سازمان سراسرى پناهندگان در کنگره حزب سوسیالیست عدالتخواه سوئد

توفیق محمدى

حزب سوسیالیست عدالتخواه سوئد Rättvisepartiet – Socialisterna  در روزهاى ٣١ اکتبر تا دوم نوامبر کنگره سالانه خود را در شهر استکهلم برگزار نمود. توفیق محمدى از طرف سازمان سراسرى پناهندگان ایرانى ـ بیمرز براى شرکت در کنگره دعوت شده بود.

مباحث این کنگره اساسا به بحران جهانى سرمایه دارى اختصاص یافته بود. ابعاد این بحران، ریشه هاى آن، چشم اندازهاى پیش رو براى دولتهاى غربى و مشخصا روند و عواقب بحران در کشور سوئد از جمله سرتیتر مباحث داغ و مفصل سه روزه شرکت کنندگان را تشکیل میداد. جدا از تشکیل یک حزب کمونیستى مساله دفاع از حقوق کارگران در مقابل سرمایه داران و دولت که در صدد شکستن بحران بر دوش کارگران هستند، از مشغله هاى کنگره در باره سیاستهاى آتى حزب بگرمى مورد بحث قرار گرفت.

حزب سوسیالیست عدالتخواه همواره از پیشروترین نیروهاى جامعه علیه راسیسم و دفاع بى قید و شرط از حق پناهندگى بوده است و همین مساله از جمله محورهاى رابطه نزدیک و همکارى سازمان سراسرى پناهندگان با واحدهاى این حزب بوده است. در کنگره این موضوع نیز مورد بحث قرار گرفت. پناهندگان بعنوان بخشى از طبقه کارگر این جامعه، و حمله به آنها بعنوان جزیى از حمله راست به طبقه کارگر از پایه هاى فعالیتهاى دور آتى این حزب عمل خواهد کرد.

سازمان سراسرى پناهندگان ایرانى بدلیل جهت گیرى چپ و دفاع از منافع طبقه کارگر، بدلیل تشویق اتحاد زحمتکشان جامعه با پناهجویان، بدلیل قاطعیت علیه راسیسم و جریانات راسیستى و بدلیل دفاع از حق وسیع پناهندگى و بدلیل دفاع پرشور از مبارزه طبقه کارگر و مردم ایران علیه جمهورى اسلامى؛ همواره همکارى نزدیک با حزب سوسیالیست عدالتخواه سوئِد را در دستور کار خود قرار داده است و این مسیر را ادامه خواهد داد. پیام سازمان به کنگره گویاى قدردانى از فعالیتهاى این حزب و آرزوى موفقیت بیشتر براى آنها بود.

جامعه سوئد در دل بحران اقتصادى موجود، تحت حکومت دست راستى و با موج جدیدى از حمله که به طبقه کارگر و بخش پایینى جامعه تدارک دیده میشود آبستن کشمکشهاى بزرگ و تعیین کننده است. کنگره حزب سوسیالیست عدالتخواه نشانه امیدوار کننده اى از نیرو و عزمى بود که میتوان به آن دلخوش کرد و با آن همراهى نمود. روزهاى خوب و آموزنده و پربار را به برگزار کنندگان این کنگره مدیون هستم.

سوم نوامبر ٢٠٠٨