوانند خودشان با هزینه شخصی اسلحه تامین کنند نه از اموال حکومت”.
بحران جدید در حالی دارد سربلند میکند که روز ۲۳ ژوئن به پیشنهاد چهار حزب، ( اتحادیه میهنی، گوران، اتحادیه اسلامی و جمعیت اسلامی )، برای بررسی وضعیت رئیس اقلیم کردستان عراق، رئیس پارلمان فراخوان جلسه پارلمانی داده بود و بجز حزب بارزانی که آنرا تحریم کرده بود و واکنش تند مسعود بارزانی را بدنبای داشت، چهار حزب اصلی دیگردر پارلمان حاضر شدند. این واقعه تنشهای زیادی را از سوی همه احزاب بدنبال داشت.
بدنبال این واقعه تلاش برای پایین کشیدن آمپر تنشها از سوی حزب بارزانی بجریان افتاد و هر پنج حزب اصلی خارج از پارلمان و خارج از مجاری قانونی مدت چند روز سرگرم سازش و توافق در مورد ابقای مسعود بارزانی بعنوان رئیس حکومت اقلیم کردستان و بده و بستان بر سر اختیارات و پستهای حکومتی شدند. با توجه به اینکه هنوز تعیین تکلیف ابقای بارزانی برای دو سال دیگر به نتیجه قطعی نرسیده است، بحران کنونی مبنی بر تسلیح نمایندگان پارلمان، تنش بین احزاب عشیره ای واسلامی حاکم بر کردستان عراق را بار دیگر حادتر کرده است. یکی از نمایندگان پارلمان کردستان عراق از حزب بارزانی بنام “آکو محمد” روز سه شنبه اعلام کرد که تصمیم رئیس پارلمان مبنی بر تهیه سلاح برای نمایندگان پارلمان به دستور نوشیروان مصطفی از حزب گوران و حمایت علی باپیر از حزب جمعیت اسلامی بصورت پنهانی به رئیس پارلمان ابلاغ شده است. نامبرده می افزاید که رئیس پارلمان وابسته به حزب گوران است و جمعیت اسلامی نیز از این اقدام نوشیروان مصطفی بطور ضمنی حمایت کرده است.
اما آش این بحران در حکومت اقلیم کردستان عراق شورتر از اینها است. آکو محمد از حزب بارزانی میگوید: “آیا تداوم این تقابلها در میان احزاب بهتر است یا اینکه استان سلیمانیه و حلبجه خود به اقلیم دیگری تبدیل شوند؟”. قومی گری احزاب ناسیونالیست در کشیدن خط مرز بین سلیمانیه و حلبجه در یک سو و اربیل و دهوک در سوی دیگر، افق و چشم انداز نهایی احزاب رقیب بر کردستان عراق است.
بحران رقابت برای سهم خواهی میان احزاب حاکم بر کردستان عراق تمامی ندارد. اگر درخواست رئیس پارلمان برای تجهیز هر نماینده به سلاح کمری و کلاشینکف متحقق شود، باید هر کدام از نمایندگان این احزاب در داخل پارلمان، کرسی های خود را به سنگر در مقابل یکدیگر تبدیل کنند.
از احزاب قومی مذهبی حاکم بر کردستان عراق نباید بیش از اینها انتظار داشت. گویا تداوم وضع موجود میرود که پارلمان کردستان عراق را به پادگان تبدیل کند.
۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵